کد خبر: 698033
تاریخ انتشار :

الجزیره نت بررسی کرد

پشت پرده رونمایی تسلیحاتی ایران؛ آمادگی نبرد با اسرائیل و بهره گیری از لغو محدودیت

تقویت نظامی تهران به جبهه مقاومت کمک کرده و علاوه بر تقویت وجه اخلاقی، جلوی اقدامات احتمالی غرب و آمریکا علیه تهران را می گیرد.

پشت پرده رونمایی تسلیحاتی ایران؛ آمادگی نبرد با اسرائیل و بهره گیری از لغو محدودیت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

الجزیره نت در گزارشی به افزایش توان نظامی ایران در ماه های اخیر و رونمایی از تسلیحات مختلف پرداخته و علت و ابعاد آن را ارزیابی کرده است.

در زیر خلاصه ای از این گزارش تهیه و ارائه می گردد.

تسلیحات جدید ایران؛ در معرض دید دنیا

ایران از اولین روزهای عملیات طوفان الاقصی در اکتبر سال ۲۰۲۳، آزمایش‌های نظامی خود را تشدید کرده و از مجموعه‌ای از تسلیحات راهبردی خود رونمایی کرده است که این مساله سوالاتی را در مورد علت، اهداف و پیام‌هایی که تهران قصد انتقال آنها را دارد، برانگیخته است.

از جمله تسلیحات راهبردی که تهران در دو ماه گذشته رونمایی کرده می توان به موشک مافوق صوت فتاح 2، پهپاد کرار مجهز به موشک حرارتی مجید، دو نسخه ارتقا یافته سامانه ضد موشکی ۹ دی، مدل جدید تانک تی 72، پهپاد شاهد 147 و ... اشاره کرد.

همچنین، بلافاصله بعد از اعلام آمریکا مبنی بر تشکیل یک نیروی دریایی چندملیتی برای حفاظت از تجارت کشورهای غربی و متحدان آمریکا در دریای سرخ، سپاه پاسداران اعلام کرد که به زودی بسیج دریایی اقیانوسی راه اندازی خواهد کرد. در این بسیج، شناورهای بزرگ و لنج‌ هایی که توانایی دریانوردی تا تانزانیا را دارند سازماندهی شده اند.

همچنین، نصب موشک‌ های دوربرد مجهز به هوش مصنوعی بر روی کشتی‌ ها و شناورهای دریایی، دستاورد جدید ایران است که انقلابی در قابلیت‌ های بازدارندگی ملی این کشور به حساب می آید.

لغو محدودیت های بین المللی و ارسال سلاح ایرانی به خارج

تحلیلگران بر این باورند که رونمایی های اخیر از دستاوردهای نظامی، در چارچوب سیاست تسلیحاتی ملی با هدف تقویت توان دفاعی تهران و پیدا کردن بازارهای جدید برای صنعت نظامی ایران پس از لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در 28 اکتبر صورت گرفته و می گیرد.

مختار حداد، مدیرمسئول روزنامه الوفاق، همزمانی رونمایی  از تسلیحات مدرن با عملیات طوفان الاقصی در غزه را  قابل توجه و تامل می داند. تهدیدات اسرائیل علیه ایران و تاکید ایران بر تقویت صنایع بازدارنده در جنگ غزه بیش از پیش نمود و جلوه پیدا کرده، چرا که این دو عنصر در ارتباط و پیوند مستقیم با هم هستند.

حداد در گفت‌وگو با الجزیره نت در این رابطه می گوید، ایران از سلاح‌های خود برای برقراری امنیت منطقه استفاده می‌ کند. گشودن زرادخانه نظامی ایران به روی کشورهای دوست برای مبارزه با تروریسم، در دهه گذشته در منطقه گسترش یافته است. تهران سیاست قبلی خود را در مبارزه با تروریسم و ​​گروه های  تروریستی که می خواهند منطقه را بی ثبات کنند، تداوم بخشیده و سعی دارد امنیت در منطقه را تضمین کند.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه تمام محدودیت‌های اعمال شده برای فعالیت‌ ها و انتقال موشک‌ های بالستیک ایران در 28 اکتبر به پایان رسیده است، تاکید کرد، درخواست‌ های متعددی از جانب کشورهای جهان برای خرید تسلیحات به ایران فرستاده شده و با توجه به لغو ممنوعیت ها، ایران هیچ مانعی برای صادرات سلاح های خود به خارج از کشور نمی بیند.

سردار سرتیپ مهدی فرحی، معاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، آبان ماه گذشته اعلام کرد که صادرات تجهیزات نظامی کشورش در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

ارتباط مانور تسلیحاتی ایران با جنگ غزه

بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند رونمایی های تسلیحاتی ایران، ارتباط مستقیمی با تحولات اقلیمی اخیر در خاورمیانه دارد. بر اساس نظر این تحلیلگران، دهه هاست جنگ مخفیانه ای بین واشنگتن و متحدان غربی اش با تهران صورت گرفته و این جنگ به دلیل موضع تهران در رد "اشغال اراضی فلسطینی ها توسط اسرائیل"، با آغاز طوفان الاقصی و جنگ غزه به اوج خود رسیده است.

مصدق مصدق پور، تحلیلگر سیاسی ایرانی معتقد است همانطور که متحدان اسرائیل، تسلیحات مختلفی را به این رژیم می دهند، ایران نیز خود را ملزم به تقویت جبهه مقاومت دانسته و تسلیحات مختلفی را به گروه های مقاومت در منطقه می دهد. مصدق پور، رونمایی از دستاوردهای نظامی توسط تهران را پیامی برای حامیان رژیم صهیونیستی جهت جلوگیری از تجاوز به غزه و کاهش حمایت از اسرائیل می داند.

الجزیره در پایان تاکید دارد که تقویت نظامی تهران به جبهه مقاومت کمک کرده و علاوه بر تقویت وجه اخلاقی، جلوی اقدامات آتی غرب و آمریکا علیه تهران را می گیرد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها