کد خبر: 700475
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

انتخابات و معیارهای دوگانه در مواجهه با سلبریتی‌ها

همراه کردن هر قشری نیازمند رعایت پیش نیازهای متعدد است و شاید یک‌شبه و با چند سخنرانی حاصل نمی‌شود و لازمه همراه کردن مشخصا سلبریتی‌ها با رخدادهای ملی-سیاسی مانند انتخابات اعتمادسازی مستمر برای آنهاست.

انتخابات و معیارهای دوگانه در مواجهه با سلبریتی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: نزدیک به ایام انتخابات که می‌شویم، بحث مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود؛ درست هم هست زیرا با مشارکت بالای مردم است که می‌توان انتظار داشت مجلسی قدرتمند و تعیین‌کننده شکل بگیرد. در این بین انتظار آن است که همه اقشار مختلف به سهم خود ایفای نقش ایجابی داشته باشند؛ از کاسب، کارمند، کارگر، پزشک و تا تاجر، بازنشسته و صدالبته هنرمندان و ورزشکاران. اما شاید از این دوی آخری یعنی هنرمند و ورزشکاران به‌خصوص وقتی چهره هم باشند انتظار بیشتر باشد؛ به دلیل بیشتر دیده‌شدن. همواره سیاست مسئولان آن بوده است که چهره‌های فرهنگی و ورزشی باید در بنگاه‌های حساس سیاسی در کنار نظام قرار داشته باشند مثل همین حالا که آیت‌الله علم‌الهدی گفته است: «هنرمندان و ورزشکاران توجیه شوند و از آن‌ها برای افزایش مشارکت در انتخابات بهره بگیریم».

اصل حرف درست است اما شاید زمینه‌هایش مهیا نیست زیرا به موازات چنین خواسته‌ای بخش‌هایی از جامعه می‌پرسند چرا سلبریتی‌ها عمدتا هنگام انتخابات مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند؟ چرا در قبال سلبریتی‌ها معیارها دوگانه است؟ برای مثال در ایام غیر انتخابات از رسانه صداوسیما گرفته تا بسیاری از مسئولان همه سلبریتی‌ها را زیر ذره‌بین تندترین نقدها می‌برند یا موانع بسیاری بر سر کار آنها ایجاد می‌شود اما هنگام انتخابات آنها باید به همه شکل پای کار باشند؟ از سوی دیگر اگر برای مثال سلبریتی‌ها بخواهند واقعا از نامزد یا نامزدهای دلخواهتان حمایت کنند، چه اطمینانی دارند بعد از انتخابات مورد هجمه طیف‌هایی خاص قرار نگیرند؟ برای مثال وقتی تعداد زیادی از هنرمندان از حسن روحانی حمایت کردند، آیا بعد از انتخابات جریان‌هایی رادیکال بر آنها نتاختند و آنها را حامیان غرب معرفی نکردند؟ سلبریتی ها از خود می‌پرسند آیا مگر حمایت از روحانی در چارچوب انتخابات نظام سیاسی نبود که مستحق این میزان هجمه شده‌ایم؟

از سوی دیگر محدودکردن رسانه‌های رسمی از جمله صداوسیما به حضور هنرمندان و مجریانی خاص آیا باعث دلسردی همین سلبریتی‌هایی نمی‌شود که اکنون انتظار توجیه‌شدن آنها برای کشاندن مردم پای صندوق‌های می‌رود؟ آیا حذف سلبریتی‌ها از صداوسیما در سال‌های اخیر باعث فاصله انداختن میان آنها با حاکمیت نشده است؟

طبیعی است که همراه کردن هر قشری نیازمند رعایت پیش نیازهای متعدد است و شاید یک‌شبه و با چند سخنرانی حاصل نمی‌شود و لازمه همراه کردن آنها با رخدادهای ملی-سیاسی مانند انتخابات اعتمادسازی مستمر برای آنهاست. تردیدی نیست که افزایش مشارکت در انتخابات باعث تحکیم جایگاه سیاسی و بین‌المللی نظام، تشکیل مجلسی کارآمد، تحقق منافع ملی، حفظ امنیت ملی و ده‌ها نتیجه مثبت دیگر می‌شود اما برای اقناع مردم که سلبریتی ها هم بخشی از همین مردم‌اند نیاز است علاوه بر بازگو کردن این نکات اصولی، اعتمادسازی واقعی میان‌مسئولان و مردم شکل بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها