کد خبر: 698802
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

چرا خاتمی دیگر نمی‌تواند «تکرار» کند؟

اصلاح‌طلبان فرافکنی می‌کنند تا کسی متوجه نشود دیگر حنای این طیف نزد جامعه رنگی ندارد.

چرا خاتمی دیگر نمی‌تواند «تکرار» کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

نامه نیوز، اخیرا مرتضی الویری گفته است که دلیل سکوت خاتمی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌ها اعتراض آنها به روند برگزاری انتخابات است و «احساس می‌کنند شرایط نامساعد است و نهادهای حاکمیتی به اندازه‌ای بد عمل کردند که اگر همه این بزرگواران مردم را تشویق به انتخابات کنند، مردم به همچین تقاضایی لبیک نخواهند گفت».

او ادامه داده است: «بنده فکر می‌کنم خاتمی که یکبار کلمه تکرار را به کار برد و منجر به شور و هیجان در انتخابات شد، اگر الان صد بار هم کلمه تکرار را تکرار کند، یقیناً هیچ اتفاقی نخواهد افتاد».

سخنان الویری دو وجه دارد؛ او از یک سو به حاکیمت حمله می‌کند و می‌گوید دلیل سکوت خاتمی اعتراض به روند انتخابات است و از سوی دیگر تأیید می‌کند که خاتمی دیگر نمی‌تواند تکرار کند زیرا در مردم تأثیری ایجاد نمی‌کند. 

نکته آنجاست که الویری در شرایطی می‌گوید خاتمی به روند برگزاری انتخابات معترض است که هنوز نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعلام نشده است! این فرافکنی به دلیل آن است که خود الویری و دیگر اصلاح‌طلبان می‌دانند سرمایه اجتماعی قابل توجهی برایشان باقی نمانده است و به همین دلیل می‌کوشند با فرافکنی بی‌مخاطب‌بودنشان را توجیه کنند.

الویری در بخش دوم حرف‌هایش درست می‌گوید و خاتمی از اثرگذاری سابقش برخودار نیست اما دلیل این شرایط ناکارآمدی عملکردی آنها در یک دهه گذشته بوده است. خاتمی از دولتی حمایت کرد و تکرار می‌کنم را برای دولتی به کار گرفت که عملا هیچ دستاوردی روشنی ارائه نداد و حتی همان برجام که سند افتخار دولت روحانی و اصلاح‌طلبان است هم اکنون باعث مشکلات فراوانی برای کشور شده است. خاتمی نتوانست در تمام این سال‌ها خود را همسو با جامعه‌ پیش ببرد و عملا گفتمان تازه‌ای برای ارائه ندارد. رئیس دولت اصلاحات حتی مورد توجه خود اصلاح‌طلبان هم نیست و می‌بینیم طیف‌هایی زیادی از اصلاح‌طلبان عملا از او عبور کرده‌اند. با این اوصاف دلیل ناتوانی خاتمی در تکرار مجدد ریشه‌هایی درون‌خود خاتمی و جبهه اصلاحات دارد نه در عملکرد حاکمیت و برگزاری انتخابات.

 

منبع: مثلث آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها