کد خبر: 697183
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با حسن بیادی

برخی به باندهای قدرت متصل‌اند و دنبال انتخابات حداقلی هستند

یک فعال سیاسی گفت: روش گذشته دیگر جواب نمی دهد، به این معنا که زمان انتخابات سلائق مختلف در یک جناح دور هم می نشستند و ائتلاف می کردند.

برخی به باندهای قدرت متصل‌اند و دنبال انتخابات حداقلی هستند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گروه های سیاسی مشغول آماده سازی خود برای ورود به انتخابات مجلس هستند، از جریان اصولگرا چهار سلیقه پایداری، شریان، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت به طور شفاف فعالیت انتخاباتی خود را به شکل قوی پیش می برند. حالا دیدگاه مطرح می شود نخست آنکه رقابت این اضلاع رونق انتخاباتی ایجاد می کند اما در مقابل برخی معتقدند رقابت درون گفتمان شانس اصلاح طلبان را برای پیروزی بالا می برد.

حسن بیادی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره رقابت درون گفتمانی بین شورای ائتلاف، شورای وحدت، پایداری و شریان گفت: آنچه باید در انتخابات اسفندماه از آن پرهیز کرد دوقطبی سازی فضای رقابت است. به عبارت دیگر نباید آرایش صحنه انتخابات به دشمن و غیردشمن دسته بندی شود.

وی دوقطبی‌سازی فضای سیاسی جامعه را خطری بزرگ برای انتخابات خواند و افزود: رقابت سالم همه سلایق سیاسی با یکدیگر می تواند مردم را پای صندوق رأی بیاورد و میزان مشارکت عمومی را بالا ببرد. در چنین انتخاباتی نتیجه مطلوب گروهها آنقدر مهم نیست که مشارکت عمومى مهن است چراکه بالاخره یک عده ای برنده می شوند و به مجلس راه پیدا می کنند، بقیه نامزدها به کارى دیگر مشغول می شوند و برای منتخبان آرزوی توفیق می کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر مشارکت خوبی را در انتخابات اسفندماه شاهد باشیم، در نهایت به نفع نظام اسلامی و مردم خواهد بود؛ اظهار کرد: رقابت بین سلایق اصولگرایی بهتر است ادامه پیدا کند چون جامعه سلایق متنوعی طلب مینماید و باید فضایی فراهم شود که هر رأی‌دهنده‌ای بتواند نامزد یا فهرست مطلوب خود را در میان فهرست ها یا نامزدهای حاضر در صحنه پیدا کند. در این صورت میزان مشارکت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: روش گذشته دیگر جواب نمی دهد، به این معنا که زمان انتخابات سلائق مختلف در یک جناح دور هم می نشستند و ائتلاف می کردند. در آن شیوه مردم مجبور می شدند که به فهرست اصولگرایی یا اصلاح طلبی رأی دهند؛ نتیجه هم آن بود که یکسری افرادی به مجلس راه پیدا می کردند که این نوع انتخاب مانند انتخاب وکیلی تسخیری از سوی دادگاه است پس «وکیل تسخیری حاصل و نتیجه چون مجلس کنونی نخواهد داشت».

عضو عالی شورای وحدت؛ دست بالا پیدا کردن جبهه پایداری از رقابت بین سلایق اصولگرایی را رد کرد و درباره سود بردن اصلاح طلبان از رقابت درون اردوگاهی اصولگرایان گفت: چنین اتفاقی هم نمی افتد چون هر دیدگاهی مخاطب خودش را دارد. دیگر مردم از طرح دوقطبی و صحنه سازی های دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب عبور کرده‌اند و دیگر فضای سیاسی کشور به آن دوقطبی گذشته بر نمی گردد. اگرچه بعضی از ائتلافهایی که وجه همکاریهای خود را با دیگران مخصوصا با جامعه روحانیت «اشتراک صفر» بیان داشته‌اند با توجه به اتصالشان به باندهای متصل به قدرت و ثروت با تمامیت خواهی ، جهت کسب همه کرسیهای مجلس ، انتخابات حداقلی برایشان مطلوب‌تر خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها