کد خبر: 698382
تاریخ انتشار :

اتمام جنگ غزه؛ از غرب اصرار و از نتانیاهو انکار

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیر کنونی این رژیم هشدار داد، تل‌آویو از سوی غرب مجبور خواهد شد جنگ علیه حماس و حملات به غزه را متوقف کند. بی‌تردید واکنش‌های متفاوت مقام‌های آمریکایی علیه اقدامات نتانیاهو و شکاف میان مواضع واشنگتن و تل‌آویو در زمینه جنگ غزه در صورت ادامه یافتن به حذف سیاسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

اتمام جنگ غزه؛ از غرب اصرار و از نتانیاهو انکار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

نامه نیوز، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با بیان اینکه متحدان غربی اسرائیل بیش از این نمی‌توانند بهای جنگ علیه نوار غزه را در کشورهای متبوع خود بپردازند، خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم گفت، باید آتش‌‌بس با حماس را پذیرفت تا گروگان‌های اسرائیلی به خانه بازگردند و به درگیری پایان داده شود.

وی افزود: اسرائیل اکنون با دو گزینه مواجه است؛ نخست، اینکه آتش‌بس را به عنوان بخشی از توافق با حماس که امکان دارد اسیران را به خانه بازگرداند بپذیرد و دوم، اینکه آتش‌بس را بدون هیچ‌گونه توافقی بدون آزادی اسیران و بدون هیچ دستاورد ظاهری و با از دست دادن کامل بقایای حمایت بین‌المللی از حق موجودیت اسرائیل قبول کند.

اولمرت معتقد است، آتش‌بس از سوی نزدیک‌ترین متحدان تل آویو به رهبری ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان بر اسرائیل تحمیل خواهد شد، زیرا آنها دیگر نمی‌توانند پیامدهای ادامه حمله به غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی را نزد افکار عمومی داخلی تحمل کنند.

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با بیان اینکه تل آویو نمی‌تواند به هدف خود برای نابودی حماس دست یابد، تأکید کرد: با ادامه حملات به غزه هزاران شهروند فلسطینی جان خود را از دست خواهند داد، اما نابودی حماس محقق نخواهد شد.

اظهارات نخست وزیر اسرائیل در حالی است که این بار نه در قطر، بلکه در ورشو پایتخت لهستان مذاکرات دستیابی به توافق جدید بر سر آتش بس در غزه انجام می شود؛ مذاکراتی که طرح اولیه آن در قالب گفت‌وگوهای ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات ایالات متحده و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر مطرح شده بود.

واشنگتن می‌کوشد با افزودن بر فشارهای سیاسی به سران اسرائیل زمینه توقف فوری جنگ را پیش از سال نوی میلادی فراهم کند؛ طرحی که ترجمه آن برای تل‌آویو صرفاً در پرونده تبادل اسیران خلاصه می‌شود و اگر اسامی مد نظرش در فهرست اعلام شده جای نداشته باشد، راه را بر هر گونه گفت‌وگوی سیاسی میانجی‌گران خواهد بست.

در این میان تل‌آویو پیش‌شرط ابتدا تبادل اسیران و سپس گفت‌وگو درباره آتش بس را پیش کشیده است تا از مجرای این گفت‌وگوها و آزادسازی اسیرانش در ازای وقفه‌ای کوتاه در حملات بی‌امان نظامی، سپری در برابر انتقادات جهانی بسازد و در عین حال با بازسازی قوا تا تحقق کامل خواسته‌های میدانی‌اش پیش رود.

اسرائیل اکنون در بن‌بستی قرار گرفته است که برای خروج از آن با هر نتیجه‌ای فرصت زیادی ندارد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و نیز وزیران دفاع و امور خارجه اش به اسرائیل یادآور شده‌اند، برای تعیین چشم‌انداز جنگ، هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی کند.

در واقع، ضرب الاجل واشنگتن به این معناست، پیامدهای برآمده از شراکت تمام‌عیار ایالات متحده در جنایت های گسترده اسرائیل بر وضعیت بایدن که قصد دارد برای چهار سال بعد نیز رئیس‌جمهور این کشور باقی بماند، امکان همراهی بلندمدت را با نتانیاهو سلب می کند.

این ها در حالی است که اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق ایالات متحده و همچنین بازرس تسلیحاتی پیشین سازمان ملل متحد در عراق با بیان آواره شدن بیش از 80 درصد ساکنان نوار غزه و دسترسی نداشتن آن ها به کمک های بشردوستانه و اولیه گفت: مسئولان اصلی و اولیه این موضوع ایالات متحده و اسرائیل هستند. بدون کمک های واشنگتن، اسرائیل قادر به پیشبرد آنچه اکنون علیه نوار غزه انجام داده است و می دهد، نبود و نیست.

وی افزود: یکی از نکات مهم درباره عملیات هفتم اکتبر که بایست مورد توجه قرار گیرد، این است عملیات مذکور در واقع انفجار اعتراضات ملت فلسطین علیه اشغالگری بیش از هفت دهه ای کشورشان به وسیله اسرائیلی ها بود. این عملیات فریاد آزادی ملت فلسطین بود که البته دولت اسرائیل و شخص نتانیاهو را به شدت ترساند.

بی تردید واکنش‌های متفاوت مقام های ایالات متحده علیه اقدامات نتانیاهو و شکاف میان مواضع واشنگتن و تل آویو در زمینه جنگ غزه در صورت ادامه یافتن به حذف سیاسی نتانیاهو منجر خواهد شد.

 

منبع: راهبرد معاصر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها