کد خبر: 698955
تاریخ انتشار :

بازخورد

لاریجانی در مرحله تردید و تماشا

در پی گزارش دیروز «نامه نیوز» که با تیتر «لاریجانی؛ لیست مستقل یا ائتلاف با اصولگرایان» منتشر شده بود، برخی از رسانه‌ها به موقعیت انتخاباتی لاریجانی پرداخته‌اند.

لاریجانی در مرحله تردید و تماشا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - در پی گزارش دیروز «نامه نیوز» که با تیتر «لاریجانی؛ لیست مستقل یا ائتلاف با اصولگرایان» منتشر شده بود، برخی از رسانه‌ها به موقعیت انتخاباتی لاریجانی پرداخته‌اند. مثلا «صبح نو» تحلیلی مشابه نامه نیوز، ارائه کرده است. این رسانه اصولگرا گزینه‌های پیش روی لاریجانی را اینطور برشمرده: 

گزینه نخست؛ ائتلاف با اعتدال و توسعه و اصلاح طلبان

لاریجانی اگر در سمت اعتدال گزینه در دسترسی باشد، در سطح اصلاح‌طلبان مخالفان جدی دارد که حاضر به تکرار شرایط سال ۹۲ نیستند. گرچه در کل امروز سال 94 نیست که این ائتلاف حتی به قیمت پا بیرون گذاشتن از جناح راست بیارزد بلکه 1402 ممکن است توأم با یک شکست بزرگ برای لیست حسن روحانی و اصلاح‌طلبان باشد و از این نظر برداشتن این ریسک برای علی لاریجانی چندان منطقی نیست؛ چراکه علاوه بر شانس کم برای برد از نظر سیاسی در این حالت او کمترین نسبتی با جناح راست خواهد داشت و درعین‌حال بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان را هم همراه نخواهد داشت و همین موضوع ممکن است باعث دوری اصلاح‌طلبان و لاریجانی از یکدیگر شود. 

گزینه دوم؛ ائتلاف با اصولگرایان

او برای چنین گزینه‌ای با موانعی همچون کنار نیامدن با پایداری در صورتی که قصد ائتلاف داشته باشند و فاصله فکری با تحول‌خواهان مواجه است و درعین‌حال در زیرساخت ائتلاف فعال نبوده و از همه مهم‌تر شاید علاقه نداشته باشد که تمایزهای خود با برخی از اصول‌گرایان چون تحول‌خواهان و پایداری را از دست دهد و به همین دلیل چنین ائتلافی با مانع برای او روبرو است.

گزینه سوم؛ لیست مستقل

این لیست می‌تواند اشتراک‌های زیادی با راست سنتی و لیست احتمالی شورای وحدت داشته باشد که ضمن آنکه تفاوت‌هایی با لیست وحدت دارد و او را به‌صورت کامل با آنها یکی نمی‌کند؛ اما درعین‌حال ائتلافی نسبی با راست سنتی است و برخی از افراد لیست اعتدال را هم در فهرست خود دارد. شاید او از سویی نخواهد به‌صورت کامل کنار شورای وحدت قرار گیرد و مانند شورای وحدت که شاید ملاحظاتی داشته باشد، علاقه‌مند به یکی شدن با آنها نیست و از سوی دیگر نمی‌خواهد به ‌صورت کامل از آنها جدا شود. در نتیجه در شرایط گزینه سوم، لاریجانی علاقه‌مند است که بین روحانی و شورای وحدت بازی سیاسی کند. در این گزینه شاید ایجاد انشعاب در میان اصول‌گرایان و بیرون آمدن یک طیف جدید سیاسی مدنظر باشد که لاریجانی برای ورود به چنین بازی، ملاحظات فراوانی دارد. 

گزینه چهارم؛ تماشای از دور

تمرکز او بر حوزه‌های کوچک و وارد نشدن در فهرست لیست‌های کلان‌شهرها و قرار گرفتن افراد منتسب به او در فهرست‌هایی مثل ائتلاف، وحدت و یا حتی اعتدال است. چنین گزینه‌ای امکان بازیگری کم‌ریسک برای او را پدید می‌آورد و شاید نزدیک‌تر به روحیات محافظه‌کارانه لاریجانی باشد. 

به نظر می رسد «تماشای انتخابات از دور » فعلا گزینه اصلی علی لاریجانی باشد. چیزی شبیه گزینه چهارم این متن. حالا هر چه هست لاریجانی از همیشه نسبت به انتخابات مجلس دورتر است و هنوز نخواسته وارد بازی کسانی شود که برای او لیدری یک جریان پیروز در انتخابات را ترسیم کرده و حتی در این رویا به او وعده رقابت سنگین باهنر برای هیات رییسه مجلس آینده هم داده بودند. علی لاریجانی از ایده آل گرایی دور و به واقع گرایی نزدیک بوده ؛ او یک محافظه کار به تمام معناست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها