کد خبر: 694718
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با قاسم محبعلی

چهار احتمال در جنگ غزه

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ین احتمال هست که اسرائیلی‌ها بخواهند پای آمریکا را به جنگ باز کنند و جنگ ابعاد گسترده‌ای پیدا کند.

چهار احتمال در جنگ غزه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: جنگ حماس و رژیم صهیونیستی ادامه دارد. با طولانی‌شن این جنگ این پرسش مهم به وجود می‌آید که آیا در غزه باقی می‌ماند یا گسترش خواهد یافت؟

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مسئله فلسطین بسیار پیچیده و دارای ابعاد گسترده‌ای است. بعد از عملیات هفتم حماس احتمالات زیادی مطرح بود و البته هست. گمان می‌رفت واکنش‌هایی از سوی اسرائیل رخ دهد و این واکنش‌ها گسترده هم خواهد بود. باتوجه به اینکه ارتباط اسرائیل با آمریکا راهبردی است پیش‌بینی هم می‌شد که آمریکا از واکنش‌های سنگین اسرائیل حمایت کند».

او ادامه داد: «چهار احتمال را درباره جنگ غزه وجود دارد. حماس گفته بود این عملیات هفتم اکتبر را به دو دلیل انجام دادیم؛ نخست معاوضه زندانیان فلسطینی و دوم جلوگیری از حملات احتمالی اسرائیل به مناطق فلسطینی‌ها. در مقابل اسرائیل اعلام کرد که این عملیات شوک‌آور بود و در واکنش به این عملیات می‌خواهیم حماس را از بین ببریم. برای این منظور اسرائیل می‌خواست غزه را به صورت زمینی اشغال کنند و گروگان‌های خود را آزاد کنند و حماس را از بین ببرد. این احتمال اول بود که هنوز هم جریان دارد. احتمال دوم آن بود که فشارهای افکار عمومی در دنیا به دلیل کشتار مردم غیرنظامی و فشارهای بی‌دریغی که بر مردم غزه وارد می‌شود، اسرائیل را ناچار به پذیرش آتش‌بس کند و حماس هم زندانیان اسرائلی را آزاد کند. احتمال اول به نوعی هدف اسرائیل را محقق و احتمال دوم هدف حماس را محقق می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «حالا یک موضوع دیگر هم هست؛ اینکه این جنگ به غزه محدود می‌ماند یا به کرانه باختری یا به کشورها و گروه‌هایی که از حماس یا اسرائیل حمایت می‌کنند، کشیده می‌شود؟ در این احتمال که احتمال سوم است، حزب‌الله به صورت مدیریت‌شده وارد درگیری مرزی شد و هر دو طرف یعنی حزب‌الله و اسرائیل کنترل شده درگیری داشتند تا جنگ  گسترده‌ای میان‌شان شکل نگیرد. حملات کنترل‌شده حزب‌الله هم برای آن بود که انرژی و توان اسرائیل پخش شود. احتمال چهارم هم آن است که کشورهای دیگر به مسئله جنگ ورود کنند. درباره کشورهای عرب که محتمل نیست چنین رخ دهد زیرا نه می‌خواهند و نه می‌توانند چنین کنند. ایران تا کنون در سطوح مختلف تلاش کرده است بگوید که در جریان عملیات هفتم اکتبر نبوده است و به نوعی خواسته است به صورت غیرمستقیم از حماس حمایت کند. البته این احتمال هست که اسرائیلی‌ها بخواهند پای آمریکا را به جنگ باز کنند و جنگ ابعاد گسترده‌ای پیدا کند و جنگ از فلسطین و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود. خواست اعراب و غربی‌ها و ایران آن است که جنگ گسترش نیابد اما آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حاضر به پذیرش کامل آتش‌بس نیستند و می‌خواهد یک توقف در جنگ ایجاد شود تا بتوانند زندانیان اسرائیل را آزاد کنند».

محبعلی در پایان گفت: «اسرائیل نمی‌تواند حماس را از نظر سیاسی از بین ببرد اما اینکه قدرت نظامی حماس را بتواند از بین ببرد، بستگی به شرایط دارد. اینکه حماس در هر سطحی از نظر نظامی باقی بماند یعنی اسرائیل به اهدافش نرسیده است. این گرفتاری اسرائیل و آمریکاست زیرا اگر بخواهند تا انتهای ماجرا بروند واکنش‌های بسیار زیاد منفی دیگری دریافت می‌کنند اما اگر بخواهند از ماجرا کنار بکشند عملا در به دست آوردن اهدافشان شکست خورده‌اند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها