کد خبر: 698732
تاریخ انتشار :

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای اصلاح یکباره قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با اجرای مرحله پیش ثبت‌نام برخی از هزینه‌ها و پیامد‌های ردصلاحیت برای افراد کاسته شد.

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای اصلاح یکباره قانون انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت اصلاح صورت گرفته در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح قانون انتخابات اکنون تبدیل به قانون شده و مبنای عمل است. تاکنون هرآنچه از فرآیند انتخابات اجرایی شده، براساس قانون جدید بوده است.

وی در این راستا، اظهار کرد: همه دست‌اندرکاران بر مبنای این قانون کار خود را انجام می‌دهند و امیدواریم که این قانون تا پایان فرآیند انتخابات به طور کامل اجرا شود.

طحان نظیف درباره این ادعا که قانون انتخابات به یکباره اصلاح شد، تصریح کرد: اصلاح قانون انتخابات دفعتاً اتفاق نیافتاد و از سال‌ها پیش این موضوع مطرح بود. سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و همه اذعان داشتند که قانون موجود انتخابات مجلس که مربوط به سال ۱۳۷۸ بود و البته در سال‌های اخیر نیز تغییرات اندکی کرده بود، نیازمند اصلاح جدی و رفع نقصان و کمبودهاست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بنابراین از مجلس گذشته، این بحث مطرح بود، اما در یک سال گذشته بیشتر بدان توجه گردید تا این اصلاحات به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برسد؛ چراکه همه کسانی که دست‌اندرکار انتخابات بودند، انتظار داشتند این موضوع به سرانجام برسد و فرآیند‌های انتخابات بهتر و روان‌تر شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در همین رابطه به یکی از ویژگی‌های قانون جدید یعنی پیش‌بینی مرحله «پیش ثبت‌نام» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در گذشته افرادی ثبت‌نام می‌کردند که از شرایط اولیه برخوردار نبودند و در نتیجه با هزینه‌ها و پیامد‌های ردصلاحیت مواجه می‌شدند. به طور مثال فردی مدرک آموزشی داشت، اما آن مدرک مورد تایید نهاد‌های مرجع همچون وزارت علوم نبود. یا اینکه فردی ثبت‌نام کرده بود که در موعد مقرر از سمت و جایگاهی که داشته انصراف نداده بود. با اجرای مرحله پیش ثبت‌نام برخی از هزینه‌ها و پیامد‌های ردصلاحیت برای افراد کاسته شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها