کد خبر: 696964
تاریخ انتشار :

تحلیل نامه نیوز؛

«کارگزاران» جدا می‌شود، «اتحاد ملت» تضعیف

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی اصلاح‌طلبان درصدد کاستن از قدرت اتحاد ملتی‌ها در جبهه اصلاحات هستند و از این رو می‌خواهند که بهزاد نبوی دوباره بازگردد.

«کارگزاران» جدا می‌شود، «اتحاد ملت» تضعیف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - نزدیک شدن به موعد انتخابات در ارودگاه اصلاح‌طلبی ولوله به پا کرده است. چنانچه از یک سو دست از کوبیدن بر طبق تحریم انتخابات برداشته و درصدد تهیه فهرست انتخاباتی هستند. از سوی دیگر در مسیر این مهم دچار اختلاف شده‌اند. از قضا این اختلافات چنان بالا گرفته که به نظر می‌رسد ایجاد انشعاب در این جبهه سیاسی بعید و دور نباشد.

نشانه‌ای بروز این وضعیت البته از خیلی پیش‌تر یعنی همان وقتی که درباره ریاست جبهه اصلاحات بحث می‌کردند و اتحاد ملتی‌ها توانستند وزن بیشتری در این سازوکار انتخاباتی از آن خود کنند؛ قابل مشاهده بود. اکنون اما با توجه به شرایط سیاسی کشور که هر روز انتخاباتی‌تر می‌شود شاهد بالا گرفتن دعوای درون جریانی میان اصلاح‌طلبان هستیم. ریشه این مجادلات نیز چیزی نیست غیر از تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت.

طیف رادیکال این جریان با در نظر گرفتن بدنه اجتماعی که دیگر ندارند و سابقه عملکردشان در ادوار گذشته خاصه در دولت روحانی، امیدی به موفقیت در این مصاف را ندارد لذا ترجیح می‌دهند که کنار گود نشسته و خود را به چالش نکشند. استدلال این گروه آن است که دور ماندن از قدرت بدون باخت در رقابت آبرومندانه‌تر است و طبیعتا امکان ایراد گیری و نقد مجلس و دولت بعدی را هم بیشتر مهیا خواهد کرد.

طیف محافظه‌کارتر اصلاح‌طلبان اما باور دارند که هر طور شده و با هر میزان توان که برایشان مانده باید وارد رقابت شوند ولو اینکه اقلیتی ضعیف باشند، از کرسی‌های بهارستان سهمی ببرند. این گروه به ائتلاف با اعتدال‌گراها و حتی راست میانه فکر می‌کنند و امید دارند که از طریق قطب‌سازی‌‌های دروغین و ترساندن مردم از قدرت گرفتن طیف تندرو اصولگرا؛ موفقیتی هرچند ناچیز برای خود رقم بزنند.

در پی همین اختلاف نظر جدی است که شاهد بالا گرفتن اختلافات هستیم. چنانچه زمزمه ایجاد انشعاب در این جریان سیاسی بلند شده است. شاهد این مدعا اخباری است که درباره تمایل برخی اصلاح‌طلبان به ریاست دوباره بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات شنیده می‌شود. رجوع دوباره سیاسیون اصلاح‌طلب به این سیاستمدار کهنه‌کار یعنی روی برگرداندن از رادیکال‌ترین حزب اصلاح‌طلب که اکنون ریاست جبهه اصلاحات را در اختیار دارد. 

مثلث‌آنلاین با اشاره به اختلافات اصلاح طلبان نوشته است: «گویا از نبوی خواسته شده تا برای ایجاد همدلی میان اصلاح‌طلبان به جبهه اصلاحات بازگردد. حتی سخن فراتر از یک همدلی ساده است و سطح اختلافات تا جایی بالاست که خطر انشعاب کارگزاران سازندگی از جبهه اصلاحات مطرح شده است.»

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها