کد خبر: 697857
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

سبد رای ترامپ؛ چالش جدید جمهوری‌خواهان

صدور حکم محرومیت ترامپ از حضور در رقابتهای مقدماتی به معنای اغاز منازعه ای جدید علیه جمهوریخواهان خواهد بود. موضوعی که می تواند سبد رای ترامپ را هدف قرار دهد.

سبد رای ترامپ؛ چالش جدید جمهوری‌خواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز، این روزها رئیس جمهور آمریکا بیش از پیش در روند محاکمه خود بابت حوادث ششم ژانویه 2021( حمله به کنگره) احساس وحشت و یاس می کند. صدور حکم محرومیت ترامپ از حضور در رقابتهای مقدماتی حزب جمهوریخواه توسط دادگاه ایالتی کلرادو، اگرچه تاثیری ( به خودی خود) در حضور وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2021 نخواهد داشت، اما به معنای اغاز منازعه ای جدید علیه جمهوریخواهان خواهد بود. موضوعی که می تواند سبد رای ترامپ را هدف قرار دهد. 

این دادگاه حکم داد ترامپ واجد شرایط نامزدی در رقابت‌های مقدماتی این ایالت نیست، زیرا ماده‌ای کمتر شناخته‌شده در قانون اساسی ایالات متحده صلاحیت افرادی را که در شورش دست داشتند، رد می‌کند. ترامپ گفته است که برای لغو این تصمیم به دیوان عالی ایالات متحده شکایت خواهد کرد و جدالی دادگاهی را شروع خواهد کرد که می‌تواند رقابت سال ۲۰۲۴ را تغییر دهد.انتظار می‌رود رئیس‌جمهور سابق گزینه جمهوری‌خواهان برای رویارویی با جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات باشد.

اما بخش اصلی نگرانی ترامپ، معطوف به آثار سیاسی این رای می باشد. حکم دیوان عالی کلرادو می‌گوید «شواهد روشن و قانع‌کننده‌ای دال بر دست داشتن رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در شورش» پیدا کرده است.

در پایان این حکم آمده است: «اکثریت دادگاه معتقد است که ترامپ بر اساس بند ۳ متمم چهاردهم، برای تصدی پست ریاست‌جمهوری واجد صلاحیت نیست.»

بند ۳ افرادی را که در «قیام یا شورش» علیه قانون اساسی شرکت می‌کنند، از تصدی مناصب فدرال منع می‌کند.این قانون به دوران پس از جنگ داخلی برمی‌گردد و تلاشی بود برای جلوگیری از بازگشت افرادی به پست‌های دولتی که از خروج ایالت‌های جنوبی از اتحادیه حمایت می‌کردند.این قانون از آن زمان به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است و این اولین بار است که از بخش ۳ برای رد صلاحیت یک نامزد ریاست‌جمهوری استفاده می‌شود.

در این حکم طولانی و ۲۱۳ صفحه‌ای آمده است که اقدامات ترامپ در پیش از ۶ ژانویه شورش محسوب می‌شود. وکلای او استدلال کرده بودند که او نباید رد صلاحیت شود زیرا مسئولیت این شورش بر عهده او نبوده است.

با این حال، حکم مذکور می تواند تبدیل به یک رویه قضایی شود. این همان موضوعی است که وکلای رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به آن وحشت دارند. خصوصا آنکه اکثریت سنای آمریکا نیز در دستان دموکراتهاست. 

تیم کارزار انتخاباتی ترامپ می‌گوید که این حکم نمونه دیگری از استفاده از سیستم قضایی برای آزار نامزد آنهاست.استیون چونگ سخنگوی کمپین ترامپ تاکید دارد  که رأی‌دهندگان در کلرادو از حق انتخاب نامزدی که می‌خواهند نماینده آنها باشند محروم هستند.

حتی برخی از مخالفان سیاسی ترامپ این حکم را غیر دموکراتیک توصیف کرده‌اند.

کریس کریستی جمهوری‌خواه، منتقد سرسخت که با او رقابت می‌کند، می گوید: «من فکر می‌کنم رأی‌دهندگان ایالات متحده باید از رئیس‌جمهور شدن او جلوگیری کنند( نه دادگاه ایالتی)! »

ترامپ از زمان ترک قدرت در سال ۲۰۲۱ با چالش‌های حقوقی متعددی از جمله چندین کیفرخواست مجرمانه روبرو بوده است.برخی نظرسنجی ها می گوید حداقل تاکنون، این چالش‌ها هیچ اثری بر محبوبیت او نداشته‌اند و در واقع به نظر می‌رسد که به حامیان او انرژی داده‌ و تسلط او را بر رقابت جمهوری‌خواهان بیشتر کرده‌اند.اما اعلام رسمی مجرم بودن وی بابت حوادث ششم ژانویه 2021 می تواند این روند را تغییر دهد و بر روی شیوه رای دادن طیف خاکستری ( رای دهندگان مستقل) تاثیرگذار باشد.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها