کد خبر: 695473
تاریخ انتشار :

روسیه:

کاستن از تنش‌ها در کره در گرو پایان فعالیت‌های نظامی تهاجمی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، برای کاستن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، آمریکا باید مواضع نظامی تهاجمی خود را کنار بگذارد.

کاستن از تنش‌ها در کره در گرو پایان فعالیت‌های نظامی تهاجمی آمریکا است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بیان داشت، کاستن از تنش‌ها در شبه‌جزیره کره مستلزم این است که آمریکا دست از مواضع نظامی تهاجمی خود برداشته و یک گفتگوی دوجانبه مبتنی بر احترام در میان همه طرف‌های دخیل در وضعیت این شبه جزیره به جریان بیندازد.

زاخارووا در واکنش به برنامه اخیر کره شمالی برای از سرگیری همه تدابیر نظامی معلق شده‌اش طبق توافق ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ بین دو کره گفت: «مسکو متقاعد شده که مسیر تنش زدایی در شبه جزیره کره در گرو این است که واشنگتن به فعالیت‌های نظامی تهاجمی خود پایان داده و یک گفتگوی دوجانبه مبتنی بر احترام را در میان همه طرف‌های دخیل در فرآیند حل و فصل وضعیت کره به جریان بیندازد؛ گفتگویی که باید همه منافع مشروع این طرف‌ها را در نظر بگیرد.»

زاخارووا بیان داشت: تصمیم اخیر پیونگ یانگ برای از سرگیری همه تدابیر نظامی معلق شده طبق یک توافق بین دو کره پاسخی به اقدام سئول در معلق کردن بخشی از همین توافق به بهانه پرتاب ماهواره شناسایی از سوی کره شمالی بوده است.

این دیپلمات ارشد دولت روسیه بیان داشت: «سند مذکور به همراه توافق آتش‌بس ۱۹۵۳ مربوط به جنگ شبه جزیره کره نقش مهمی در حفظ ثبات در شبه جزیره کره و جلوگیری از درگیری مسلحانه در منطقه غیرنظامی شده بین آنها که دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک جنگ بزرگ است، ایفا می‌کنند.»

چند روز پیش خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور یک موشک حامل ماهواره شناسایی «مالی‌گیونگ -۱» را از استان فیونگان به فضا پرتاب کرده است، این موشک با موفقیت مسیر مورد نظر را طی کرده و ماهواره جاسوسی را «دقیقا» در مدار خود قرار داده است.

با انتشار این خبر از سوی کره شمالی، کره جنوبی رقیب سنتی کره شمالی در شبه جزیره کره اعلام کرد که نظارت هوایی خود بر مرز بین کره را از سرخواهد گرفت.

ایالات متحده آمریکا نیز این پرتاب کره شمالی را به عنوان نقض قطعنامه‌های سازمان ملل محکوم کرد و یک زیردریایی هسته‌ای را به کره جنوبی فرستاد تا حضور نظامی تازه گسترش یافته خود در شبه جزیره کره را بازهم تقویت کند.

این در حالی است که کره شمالی بارها از رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره انتقاد و آن‌ را در راستای تنش‌زایی در منطقه توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش چند روز پس از ارسال این ماهواره جاسوسی و نظامی در روز سه شنبه ۷ آذرماه خبرگزاری رسمی کره شمالی طی مطلبی دیگری اعلام کرد: ماهواره این کشور که به تازگی در مدار قرار گرفته تصاویری از چندین تاسیسات نظامی آمریکا از جمله پنتاگون و یک پایگاه دریایی در نورفولک و همچنین کاخ سفید گرفته است.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی نیز تصاویری ماهواره‌ای از پایگاه نیروی هوایی «اندرسون» در جزیره گوآم واقع در اقیانوس آرام، یک فرودگاه در ویرجینیا و کشتی‌سازی «نیوپورت نیوز» دریافت کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها