کد خبر: 695667
تاریخ انتشار :

واکنش دبیرکل حزب شریان به شائبه ارتباط با بذرپاش

دبیرکل حزب شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی گفت: آقای بذرپاش حضور تشکیلاتی به آن شکل ندارند. اما به عنوان یک شخصیت مسئول در جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیر و جوان انقلابی از ظرفیت‌ها و شایستگی او هرجا لازم باشد استفاده می‌کنیم و مشورت می‌گیریم.

واکنش دبیرکل حزب شریان به شائبه ارتباط با بذرپاش
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابوالقاسم جراره دبیرکل حزب شورای راهبردی یاران انقلاب اسلامی که به اختصار ( شریان) نامیده می‌شود، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بیانیه‌ این حزب که شائبه رانت اطلاعاتی از سوی یکی از ائتلاف سیاسی را مطرح کرد، گفت: در فضای رقابتی احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، آن چیزی که رهبر انقلاب هم روی آن تأکید جدی دارند، در کنار بحث مشارکت و رقابت، موضوع امنیت و سلامت است که بخشی‌ از آن به حاکمیت و مجریان انتخابات برمی‌گردد و بخش دیگر هم به احزاب، گروه‌ها و جریانات سیاسی برمی‌گردد که باید در امر مشارکت و رقابت نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی افزود: بحث امنیت و سلامت انتخابات مربوط به حوزه دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی است، اما در مورد مشارکت و رقابت این موضوع به جریانات سیاسی و گروه‌های فعال در این حوزه برمی‌گردد و آن چیزی که باید مدنظر دستگاه‌هایی که اطلاعات دارند، مجری، ثبت‌نام‌کننده و متولی امر انتخابات هستند، باشد این است که باید فضا را برای همه افراد یکسان ببینند و این فضا باید متناسب بوده و اطلاعات در اختیار همه جریانات قرار بگیرد و تفاوتی هم ندارد. در اینجا قطعا شائبه به وجود می‌آید که چرا یک جریان، مجموعه، یک شورا و جبهه به این اطلاعات دسترسی دارد؟ چرا در این موضوع ما شاهد هستیم که یک مجموعه نسبت به این اطلاعات دسترسی دارد و سایر افراد نسبت به این اطلاعات این امکان و فرصت برایشان فراهم نیست؟ در اینجا قطعا بحث عدالت اطلاعاتی زیرسوال می‌رود و این اشکال وجود دارد و شائبه به وجود می‌آید که این رانت فقط در اختیار گروهی خاص است و طبیعتا فضای رقابتی به سمت یک جریان خاص شکل می‌گیرد.

جراره تصریح کرد: ما انتظارمان این است که این فضا و فرصت در اختیار همه جبهه‌ها و جریان‌ها قرار بگیرد تا آنها بتوانند در کنار وظیفه مهم مشارکتی که باید ایجاد کنند و در فضایی که همه می‌دانیم نگرانی از مشارکت وجود دارد، این انگیزه برای سایر جبهه‌ها و جریانات سیاسی وجود داشته باشد که آنها هم احساس کنند این اطلاعات در اختیار همه است. از طرفی این موضوع محرمانه‌ای هم نیست که بگوییم محرمانه بود. اگر محرمانه بود که اشکال دارد که چرا این اطلاعات در اختیار یک جریان قرار گرفته است که این موضوع دچار اشکال قانونی می‌شود. اما چون اشکال قانونی ندارد، انتظار این است که سایر گروه‌ها و احزاب هم این فرصت را داشته باشند تا با کسانی که تمایل دارند همکاری کنند و از همان اول فضای رقابتی و سالمی را شاهد باشیم. وقتی این فضای رانتی شکل بگیرد، قطعا در آینده انتظار رقابت سالم متصور نخواهد بود. ما انتظارمان این است که این فضا برای همه جریانات و جبهه‌های سیاسی به طور مشترک و مساوی مدنظر وزارت کشور یا هر مجموعه متولی قرار بگیرد تا ان‌شاءالله بتوانند در کنار مشارکت و رقابت، انگیزه لازم را هم برای حضور جدی در این عرصه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که حزب شریان، در انتخابات با شورای ائتلاف یا سایر جریان‌های سیاسی وارد ائتلاف خواهد شد یا قرار است به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند، گفت: اینکه وارد ائتلاف سیاسی با سایر جریان‌های سیاسی شویم به تصمیم جمعی شورای مرکزی برمی‌گردد. شورای مرکزی ما مصوب کرده که قطعا جبهه شریان نقش فعال و مؤثری را در عرصه مهم انتخابات خواهد داشت. ما حضور داریم و حضورمان هم جدی و پررنگ است. اما اینکه مشخصا بگوییم در قالب ائتلاف نقش‌آفرینی می‌کنیم به تصمیم آینده شورای مرکزی ما برمی‌گردد.

دبیرکل شریان افزود: اما این نکته را عرض کنم که در واقعیت، نگاه‌مان این است که اول در مشارکت نقش داشته باشیم و تلاش کنیم نقش مشارکتی خود را  به صورت خیلی روشن و واضح ایفا کنیم. موضوع بعدی اینکه می‌توانم عرض کنم این است که یکی از مؤلفه‌های انتخابات، رقابت سالم است. ما اگر رقابت خوب و سالمی را ایجاد کنیم، می‌توانیم سهم مشارکت را بالا ببریم. ما در این موضوع و فعالیت‌مان در این حوزه، با همین استراتژی نگاه‌مان را پیش می‌بریم که مشارکت ایجاد کنیم. ما رقابت را هم در جریان نیروهای انقلاب و جبهه انقلاب به عنوان عنصر مؤثر در افزایش مشارکت می‌دانیم. برخی نگاه‌شان به ائتلاف فقط بودن زیرپرچم خودشان است، یعنی می‌گویند اگر ائتلافی شکل بگیرد ما هستیم و شما زیرپرچم ما بیایید و آن وقت پیش برویم. ما می‌گوییم رقابت در جریان انقلاب را مؤثر در مشارکت می‌دانیم و اتفاقا ایجاد رقابت در درون جریان انقلاب را خیلی خوب و مؤثر می‌دانیم که هرکسی ظرفیت‌های خودش را وارد میدان کند که هم بتواند مشارکت ایجاد کرده و هم افراد مؤثر و بهتری را راهی مجلس کند.

وی تصریح کرد: این هم نکته مهمی است که ما به جای روش‌هایی که بعضا زیرسوال است، از روش‌های صحیح برای جذب نیروهای ارزشمند و مؤثر انقلابی استفاده کرده، نیروهای خوب را شناسایی کنیم و براساس شاخصه‌هایی که همه ممکن است شعار آن را بدهند باید در عمل هم به این شعارها جامه عمل بپوشانیم و کسانی به این ارزش‌ها ورود پیدا کنند که براساس شاخص‌ها و ارزش‌های انقلابی باشد. ما نباید براساس یک شعار نظرات خود را بیان ‌‌کنیم اما در قامت عمل به شکل دیگری این اتفاق بیفتد که باعث گله‌مندی جبهه‌ها، جریانات و گروه‌های دیگر شود. ما در شریان یا شبکه راهبردی یاران انقلاب، می‌خواهیم براساس شاخصه‌ها و اصولی که به آن رسیدیم این مسیر را دنبال کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: حالا اینکه ائتلافی شکل می‌گیرد به آینده برمی‌گردد که چه اتفاقی در آینده رقم می‌خورد که آن هم مبتنی بر تصمیم شورای مرکزی ما است. اما قطعا شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی نگاهش بر این نیست که خدای نکرده تفرقه‌ای ایجاد کند، ما نگاه‌مان حتما بر اساس اتحاد، انسجام و هماهنگی با چارچوب، ارزش‌ها، اصول و شاخصه‌های صحیحی‌ است که مربوط به یک انتخاب خوب است. ما در این مسیر گام برمی‌داریم، استقبال هم می‌کنیم که در خدمت همه جریانات و جبهه‌های ارزشمندی که در چارچوب جریانات انقلابی هستند، باشیم و حتما با یکدیگر صحبت می‌کنیم، لازم باشد نشست‌هایی را با جریاناتی که در همین مسیری که به آن اعتقاد داریم گام برمی‌دارند، برگزار می‌کنیم و در خدمت جریانات انقلابی هستیم.

جراره درباره ارتباط حزب شریان با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در مسیر تشکیل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی با خیلی از این بزرگواران از جمله آقای بذرپاش مشورت کردیم. اگر لازم باشد در موضوعات مختلف هم مشورت می‌کنیم. در جلسه مجمعی که برگزار شد و در جلسه آغاز به کار شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی، آقای بذرپاش به عنوان یک نیروی ارزشی و یک جوان انقلابی یکی از مهمانان ویژه ما در کنار بعضی از دوستان دیگر بود. درگذشته از مشورت‌های این بزرگواران بهره‌مند بودیم و در مسیر آینده سعی می‌کنیم از این بزرگواران و سایر عزیزان دیگری که در جلسات مختلف مجموعه از آنها دعوت کردیم، استفاده کنیم. در ادامه از همه نیروهای ارزشی و انقلابی هم استفاده می‌کنیم. اما اینکه عنوان شود ایشان جزو شورای مرکزی ما است، طبیعتا ایشان جزو مجموعه شبکه راهبردی یاران انقلاب به عنوان یکی از اعضای مجمع ما نیست اما ما قطعا از ظرفیت‌های ایشان و برخی از بزرگواران دیگر در مسیر راهمان استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی ارتباط شما با آقای بذرپاش بیشتر مشورتی بوده؟ گفت: آن چیزی که در چارچوب اساسنامه و اصول تشکیلاتی شورای مرکزی اعلام شده و توسط اعضای شورای مرکزی و هیأت‌رئیسه اعلام شده و مشخصا اسامی‌شان مشخص است، آقای بذرپاش حضور تشکیلاتی به آن شکل ندارند. اما به عنوان یک شخصیت مسئول در جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیر و جوان انقلابی از ظرفیت‌ها و شایستگی او هرجا لازم باشد استفاده می‌کنیم و مشورت می‌گیریم. البته اگر لازم باشد از دوستان دیگری هم استفاده می‌کنیم. اما آن ارتباط ساختاری و تشکیلاتی که بگوییم آقای بذرپاش در ساختار و تشکیلات شریان مسئولیت دارند خیر وجود ندارد. 

جراره تصریح کرد:‌ به همه عزیزان و بزرگوارانی که در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند و علاقه‌مند هستند تا در این مسیر جریان انقلابی حضور پیدا کرده و فعالیت کنند، می‌گوییم ما هم وظیفه داریم در زمینه ایجاد مشارکت، انتخاب خوب را به جامعه آن طور که نگاه ما در حزب است، معرفی کنیم. در این مسیر آمادگی داریم که هرکسی علاقه‌ است به مجموعه شریان در قالب شبکه‌های این مجموعه یا چه در حوزه سیاسی و انتخاباتی آن ورود پیدا کند، می‌تواند به سایت شریان یا دوستان ما مراجعه کند و ما خدمت‌شان هستیم تا در این مسیر کنار یکدیگر اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

وی گفت: یک پیشنهادی برای این مجموعه‌ها داریم که اجازه دهید همه مجموعه‌های انقلابی در مسیر رقابتی سالم تلاش و اقدام کنند. آن چیزی که برای ما خط‌قرمز است، جریان اپوزیسیون غرب‌گرا در انتخابات هستند. باید مراقب مجموعه این تفکر باشیم تا این تفکر به مجلس راه پیدا نکند. در جریان انقلابی همه با هم تلاش می‌کنیم که هر آن کس و هر جریان انقلابی، جریانات علاقه‌مند به ارزش‌های نظام، حرکت در مسیر امامین انقلاب، نیروهای با ارزش و توانمندی که می‌توانند در مجلس تحول ایجاد کرده و در موضوعات مختلف به حل مشکلات و مسائل کشور کمک کنند به مجلس وارد شوند و رقابت سالم و خوبی شکل بگیرد.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها