کد خبر: 699029
تاریخ انتشار :

سهم حاج قاسم در عملیات «طوفان الاقصی»

همه کشورهای مقاومت زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای انقلابی قرار دارند که در بیش از ۴۰ سال اخیر مورد هجمه انواع توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب قرار داشته و به خوبی از عهده مقابله با آنها برآمده است

سهم حاج قاسم در عملیات «طوفان الاقصی»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت‌امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی بارها از مقاومت فلسطین در غزه حمایت کرد و ایده خلاقانه وی باعث شد طرح حفر تونل‌های حماس شکل بگیرد، گفت: فرمانده سپاه قدس مبدع راهبرد «وحدت میان میدان‌ها» بود و نقش مهمی در شکل‌گیری راهبرد مقابله با رژیم صهیونیستی داشت. این راهبرد بعدها ادامه یافت تا اینکه به عملیات «طوفان الاقصی» در غزه رسید.

فرهنگ نشئت گرفته از مبارزات سردار سلیمانی و مکتب حاج قاسم و چه تأثیری بر رزمندگان مقاومت فلسطین در غزه و مواجهه با متجاوزان صهیونیست داشته است؟

حنینه: در ابتدا چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به دو ملت شریف ایران و عراق تبریک و تسلیت می گویم. تبریک و تسلیت خاص من برای امام خامنه‌ای (حفظه الله)، رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهان رشید محور مقاومت است. بی تردید روحیه شهامت حاج قاسم سلیمانی نقش ارزشمندی در مقاومت کنونی ملت فلسطین در نبرد غزه دارد.

در ۱۰ سال اخیر هر سالی که گذشت، روحیه مقاومت فلسطین برای مقابله با صهیونیست‌ها افزایش یافت. حاج رضوان و حاج عماد مغنیه بارها به غزه آمدند، از مقاومت فلسطین در غزه حمایت کردند. تفکر آنها باعث شد ایده حفر تونل‌های حماس شکل بگیرد که به چالشی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است. پس از این مرحله، مرحله دوم مقاومت فلسطین با دستور مسلح سازی کرانه باختری و اقدامات جهاد اسلامی شکل گرفت.

در مرحله اجرایی عملیات مقاومت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست تونل‌ها نقش مهمی داشتند و در آنجا تجهیز نیروها، تسلیح و ساخت بمب شکل گرفت؛ تونل‌هایی که ده‌ها متر زیر زمین بودند و هستند، قابل دسترسی نبودند و صهیونیست ها نمی‌توانستند با هیچ بمبی آنجا را نابود کنند. حاج قاسم با طراحی ایده حفر تونل‌ها ید طولایی در مقاومت فلسطین داشت و نقش مهمی در مقاومت این روزهای فلسطینیان در قالب عملیات «طوفان الاقصی» ایفا کرد.

تأمین ادوات لازم برای حفر تونل‌ها به وسیله حاج قاسم انجام شد و وی نقش زیادی در تأمین امکانات فنی، لجستیکی و مواد اولیه ساخت موشک‌ها داشت؛ موشک‌هایی که حدود 2 هزار کیلومتر بُرد دارند و می‌توانند آثار مخرب زیادی در اصابت با مواضع ارتش رژیم صهیونیستی داشته باشند. به جرئت می‌توان گفت، حملات اخیر به مواضع تیپ گولانی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها شد، به وسیله همان موشک‌های ارتقا یافته فلسطینی بود که مهارت ارتقا و استفاده از آن به وسیله حاج قاسم به فلسطینیان منتقل شده بود.

تیپ گولانی را نخبگان ارتش صهیونیستی تشکیل می‌دهند که با تدبیر و تفکر و ایده حاج قاسم سلیمانی در ارتقای موشک‌های نسل قدیم فلسطین زمین گیر شدند.

 فرماندهی حاج قاسم در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه توانست مناع از نفوذ آمریکا در منطقه شود؟

 تشکیل سپاه قدس و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی (شهید قدس) نقش زیادی در مقابله با قدرت گیری نیروهای آمریکایی در منطقه داشت. اکنون آمریکا به دلیل ضعف و شکست از ایران در ابعاد نظامی و منطقه‌ای چاره‌ای جز حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی برابر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جنگ غزه ندارد. آنها در سال‌های اخیر در افغانستان، عراق، سوریه و یمن در قالب ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شکست خورده اند و اینک ساختار منطقه به دست محور مقاومت شکل می‌یابد.

دولت سوریه، حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت فلسطین به قدرت‌های بازدارنده‌ای تبدیل شده‌اند که می‌توانند ثبات را در منطقه برقرار کنند.

 چگونه سردار سلیمانی توانست پرچم صلح و ثبات را در غرب آسیا بگستراند؟

 غربی‌ها و آمریکا خوب می‌دانند برقراری ثبات و امنیت در منطقه و شکست رژیم صهیونیستی در عملیات «طوفان الاقصی» و مقاومت فلسطین می‌تواند تا سال‌های آینده دست آمریکا و رژیم صهیونیستی را از هرگونه توطئه چینی و تلاش برای مدیریت ساختار منطقه کوتاه کند.

ثبات در منطقه از تأثیرگذاری الفاظ و سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه غرب آسیا می‌کاهد. امروز آمریکا و چند کشور غربی در تلاش هستند مجموعه‌ای با هدف ائتلاف دریایی مقابله با یمن تشکیل دهند که تاکنون به سرانجام نرسیده است. هدف آنها شکستن هیبت و عظمت ایستادگی ملت یمن در برابر رژیم صهیونیستی و قدرت‌های غربی است که با بسته شدن باب المندب و دریای سرخ با چالش در حوزه حمل و نقل دریایی و انتقال محموله‌های انرژی مواجه شده‌اند.

به طور کلی می‌توان گفت، اقدامات، تفکرات و راهبردهای عملی و نظامی حاج قاسم در مدت فرماندهی سپاه قدس را می‌توان اکنون عامل ثبات منطقه و قدرت محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن دانست.

لبنان با وجود محاصره اقتصادی روحیه جنگاوری و مقاومت خود را حفظ کرده است؛ سوریه با همین روحیه توانست محاصره سیاسی را بشکند و به جایگاه اصلی خود در اتحادیه عرب و میان کشورهای عربی و اسلامی منطقه برسد؛ یمن نیز بعد از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با دشمن حوزه خلیج فارس اکنون به قدرت بازدارنده‌ای برای محور مقاومت تبدیل شده است و عربستان و امارات به قدرت نظامی و راهبردی یمنی‌ها پی برده اند.

همه کشورهای مقاومت زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای انقلابی قرار دارند که در بیش از ۴۰ سال اخیر مورد هجمه انواع توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب قرار داشته و به خوبی از عهده مقابله با آنها برآمده است.

حاج قاسم چه نقشی در در وحدت میان گروه های مقاومت در منطقه ایفا کرد؟

 حاج قاسم سلیمانی نمونه کامل فرماندهی صلح جو و وحدت طلب میان کشورهای منطقه است که تلاش کرد در سال‌های اخیر و در دوران جنگ با گروه تروریستی داعش گروه‌ها و جریان‌های مختلف شیعه، سنی و کُرد را در عراق یا جریان سیاسی بعضاً دارای گرایش‌های مخالف هم در لبنان را به هم نزدیک کند و در سوریه محور حفظ وحدت میان دولت قانونی و مردم بود. حاج قاسم را می‌توان پل حفظ وحدت میان مقاومت سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن دانست که تلاش دائمی در راستای حفظ وحدت اسلامی داشت.

فرمانده سپاه قدس مبدع راهبرد «وحدت میان میدان‌ها» بود و پیش از شهادت، نقش مهمی در شکل‌گیری راهبرد مقابله با رژیم صهیونیستی داشت و این راهبرد بعدها ادامه یافت تا اینکه به عملیات «طوفان الاقصی» در غزه رسید. در این عملیات شاهد حملات مشترک حشد الشعبی عراق، انصارالله یمن، مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستیم.

 

منبع: راهبرد معاصر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها