کد خبر: 696773
تاریخ انتشار :

انتقاد خاتمی از حاکم‌شدن سیاست‌هاى امنیتى-نظامى بر دانشگاه‌ها

رئیس دولت اصلاحات روز گذشته در جمع مشاوران خود، در گرامیداشت روز دانشجو ضمن انتقادات حاکم‌شدن سیاست‌هاى امنیتى-نظامى بردانشگاه‌هاى کشور پیامدهای آن را برای امروز و آینده ایران خطربار دانست و نسبت به پذیرش این سیاست‌ها توسط مدیریت دانشگاه‌ها اظهار تأسف کرد.

انتقاد خاتمی از حاکم‌شدن سیاست‌هاى امنیتى-نظامى بر دانشگاه‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بخشی از اظهارات رئیس دولت اصلاحات به شرح زیر است:

واقعه ١٦ آذر سال ١٣٣٢ که با ورود نیروهاى نظامى به دانشگاه تهران رخ داد، با واکنش جدی مدیریت دانشگاه و استادان مواجه گردید. شخصیت های برجسته‌ای مثل مرحوم دکتر سیاسی، رئیس وقت دانشگاه، حتی درهیأت دولت کودتا با این اقدام به شدت مخالفت کرد و در دفاع از هویت و استقلال دانشگاه کنار دانشگاهیان و دانشجویان قرار گرفت.

حال آن که ما امروز چنین رفتارى را از مدیریت دانشگاهها نمى بینیم و آنها نه تنها از هویت و استقلال دانشگاه دفاع نمى کنند بلکه حتى سعى مى شود ذیل سیاستهاى امنیتى-نظامى در دانشگاهها عمل کنند.

حکمرانى ما امروز ویژگی ضداستکبارى و ضداستعمارى بودن را در رویارویى با آمریکا و غرب مى بیند و در همین جهت اقداماتى هم کرده است و همین بهانه به دست کسانى داده که مى گویند جمهورى اسلامى در منطقه چالش ایجاد مى کند.

امروز در موقعیتى قرار گرفته ایم که اگر نگوییم اکثریت مردم خواستار تنش‌زدایی در روابط با آمریکا هستند، لااقل مى توان گفت که از سیاستهاى خارجى موجود و غرب ستیزى هزینه زای حکومت ناراضى هستند، همچنان که از سیاستهاى داخلى نیز ناراضى هستند.

متأسفانه امروز حرمت دانشگاه رعایت نمی شود و به علت غلبه نگاه امنیتی-نظامی، استقلال این نهاد و نقش دانشگاهیان در توسعه‌ی همه جانبه کشور خدشه دار شده است. این نوع رویکرد و سیاست گذاری امنیتی و این نحوه اداره دانشگاه نتیجه‌ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی در میان دانشجویان و استادان و طبیعتا افزایش فرار مغزها ندارد.

منبع: امتداد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها