کد خبر: 696393
تاریخ انتشار :

واریزی20 میلیون تومانی به حساب کارگران | افزایش حقوق کارگران کلید خورد

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی میزان سنوات کارگران در سال ۱۴۰۲ و همچنین شرایط محاسبه و پرداخت آن را تشریح کرد.

واریزی20 میلیون تومانی به حساب کارگران | افزایش حقوق کارگران کلید خورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش حقوق کارگران در سال 1403. حداقل حقوق کارگران در سال 1403 معلوم شد. مجلس افزایش حقوق کارگران را تصویب کرد. افزایش حقوق کارگران همیشه کمتر از تورم جامعه بوده است. افزایش حقوق کارگران همیشه مورد بحث بوده است.

مبلغ پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ برای کارگران، طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، روزانه ۷ هزارتومان تعیین شده است، پس مبلغ سنوات برای ماه‌های ۳۱ روزه ۲۱۷ هزار تومان و همچنین برای ماه‌های ۳۰ روزه ۲۱۰ هزار تومان خواهد بود.

موضوع سنوات که در ماده ۲۴ قانون کار بدان اشاره شده است با هدف جبران فرسایش و مشکلات ناشی از کار درنظر گرفته شده و از آن به عنوان «مزایای پایان خدمت» نیز نام برده می‌شود.

در این ماده قانونی آمده که کارفرما موظف است به کارگری که یک سال یا بیشتر در آن کارگاه اشتغال داشته است (برای هر سال اعم از متوالی یا متناوب) مبلغی معادل یک ماه حقوق (معادل آخرین حقوق) به عنوان مزایای پایان کار پرداخت کند.

به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

محاسبه سنوات بر اساس جدول ارائه‌ شده و به‌ صورت ماهیانه محاسبه می‌شود و تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای یکسال یا بیشتر سابقه کار در کارگاه موردنظر باشند.

مبلغ سنوات برای کارکنانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، با توجه به درصدهایی که شورای عالی کار اعلام می‌کند افزایش می‌یابند.

سنوات ۱۴۰۲ را چگونه محاسبه کنیم؟

براساس اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای محاسبه سنوات باید از فرمول زیر استفاده کرد.

(تعداد روزهای کاری ماه×۷۰.۰۰۰) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری = حقوق پایه ماهانه در سال دوم

به عبارت دیگر، پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ معادل ۷۰۰۰ تومان تعیین شده است و حداقل‌بگیران برای ماه‌های ۳۰ روزه مبلغی معادل ۲۱۰ هزار و برای ماه‌های ۳۱ روزه ۲۱۷ هزار تومان سنوات دریافت خواهند کرد مشروط بر اینکه حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه موردنظر داشته باشند.

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از موارد «سنوات پایان خدمت» با «پایه سنوات» اشتباه گرفته می‌شود. سنوات پایان خدمت به  همه افراد حتی با یک روز کارکرد تعلق می‌گیرد در صورتی که پایه سنوات فقط به افرادی که حداقل یک سال در یک کارگاه کار کنند تعلق می‌گیرد و هرسال به ازای کار در همان کارگاه پایه سنوات آنان نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها