کد خبر: 699570
تاریخ انتشار :

کشف 76 بمب آماده انفجار در کرمان و دیگر استان‌ها

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان گفت: قبل از سالگرد، در چند استان بالای ۶۰ بمب آماده انفجار را که می‌خواستند قبل از مراسم این حرکت را انجام دهند کشف و پرونده آن‌ها بسته شد.

کشف 76 بمب آماده انفجار در کرمان و دیگر استان‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - حجت‌الاسلام احمد توکلی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان در گفت‌و‌گوی ویژه خبری از شبکه استانی سیما اظهار داشت: این حمله تروریستی ناشی از بغضی و کینه آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی بود.

وی عنوان کرد: خبر‌هایی را از قبل و گذشته داشتیم که تهدید می‌کردند و حتی چند بار تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار توسط گروه‌های معاند در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مزار حاج قاسم بود.

حجت الاسلام توکلی ادامه داد: در چند استان دیگر هم پیگیری کردند که به بالای ۶۰ بمب رسید که می‌خواستند قبل از مراسم این حرکت را انجام دهند، اما به مدد الهی این بمب‌ها کشف و پرونده آن‌ها بسته شد، اما تهدید‌ها ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه نیرو‌های نظامی و انتظامی تمام سعی و تلاش خود به کار بردند تا مراسم با آرامش و امنیت کامل برگزار شود، گفت: در شورای تامین شاهد و ناظر تدابیر آقایان بودیم و اگر جایی می‌دیدیم تصمیمی خلاف قانون است و ضربه یا لطمه‌ای وارد می‌شود، بنده و دادستان جلوی آن می‌ایستادیم.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان اضافه کرد: همه تصمیمات دستگاه قضایی در شورای تامین ناظر و شاهد است، بعضی جا‌ها ممکن است تصمیمی گرفته شود که خلاق قانون باشد، اما در چهارمین سالگرد همه شاهد تدابیری بودیم که آقایان در مجموعه امنیتی، انتظامی و نظامی استان به کار بردند و تلاش خود را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه برخورد با جرایم نیرو‌های مسلح با سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است، تصریح کرد: ما بدون رودربایستی اگر ببینیم، جرمی اتفاق افتاده مانند هواپیمای اوکراینی و یا حوادث شیراز و تهران و یا حوادث سال‌های قبل در کرمان به مسئله بر اساس قانون و عدالت رسیدگی می‌کنیم.

توکلی اضافه کرد: این دو انفجار قبل از گیتی بوده که گذاشته شده بود و عوامل انتحاری دنبال جایی هستند که جمعیت ازدحام کرده باشد و این‌ها تا نزدیکی گیت هوشمند آمده بودند.

وی اضافه کرد: دو گیت در دو طرف، افراد چهره‌زن با لباس شخصی و غیرشخصی و سگ‌های موادمنفجره‌یاب که ریموت‌های کمربند‌های انفجاری را شناسایی می‌کنند هم در منطقه بوده است و این عامل انتحاری به اینجا که رسید، خودش را منفجر کرد و اگر یک متر آن طرف‌تر از گیت وارد شده بود ما ورود می‌کردیم و دنبال این می‌گشتیم که سهل‌انگاری از چه کسی بوده که این عامل انتحاری وارد شده است.

توکلی ادامه داد: نیرو‌های نظامی و انتظامی تمام سعی و تلاش خود را به کار بردند تا مراسم با آرامش و امنیت کامل برگزار شود و در شورای تامین شاهد و ناظر تدابیر آقایان بودیم و تمام تلاش خود را به کار بردند.

وی با تکرار این موضوع که عامل انتحاری نتوانسته از گیت‌ها عبور کند، عنوان کرد: اگر گیت در میدان مشتاق هم بود، آنجا خودش را منفجر می‌کرد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان اضافه کرد: این سؤوال پرسیده می‌شود که عامل انتحاری چه‌طور تا گیت آمده است، باید گفت همان‌طور که هزاران نفر دیگر تا اینجا آمدند و چیزی روی پیشانی او نوشته نشده بود که نشان دهد عامل انتحاری‌ست و مثل بقیه خودش را رسانده و خودش را منفجر کرده است و می‌دانست اگر بخواهد از گیت رد شود، شناسایی می‌شود و امکان اجرای هدفی که داشته از دستش می‌رود.

توکلی بیان داشت: فاصله بین انفجار اول و دوم حدود یک هزار و ۵۰۰ متر بوده است و فاصله یکی از محل‌های انفجار تا گلزار شهدا و مزار شهید سلیمانی ۲ هزار و ۳۰۰ متر و محل دیگر هم کمتر از ۲ کیلومتر بوده است و نیرو‌ها به نحوی برنامه‌ریزی کرده بودند که اجازه ورود به عوامل انتحاری داده نشود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ نیرو از استان‌های دیگر در کنار نیرو‌های استان کرمان برای حفاظت از منطقه آماده شده بود، ابراز کرد: دوربین‌های نصب شده اینقدر قوی بود که منطقه را رصد می‌کرد و اگر پرنده‌ای در کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان (عج) پرواز می‌کرد را هم می‌دید.

توکلی با بیان اینکه این عملیات انتحاری هیچ ارزش امنیتی و نظامی ندارد، بیان داشت: فرد می‌تواند، وسط میدان مشتاق هم خودش را منفجر کند، اما اگر می‌توانست خودش را از گیت‌ها عبور دهد آن برگ برنده برای‌شان بود و شکستی برای نیرو‌های ما بود، اما این طور نبود و نیرو‌های ما سربلند هستند.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی ابهاماتی مطرح می‌شود و سعی می‌کنیم به این موارد جواب دهیم، بیان داشت: کسانی که در فضای مجازی شایعه درست کنند و اذهان مردم را تشویش کنند را مورد رصد قرار می‌دهیم و چند نفر هم شناسایی شده‌اند و به ما معرفی می‌شوند و نسبت به آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان همچنین درباره تغییر زمان و نحوه تشییع شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدا بیان داشت: قرار بود، تشییع به‌نحو باشکوهی انجام شود و حق این شهیدان ادا شود، اما تهدید‌ها هنوز بود و تمام نشده بود و گاهی وقت‌ها کُدهایی به‌دست می‌آمد که می‌توانست، تهدید در مراسم تشییع باشد، لذا آقایان در شورای تامین این تصمیم را گرفتند که تشییع جنازه را به شکل دیگری انجام دهند تا اتفاق دیگری نیفتد. / فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها