کد خبر: 696967
تاریخ انتشار :

برملا شد؛ اختلاف جدی آمریکا و اسرائیل در میانه جنگ

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد هشدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جهانی از جنگ خود علیه حماس است که دلیل آن «بمباران بی رویه غزه است» نشان می دهد، اختلافات میان دو متحد نزدیک رو به افزایش است.

برملا شد؛ اختلاف جدی آمریکا و اسرائیل در میانه جنگ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته هشدار داد که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت جهانی از جنگ خود علیه حماس است که دلیل آن «بمباران بی رویه غزه است.»

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به طور علنی طرح های آمریکا برای غزه پس از جنگ را رد کرده است.

سی ان ان افزود: از سوی دیگر، حداقل 9 سرباز اسرائیلی در درگیری در شمال غزه کشته شدند که یکی از مرگبارترین حملات علیه نیروهای اسرائیلی از زمان آغاز درگیری‌ها است.

مجمع عمومی سازمان ملل مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه با اکثریت قاطع آرا به درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه رای داد و این امر مغایر با موضع گیری آمریکا است که بارها درخواست‌های آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل را مسدود کرده است. اکثریت اعضای سازمان ملل یعنی 153 کشور به قطعنامه آتش بس رای مثبت دادند، 10 عضو با آن مخالفت و 23 کشور رای ممتنع دادند.

زمستان در راه است و در میان کاهش بادها، باران‌های شدید و دمای خنک‌تر در غزه که از نوامبر تا فوریه ادامه دارد، امدادگران و غیرنظامیان به سی‌ان‌ان گفته‌اند که مردم با شرایط سخت زندگی، دسترسی ناکافی به لباس‌های گرم و شیوع بیماری در پناهگاه‌های موقتی پرجمعیت مواجه هستند. غذا، سوخت و آب در طول ماه‌های زمستان کمیاب‌تر می‌شوند و قیمت اقلام کم باقی‌مانده در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کارمندان پزشکی آن در یک ایست بازرسی بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و یکی از آنها هنگام ماموریت «پرخطر» در غزه برهنه شد. این سازمان جهانی بهداشت خواستار حمایت از کارکنان بخش بشردوستانه و مراقبت های سلامتی در غزه شد.

همزمان، یک مقام آمریکایی روز سه شنبه به سی ان ان گفت که اسرائیل به واشنگتن گفته است که «پرکردن آزمایشی تونل های غزه با آب دریا» را آغاز کرده است.

به ادعای رژیم اسرائیل، این اقدام «به طور محدود» برای آزمایش توانایی تخریب شبکه زیرزمینی حماس در مقیاس بزرگتر کرده است. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز به طور جداگانه گفت که نیروهای اشغالگر در غزه در اعماق زمین عملیات می کنند.

اعتصاب مشاغل و مصرف کنندگان آمریکایی

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه از سوی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در 17 آذرماه، مشاغل، کارمندان و مصرف کنندگان آمریکایی هم به اعتصاب جهانی برای آتش بس در غزه پیوسته اند.

قهوه خانه هراز در دیربورن، میشیگان، معمولاً مملو از مشتریانی است که مشتاق چشیدن قهوه لذیذ یمنی آن هستند، اما روز دوشنبه حتی یک مشتری در آن نبود.

کافه محبوب در خیابان میشیگان بسته بود، زیرا مالک و کارمندان آن در یک اعتصاب جهانی که خواستار آتش‌بس در جنگ ویرانگر غزه بودند، شرکت کردند.

حمزه ناصر، مالک آن به سی‌ان‌ان گفت: امروز روزی است که همه امور مهم زندگی‌مان کنار بگذاریم تا بر کسانی که در غزه هستند تمرکز کنیم و خواستار آتش‌بس فوری شویم. او تمام 12 شعبه کافه های خود را در میشیگان، کنتاکی، تگزاس، ایلینوی و کالیفرنیا تعطیل کرد.

گروه‌های فلسطینی روز شنبه یک روز پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود، خواستار اعتصاب جهانی در روزهای دوشنبه و سه شنبه شدند. این اعتصاب باعث شد که مشاغل به طور موقت تعطیل شوند، کارمندان بیکار شوند، مصرف کنندگان از خرید خودداری کنند و دانش آموزان در کلاس حاضر نشوند.

الکس تارزیخان، مشاور حقوقی در یک سازمان حقوق بشر در واشنگتن دی سی گفت که در همبستگی با فلسطینی‌ها و سایر افراد با وجدان، سر کار خود حاضر نشده است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار شهدا از ابتدای تجاوزات تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها