کد خبر: 694245
تاریخ انتشار :

محسن رضایی: حماس در نبرد انقلابی خود پیروز خواهد شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جنگ حماس در غزه را جنگی انقلابی توصیف کرد و گفت: مقاومت فلسطین یکی از سخت‌ترین نبردهای خود را تجربه می‌کند اما در این نبرد انقلابی پیروز خواهد شد.

محسن رضایی: حماس در نبرد انقلابی خود پیروز خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن رضایی روز دوشنبه در نشست نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل کشور با بیان اینکه امروز درباره موافقت حماس سوال می‌شود و در پاسخ باید این نوع جنگ در غزه را بررسی کرد، اظهار داشت: در عرصه نبرد میدانی ما دو نوع جنگ انقلابی و جنگ کلاسیک داریم.

وی افزود: جنگ انقلابی سبکی از جنگ است که نوع اسلامی آن در ایران و غیراسلامی آن در ویتنام بوده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در توضیح جنگ انقلابی بیان کرد: جنگ انقلابی‌ دارای اصول و قواعد خاص خود است که هرجا بوده، توانسته موفقیت‌های بزرگی برای جنگجویان انقلابی و مشکلات بسیاری برای طرف روبروی جنگ به وجود آورد. آنچه امروز در میدان نبرد غزه مشاهده می‌کنیم از نوع نبرد انقلابی است و به همین دلیل اسرائیل برای دستیابی به حماس، دیوانه‌وار غزه را بمباران می‌کند. 

رضایی با تأکید بر اینکه حماس در مظلوم‌ترین شکل می‌جنگد، خاطرنشان کرد: نیروهای حماس و مردم غزه به مظلوم‌ترین شکل می‌جنگند چون محاصره هستند و این نوع، سخت‌ترین جنگ انقلابی است که با جنگ ۲۲ روزه و ۳۳ روزه و سرکوب داعش و جنگ عراق بسیار تفاوت دارد اما چون جنگ انقلابی است، احتمال پیروزی بالایی دارد.

در مدل حکمرانی، یادگیری باید به صورت فنی و نظری باشد

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا، در ابتدای نشست حکمرانی قرآنی، این مفهوم را از جنبه‌های مختلفی قابل پرداخت دانست و گفت: اینکه چه کسی صلاحیت حکومت دارد، موضوعی تاریخی و در اعتقادات بشریت ریشه دارد. در جامعه انقلابی هم باید مرز دقیق بین ارتباط خود و خدا تعیین شود.

رضایی افزود: ادبیات حکمرانی که در قرآن مجید آمده، مفاهیم و واژه‌ها و ادبیات آن باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این واژه‌ها (امر) است که در آیات مختلف قرآن آمده و باید درباره این موضوع که امری که تماما در اختیار خداست با مشورت چه نسبتی وجود دارد و یا میان اطاعت و تبعیت چه رابطه‌ای وجود دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در جهان امروز حاکمان و سیاستمداران به این نتیجه رسیده‌اند که باید انگیزه‌های ملی و شخصی را باهم هماهنگ کنند، چون سیاست بازار آزاد با شکست مواجه شده و باید سیاست تنظیم‌گری در پیش گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ولایت را مساله مهم دیگر دانست و گفت: باید نسبت ولایت با حکمرانی مشخص شود که در این زمینه رهبر معظم انقلاب به خوبی مساله ولایت را تشریح کرده‌اند.

رضایی افزود: رهبر معظم انقلاب تعبیر جالبی از ولایت دارند و آن را یکپارچگی و درهم تنیدگی تفسیر می‌کنند و ولایت یعنی آحاد جامعه به صورت ریسمان در هم تنیده و یکپارچه می‌شوند و به همین دلیل وحدت در راه خدا را موضوع مهمی در جامعه مسلمانان و هدف ولایت می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید از عناوین و سمت‌ها گذشت، یادآور شد: مهمترین و بالاترین درجه من، برادر محسن بود و به همین دلیل حکمرانی خاصی در سپاه شکل گرفت که تجربه آن برای عبور از مشکلات کشور بسیار مهم است.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: پس از من، فرماندهان دیگری آمدند و سپاه ریل خود را یافت و در آن حرکت کرد، برخی از چهره‌های آن‌روزها از قدرت‌گیری سپاه ابراز نگرانی می‌کردند و درباره قدرت‌گیری سپاه به امام خمینی (ره) هشدار می‌دادند که امام خمینی (ره) تصریح کردند که سپاهی‌ها فرزندان خود ما هستند.

رضایی گفت: مسیر توفنده سپاه با حمایت امام راحل ادامه یافت و اکنون این پرسش مطرح است که چرا در دیگر زمینه‌ها نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، که حکمرانی باید به آن پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به مدل حکمرانی نباید راه کشورهای دیگر را رفت چون هر سرزمینی راه خاص خود را دارد، در کنار دانش تجربی دیگر کشورها باید راه خود را برویم. باید بدانیم اصول و قواعد حکمرانی در بخش‌های موفق چه بوده است، آن را پیدا کرده و در بخش‌های دیگر و در عرصه عمل به کار ببندیم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران عنوان کرد: وقتی همه منتقد هم شویم، میدان خالی می‌ماند و پیشنهاد می‌کنم در کنار مباحث نظری و پژوهشی، باید در حوزه تجربی هم اقدامات لازم انجام شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در تمام طول جنگ فرماندهان، عنوانی جز برادر نداشتند و گاهی در حکمرانی بدیهیاتی مانند این بسیار مهم است.

وی اقناع‌پذیری را بُعد دیگری از مفهوم حکمرانی دانست و توضیح داد: در دوره جنگ برای هر تصمیمی چندین جلسه چند ساعته با سرداران برگزار می‌کردیم تا رزمندگان قانع شده و ابهامات آنها برطرف شود و پس از این جلسات و با آغاز نبرد، کسی عقب‌نشینی نمی‌کرد. 

رضایی با تاکید بر اینکه کار تیمی، جمعی و اقناعی که در ابتدای انقلاب پررنگ‌تر بود، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: ارتش ایران در دوران جنگ، برخلاف ارتش مقابل، شب‌ها می‌جنگید، هرچند این جنگ در شب فرصت خوبی برای فرار و بهانه‌جویی و پنهان شدن بود اما رزمندگان چون قانع شده بودند، هرگز از جنگ و حمله فرار نمی‌کردند.

وی با اشاره به ضرورت قاعده‌مندی در مباحث مربوط به حکمرانی گفت: موضوع مهم دیگر در این حوزه یادگیری هم به صورت فنی و هم نظری است که اثر معجزه‌آسایی نسبت به دانش نظری دارد که ضمن فهم در دانش نظری، مهارت هم می‌آموزد. 

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصریح کرد: سیاستمداران و فرماندهان جنگ ما در دهه اول انقلاب از طریق یادگیری سیاست و نظامی‌گری آموزش دیدند و مسائل را آموختند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آسیب‌شناسی شرایط امروز کشور، گفت: با تغییر دولت‌ها، سرمایه عظیم دانشی از مدیران و دولت به کنار می‌رود و به نسل بعد منتقل نمی‌شود. و باید اداره کشور را از صفر شروع کنیم. 

وی افزود: کارشناسان ما سیاسی هم شده‌اند و از این نظر باید دقت کرد که بخش سیاسی در همکاری با دولت دخالت داده نشود، اما نباید این دانشی که برای رسیدن به آن سرمایه‌گذاری شده، کنار گذاشته شود. 

رضایی یادگیری و انتقال دانش تجربی به مدیران را بسیار مهم دانست و گفت: در کنار این موضوع، مشکل جناح‌بندی سیاسی هم وجود دارد که گاهی پیش می‌آید که مدیری پست خود را حفظ کرده اما حاضر به همکاری با دولت جدید نیست که باید برای این مهم هم چاره‌ای اندیشید.

به گزارش ایرنا، دوره ششم از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی، امروز دوشنبه - ۲۹ آبان ماه - با حضور محسن رضایی دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس و علیرضا معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها