کد خبر: 700700
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

بیم و امیدهای ترامپ در آیووا/ پیروزی با طعم نگرانی

با وجودی که نظرسنجی‌ها پیروزی دونالد ترامپ را قطعی می‌دانستند اما پیروزی قاطع او در نخستین ایالتی که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آن برگزار شد خیره‌کننده بود.

بیم و امیدهای ترامپ در آیووا/ پیروزی با طعم نگرانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، با پیروزی در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری در ایالت آیووا، تسلط خود بر این حزب را ثبیت کرد. این انتخابات نشان داد که نظرسنجی های صورت گرفته در این ایالت مبنی بر پیشتازی ترامپ درست بوده و امکان دارد در دیگر ایالات آمریکا نیز رئیس جمهور سابق آمریکا این پیروزی را تکرار کند. در این رای‌گیری درون حزبی، ترامپ با فاصله‌ زیادیی از رقبای هم‌حزبی خود؛ ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد برنده شد. حدود یک هفته بعد ایالت نیوهمپشایر شاهد برگزاری دور بعدی انتخابات مقدماتی خواهد بود، رای‌گیری که طی ماه‌های آینده در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا انجام خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی پس از اعلام نتایج غیررسمی، رویه‌ای متفاوت از ماه‌های اخیر در پیش گرفت و گفت: «ما می‌خواهیم گرد هم بیاییم؛ چه جمهوریخواه، چه دموکرات، چه لیبرال، چه محافظه‌کار».

با وجودی که نظرسنجی‌ها پیروزی دونالد ترامپ را قطعی می‌دانستند اما پیروزی قاطع او در نخستین ایالتی که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آن برگزار شد خیره‌کننده بود.همچنین بر اساس گزارش‌ها، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا با کسب ۲۱ درصد آرا در جایگاه دوم، و نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل با کسب ۱۹ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفتند.بر اساس نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، خانم هیلی در جایگاه دوم قرار داشت.، دونالد ترامپ در حالی به پیروزی قاطع در ایالت آیووا دست یافت که با ۹۱ اتهام در چهار پرونده مختلف روبه‌ر‌و است و باید در دادگاهی در نیویورک حاضر شود.نامزد نهایی جمهوریخواهان در تابستان مشخص خواهد شد و او ۱۵ آبان سال آینده به رقابت با جو بایدن، نامزد فعلی دموکرات‌ها، خواهد پرداخت.

اگرچه ترامپ پیروزی نسبتا آسان و قاطعانه ای را در آیووا کسب کرده است، اما کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات درون حزبی این ایالت، زنگ خطر را برای رئیس جمهور سابق آمریکا به صدا در آورده است. در انتخابات درون حزبی سال 2016 میلادی ، حدود 180 هزار نفر در ایالت آیووا در انتخابات شرکت کردند اما این بار مشارکت جمهوریخواهان حدود 30 درصد نسبت به آن زمان کاهش یافته است. این موضوع می تواند به معنای رویگردانی برخی جمهوریخواهان مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی باشد. قطعا نتیجه این روند هر چه باشد به سود ترامپ نخواهد بود! بخشی از ارایی که در سال 2016 میلادی در ایالت آیووا به سود رئیس جمهور سابق آمریکا به گردش در آمده اکنون دیگر در معادله انتخاباتی این ایالت کوچک به گردش در نیامده است. 

نکته دیگر، معطوف به برتری دی سانتیس بر نیکی هیلی در انتخابات آیووا است. فرماندار فلوریدا قطعا از نتیجه کسب شده توسط خود در آیووا راضی به نظر می رسد و آن را مقدمه ای برای به چالش کشیدن ترامپ در رقابتهای درون حزبی ایالات دیگر تلقی می کند. با این حال به نظر می رسد ناراضی ترین نامزد جمهوریخواه در این آوردگاه ، نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد باشد، فردی که تصور می کرد به پدیده انتخابات در آیووا مبدل گردد!...

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها