کد خبر: 695091
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

بعید نیست روحانی بتواند نظر اصلاح‌طلبان را جلب کند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ممکن است اگر ورود آقای روحانی جدی‌تر شود، بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان با او همراه شوند و آقای روحانی بتواند نظر اصلاح‌طلبان را جلب کند.

بعید نیست روحانی بتواند نظر اصلاح‌طلبان را جلب کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حضور دوباره حسن روحانی در عرصه سیاسی می‌تواند چه تأثیراتی را بر فضا و مناسبات سیاسی بگذارد؟ آیا او که حالا خود را در قامت نامزد مجلس خبرگان مطرح کرده و به نظر می‌رسد می‌خواهد در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم لیست ارائه کند، می‌تواند نظر یاران دیرین خود یعنی اصلاح‌طلبان را جلب کند؟

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «ارزیابی‌ای‌ از آخرین وضعیت مشارکت در انتخابات ندارم اما اگر صحبت‌های اخیر آقای روحانی هیچ تأثیر مثبتی هم نداشته باشد، دست‌ِکم باعث می‌شود فضای سیاسی-انتخاباتی قدری گرم شود و درصد مشارکت اندکی افزایش یابد که همین میزان هم قابل تقدیر است اما هنوز مشخص نیست که آیا می‌خواهد با نیروهای خاصی وارد میدان انتخابات شود و مثلا لیستی بدهد یا نه».

او ادامه داد: «انتخابات در کشور ما با یک طوفان لحظه‌ای شروع و ادامه می‌یابد. آقای روحانی تقریبا با همان ادبیات سال‌های 92 وارد انتخابات این دوره شده است تا بتواند مانند آن سال حمایت اصلاح‌طلبان را جذب کند. مشخص هم نیست که بتواند موفق شود یا خیر».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «یادمان نرود در همان سال92 هم در میان اصلاح‌طلبان تردیدهایی درباره حمایت از او وجود داشت اما اصلاح‌طلبان که دیدند موجی به نفع آقای روحانی ایجاد شده، سعی کردند از این موج استفاده خود را داشته باشند و موافق هم بودند. حالا هم ممکن است اگر ورود آقای روحانی جدی‌تر شود، بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان با او همراه شوند و آقای روحانی بتواند نظر اصلاح‌طلبان را جلب کند».

مهاجری گفت: «نظر رهبری مبنی بر تحقق مشارکت حداکثر باید توسط وزارت کشور و شورای نگهبان اجرایی شود. آنچه می‌شود متوجه شد آن است که کشور در شرایط کنونی نیاز به بازشدن فضای سیاسی دارد تا اگر انتخابات حداکثری هم رقم نمی‌خورد، دستِ‌کم ده-پانزده درصد میزان مشارکت افزایش یابد. به هر حال انتخابات با حضور پر شمار مردم باعث افزایش امنیت ملی و البته افزایش اعتبار نظام سیاسی می‌شود که امیدواریم نهادهای تصمیم‌ساز در جهت این مهم گام‌های عملی و واقعی بردارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها