کد خبر: 697434
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

تاکتیک انتخاباتی حزب روحانی

روحانی و حزب نزدیک به او یعنی اعتدال و توسعه بیش از همه مایل است که در نهایت بار دیگر با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند.

تاکتیک انتخاباتی حزب روحانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز، حزب اعتدال و توسعه گفته است که می‌تواند به صورت مستقل وارد انتخابات شود؛ حزبی که عملا حزب حسن روحانی است و نظرات او را پیش می‌برد؛ به ویژه در شرایطی که روحانی هم از سوی دیگر خود را برای انتخابات مجلس خبرگان آماده می‌کند. حالا گویا سرلیست اعتدال و توسعه برای خبرگان، روحانی و برای مجلس، نوبخت است. نوبخت حتی خبر از لیست 16نفره روحانی برای مجلس خبرگان داده است. اخیرا سخنگوی اعتدال و توسعه هم گفت که اگر با اصلاح‌طلبان به نتیجه نرسند لیست مستقل خود را می‌دهند.

حالا پرسش آن است که آیا اعتدال و توسعه می‌تواند به ادعای خود یعنی ارائه لیست مستقل جامه عمل بپوشاند یا این سخن صرفا یک بلوف سیاسی است؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند موضوع را بررسی کرد.

1. اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی هیچ علاقه‌ای به ائتلاف مجدد با روحانی و همراهانش ندارند و چه آنهایی که تحریمی‌اند و چه آنها که خواهان مشارکت‌اند می‌گویند ائتلاف دوباره را روحانی لطمه به اصلاح‌طلبان است. با این اوصاف نشانه‌ای از سوی اکثریت اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با روحانی و حزب اعتدال و توسعه دیده نمی‌شود.

2. حزب کارگزاران تنها حزبی در میان اصلاح‌طلبان است که احتمال ائتلاف با طیف روحانی را رد نمی‌کند. البته این حزب هم یار و یاور روحانی نیست و صرفا با نگاهی نتیجه‌گرا با روحانی مواجه می‌شود؛ به این معنی که اگر اصلاح‌طلبان نخواهند مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند، به عنوان راه آخر با روحانی ائتلاف کنند. پس کارگزاران هم فعلا رصدکننده اوضاع است نه حامی ائتلاف با روحانی و همراهانش.

3. اتفاقا این روحانی و حزب اعتدال و توسعه است که بیش از همه خواهان ائتلاف با اصلاح‌طلبان‌اند زیرا می‌دانند به طور مستقل نه حالا که هیچ‌وقت سرمایه اجتماعی‌ای نداشته‌اند. با این وصف آنها به شدت می‌خواهند با اصلاح‌طلبان به ائتلاف برسند تا مانند سال92 و 96 به توفیق انتخاباتی دست یابند.

با ذکر این سه نکته یک پرسش دیگر در ذهن ایجاد می‌شود؛ اینکه پس چرا سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادعای ارائه لیست مستقل می‌کند یا نوبخت خبر از لیست روحانی در انتخابات خبرگان می‌دهند؟ به نظر می‌رسد اعتدال و توسعه‌ای‌ها و شخص روحانی می‌خواهند اصلاح‌طلبان را به تحرک وا دارند تا آنها در همراهی‌شان وارد انتخابات شوند. واقعیت این است تا اینجای کار اصلاح‌طلبان تصمیمی برای ورود به انتخابات نگرفته‌اند و آن احزابی که به صورت منفرد گفته‌اند وارد انتخابات می‌شویم هنوز چگونگی ورودشان به انتخابات را معلوم نکرده‌اند. در این شرایط روحانی و یارانش می‌خواهند اصلاح‌طلبان را به نوعی در عمل انجام‌شده قرار دهند و شاید سخنان اخیر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و دبیرکل این حزب یعنی نوبخت به نوعی زدن نهیبی به اصلاح‌طلبان باشد تا سریع‌تر تصمیم خود را بگیرند؛ وگرنه حتما خود اعتدال و توسعه‌ای‌ها هم بدانند که بدون اصلاح‌طلبان هیچ رأیی نخواهند داشت. البته هیچ بعید نیست که اصلاح‌طلبان به این نهیب طیف روحانی بی‌تفاوت باشند زیرا بر اساس شواهد و قرائن اکثریت اصلاح‌طلبان حتی عدمم ورود به انتخابات را تجریح می‌دهند به همراهی مجدد با روحانی.

 

منبع: مثلث آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها