کد خبر: 699719
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

حمله 39 درصدی به اف بی آی

۳٩درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که حمله به کنگرۀ آمریکا توطئۀ اف‌بی‌آی بوده است. اکثر این افراد باور دارند که برندۀ واقعی انتخابات گذشته ترامپ بوده و جو بایدن با تقلب قدرت را غصب کرده است.

حمله 39 درصدی به اف بی آی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - در سومین سالگرد واقعۀ بی‌سابقۀ حملۀ طرفداران دونالد ترامپ و گروه‌های راست افراطی به کنگرۀ آمریکا، جو بایدن که عملاً تبلیغات خود را برای شرکت در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری آغاز کرده گفت که رأی‌دهندگان آمریکایی در برابر یک انتخاب بزرگ قرار دارند: حفظ نظام دموکراتیک یا هرج و مرج سیاسی.اما به نظر می رسد تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی روایتگری کاخ سفید و نهادهای امنیتی و رسمی ایالات متحده در خصوص حادثه ششم ژانویه 2021 را قبول ندارند! همین مسئله می تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 برای دموکراتها دردسرساز شود. در این میان، 39 درصد از شهروندان آمریکایی معتقدند ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بوده و حمله ششم ژانویه 2021 به کنگره نیز ساخته و پرداخته دست پلیس فدرال بوده است! 

روز ششم ژانویۀ سال ۲٠۲۱، در حالی که قرار بود کنگرۀ آمریکا نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی جو بایدن در برابر دونالد ترامپ را به تأیید برساند، گروه‌هایی که خود را «میهن‌پرست و مدافع آمریکا» معرفی می‌کردند به زور وارد ساختمان کنگره شدند.درگیری‌های آن روز که به مرگ پنج نفر انجامید، نه تنها برای آمریکایی‌ها که برای افکار عمومی جهانی واقعه‌ای تکان‌دهنده و باورنکردنی بود. جو بایدن با یادآوری آن واقعه، در عین حال ورود خود به کارزار جدید انتخاباتی را رسمیت بخشید. او صریحاً گفت که انتخابات آینده که در پایان سال ۲٠۲۴ برگزار خواهد شد، «آزمایشی برای بقای دموکراسی آمریکایی است.»

بایدن هشدار داد که این دموکراسی نمی‌تواند در برابر هجوم دوبارۀ دونالد ترامپ مقاومت کند و افزود: «همه می‌دانیم دونالد ترامپ کیست، اما پرسش اینست: ما که هستیم؟»

این در حالی است که طبق برخی نظرسنجی‌ها، محبوبیت ترامپ بیش از بایدن است. ولی حضور ترامپ در انتخابات آینده هنوز قطعی نیست. بعد از آن که دو ایالت کلرادو و مین صلاحیت دونالد ترامپ را برای شرکت در انتخابات رد کردند، حال دیوان عالی کشور باید در این مورد نظر دهد. قرار است که دیوان عالی در تاریخ هشتم فوریه/۱۹ بهمن ۱۴۰۲ به بررسی این مسئله بپردازد.روزنامۀ فرانسوی لوموند معتقد است که اگر دیوان عالی با اکثریتی ضعیف صلاحیت ترامپ را رد کند، باز هم خطر شورش طرفداران وی و گروه‌های خشن راست افراطی وجود خواهد داشت. از ٩ قاضی عضو دیوان عالی، سه نفر مستقیماً توسط دونالد ترامپ منصوب شده‌اند.

ایالت‌های کلرادو و مین صلاحیت ترامپ را با اتکاء به بخش سوم از متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده  رد کرده‌اند که می‌گوید کسی که در شورش علیه کشور شرکت کرده باشد حق دارا بودن هیچ سمت دولتی را ندارد.بحث اینجاست که دونالد ترامپ تا چه حد در شوراندن مردم و حمله به کنگره نقش داشته است. اگرچه او علناً از طرفدارانش خواسته بود که «به سوی کنگره راه‌پیمایی کنند»، اما به ادعای وکلای وی، ترامپ در ایجاد خشونت و تجاوز به حریم کنگره هیچ نقشی نداشته است.گذشته از این پروندۀ پیچیده، برای بسیاری از شهروندان آمریکایی دشوار است که انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری را به رقابت میان ترامپ ۷۷ ساله و جو بایدن ٨۱ ساله محدود ببینند. برخی کارشناسان آمریکایی باور دارند که اگرچه در شرایط فعلی، این دو نفر نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات هستند، اما در ماه‌های آینده رقبای جدی دیگری به میدان خواهند آمد. اما برخی دیگر، برآمدن کاندیداهایی که قدرت رقابت با بایدن و ترامپ را داشته باشند بعید می‌دانند.

در این وضعیت، پلیس فدرال آمریکا همچنان در تعقیب افرادی است که سه سال قبل به کنگره هجوم بردند. روز شنبه ۱۶ دی، اف‌بی‌آی اعلام کرد که سه نفر دیگر از این افراد در فلوریدا بازداشت شده‌اند. تاکنون بیش از ۱۲٠٠ نفر در این پرونده بازخواست شده و بیش از نیمی از آنها تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.به رغم همۀ پیگیری‌ها و اتهامات، دونالد ترامپ همچنان شکست خود را در انتخابات سال ۲٠۲٠ انکار می‌کند. بر اساس یک نظرسنجی که به سفارش مشترک دانشگاه مریلند و روزنامۀ واشنگتن‌پست انجام گرفته، ۳٩درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که حمله به کنگرۀ آمریکا توطئۀ اف‌بی‌آی بوده است. اکثر این افراد باور دارند که برندۀ واقعی انتخابات گذشته ترامپ بوده و جو بایدن با تقلب قدرت را غصب کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها