|

حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟

براساس اخبار بازنشستگان تامین اجتماعی امروز 6 آذرماه،اافزایش حقوق این قشر براساس جدولی که طراحی شده انجام خواهد گرفت.

خبر مهم برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | مابه التفاوت حقوق بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟
کد مطلب : 41266

براساس مصوبه شورای عالی کار حقوق بازنشستگان افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح خواهد داشت.

بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت:بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد.

شایعاتی مبنی بر افزایش حقوق کارگران در نیم سال دوم مطرح شده که هنوز از سوی دولت اقدام نگرفته است.

سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای حقوق و دستمزد در کنار میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان نشان می‌دهد که دولت در این بخش سیاست انقباضی را مد نظر قرار داده است. در حالی که نرخ تورم بالاتر از ۴۵ درصد است.

میزان افزایش حقوق برای شاغلان ۱۸ درصد و برای بازنشستگان بیست درصد پیش بینی شده است. میزان افزایش حقوق کارکنان همواره سیگنالی مهم برای میزان افزایش حقوق کارگران محسوب می‌شود. به عبارت دیگر پیش‌بینی‌ها بر این نکته استوار است که میزان افزایش حقوق کارگران به رغم رشد بالای تورم چیزی در همین حدود خواهد بود.

دولت از افزایش حقوق کارگران در نیمه دوم سال نیز طفره رفته و با اغاز سومین ماه از فصل پاییز هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

در این میان میزان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای حقوق و دستمزد تفاوتی با سال گذشته ندارد و سقف معافیت مالیاتی سالانه ۱۲۰ میلیون تومان و ماهانه ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

حسن صادقی افزود: این متناسب‌سازی به هیچ‌وجه متعلق به ما نیست مگر اینکه دولت به صراحت مکلف شود مثلاً ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طلب خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد که باز صراحتاً در متن برنامه بیاید بخشی از آن مثلاً ۵۰ هزار میلیارد تومان صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شود.

۲۲ آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، جزئیات همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد؛ هاجر چنارانی عضو این کمیسیون در مورد این متناسب‌سازی که ظاهراً فقط متعلق به بازنشستگان دولت است، اظهار داشت: «قرار شد تا پایان سال سوم برنامه، دریافتی بازنشستگان کشوری به ۹۰ درصد حقوق و مزایای مستمر شاغلین برسد به این ترتیب که ۴۰ درصد این فاصله در سال اول برنامه هفتم، ۳۰ درصد در سال دوم و ۳۰ درصد دوم نیز در سال سوم اجرایی می‌شود؛ با این حساب، در طول سه سال، دریافتی بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان می‌رسد».

روش جدید محاسبه حقوق بازنشستگان

اما چرا خبری از بازنشستگان تامین اجتماعی در این مصوبه نیست؛ چرا سهم بازنشستگان کارگری از متناسب‌سازی و در کل از اصلاحات و تنظیمات برنامه هفتم توسعه، تا این اندازه ناچیز و تقریباً نزدیک به صفر است؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور) در این رابطه می‌گوید: در حوزه متناسب‌سازی در حق سازمان تامین اجتماعی اجحاف شده است؛ برای صندوق‌های دولتی مثل کشوری، لشگری، نفت، فولاد و … قطعاً مصوبه‌ی مجلس، مفید خواهد بود؛ این مصوبه در راستای ادامه‌ی همان همسان‌سازی قبلی‌ست که صفر تا صد آن تا سالِ ۱۴۰۰ اجرا شد؛ حتی این دو سال که همسان‌سازی بازنشستگان آن صندوق‌ها متوقف شد، با حمایت‌های مزدی و مناسبتی جبران مافات کردند.

منبع:نبض بازار

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین