کد خبر: 700924
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

حمله به پاکستان در زمان مناسبی صورت نگرفت

ایران و پاکستان دارای ساز و کارها و همکاری‌های مرزی و امنیتی هستند و این ساز و کارها به کار خواهد افتاد. همچنین مردم دو کشور به هیچ وجه از این بحران استقبال نمی‌کنند

حمله به پاکستان در زمان مناسبی صورت نگرفت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم حمله موشکی به ایران را شوکه‌کننده دانست و  گفت: متاسفانه اصل تعامل سازنده هیچوقت در ایران متولی خاصی پیدا نکرد. همین است که شاهد هستیم که ایران به یکی از پردشمن‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است. دلیلش این است که در ایران دیپلمات‌ها حاشیه‌نشین شده‌اند. هرجا تنشی صورت گرفت، متاسفانه پای ایرانی‌ها به تنش کشانده شد؛ چه این تنش در مرز اوکراین باشه چه در مرزهای شرقی.

وزارت امورخارجه پاکستان هم در پاسخ به حمله‌های سپاه به بلوچستان پاکستان، کاردار جمهوری اسلامی را فراخوانه و هشدار داده مسوولیت پیامدهای این حمله‌ها، «کاملاً متوجه ایران خواهد بود.» و در بیانیه‌ای این حمله‌ها را «تجاوز بی‌دلیل به حریم پاکستان» خوانده است.؛ پاکستان سفیر خود را از تهران فراخواند و کلیه برنامه‌ها و دیدارهای بین مقامات دو کشور را قطع کرده است. 

همچنین بامداد امروز ارتش پاکستان در یک حمله هوایی به اهدافی در شهرستان سراوان حمله کرد. که در این حمله ۹ نفر غیر ایرانی کشته شدند.

حمله ایران به پاکستان شوکه‌کننده بود و در زمان مناسبی صورت نگرفت

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پاسخ به اینکه باتوجه به روابط حسنه ایران و پاکستان، جمهوری اسلامی با چه توجیهی به این کشور حمله کرد، به دیده‌بان ایران گفت: «واقعیت امر این است که من از حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک پاکستان تعجب کردم و شوکه شدم چراکه این اقدام در زمان مناسبی صورت نگرفت. به ویژه اینکه اگر ما درک درستی از سیاست حکومت در پاکستان داشته باشیم، نباید در کمینی بیافتیم که نظامیان پاکستان در شرایط کنونی به آن نیاز دارند. بله، اگر این پرسش را مطرح کنیم که بزرگ‌ترین مشکل کشور پاکستان و عامل عقب ماندگی این کشور چیست، هیچ پاسخی جز ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان نمی‌توان داد. ارتش برای اینکه همواره نقش و حضور خود در سیاست را توجیح کند در خارج از کشور بحران‌زایی می‌کند.»

وی ادامه داد: «از زمان استقلال کشور پاکستان که حدود 70 سال می‌گذرد، سرنوشت مردم کشمیر بازیچه نظامیان پاکستان بوده است. حتی رسیدن به بمب اتم هم یکی از ابزارهای نظامیان برای حضور دائم در سیاست بوده است. بنابراین نظامیان پاکستان نیازمند بحران دائم هستند. به ویژه اکنون که بی‌سامانی دائم داخل این کشور و مقابله با به اصطلاح برخی چهره‌های سیاسی عملا انتقادها را متوجه نظامیان کرده است، نظامیان که دلایل گذشته آن‌ها برای حضور در سیاست کهنه شده، به دنبال یک سری دلایل تازه بودند. همچنین دلیل اینکه سیاستمداران پاکستان هیچ توجهی به تنش‌زدایی با ایران نداشتند، این است که آن‌ها بازیچه تحولات هستند. این واقعیت سیاست و حکومت در پاکستان است.»

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: «من معتقدم اگر روزی طالبان در افغانستان لباس نظامی را از تن برکند نباید تعجب کرد، کاری که هیچوقت در پاکستان امروز صورت نخواهد گرفت. به ویژه اینکه ارتش پاکستان که در طول 50 سال اخیر به محل آمد و شد گروه‌های تکفیری و تروریستی تبدیل شده، یکی از منابع مانور و حتی درآمد سازمان اطلاعات محرمانه پاکستان، فروش اطلاعات است. پاکستانی‌ها سابقه طولانی فروش اطلاعات به کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان، امارات، عربستان و حتی ایران دارند. به همین دلیل بنده از این اقدام شوکه شدم.»

اصل «تعامل سازنده» روز به روز در کشور تحت شعاع قرار می‌گیرد

فلاحت‌پیشه با اشاره به اصل «تعامل سازنده در روابط بین‌الملل» در سند چشم‌انداز 20 ساله، گفت: «بحث دیگر این است که به اصل تعامل سازنده در سند چشم انداز 20 ساله به درستی عمل نشده است. چراکه در این سند تاکید شده است که ایران باید به کشور اول منطقه در زمینه اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و... تبدیل شود. یک ملاحظه جدی در سند تحت عنوان «با تعمال سازنده با دنیا» آمده است که متاسفانه روز به روز در کشور می‌بینیم که تعامل سازنده تحت شعاع قرار می‌گیرد.»

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه تعامل در هر منطقه معنای متفاوتی دارد، افزود: «به عنوان مثال حتما در پاکستان تعامل باید در حوزه‌های اطلاعاتی، کمیته‌های مشترک امنیتی و غیره شکل می‌گیرد. در قبال کشوری مثل ترکیه این تعامل بیشتر اقتصادی است، در عراق هم تعامل بر اساس تبدیل ظرفیت‌ها، قابلیت‌های دفاعی و قرابت‌های جمعیتی به روابط اقتصادی است. اما متاسفانه این اصل تعامل سازنده هیچوقت در ایران متولی خاصی پیدا نکرد. همین است که شاهد هستیم که ایران به یکی از پردشمن‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است. دلیلش این است که در ایران دیپپلمات‌ها حاشیه‌نشین شده‌اند.»

فلاحت‌پیشه ادامه داد: «دو حلقه مفقوده در سیاست و مدیریت سیاسی داخلی و خارجی ایران وجود دارد؛ توسعه در داخل و تنش‌زدایی در خارج. متاسفانه توسعه و تنش‌زدایی در ایران مورد توجه قرار نگرفت. به همین دلیل هرجا تنشی صورت گرفت، متاسفانه پای ایرانی‌ها به تنش کشانده شد؛ چه این تنش در مرز اوکراین باشه چه در مرزهای شرقی.»

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران پیش‌بینی نمی‌کرد که درصورت حمله به پاکستان، این کشور هم پاسخ خواهد داد، گفت: «معتقدم واکنش‌های نظامیان پاکستان به ایران صرفا واکنش به ایران نبود بلکه جنگ سرد پاکستان با هند است. درواقع پاکستانی‌ها به این نتیجه اعلام نشده رسیده بودند که اگر به ایران واکنش نشان ندهند، در جنگ سرد با کشوری مثل هند دچار ضعف می‌شوند.»

آنچه میان ایران و پاکستان رخ داد قابل پیش‌گیری بود

نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره بروز بحران میان ایران و دیگر همسایگان خود به دیده بان ایران گفت: «اگر موضوع فقط در روابط ایران و پاکستان بود، به نظر من قابل مدیریت بود ولی واقعیت این است که در پاکستان امروز اصل اساسی، بازی نظامی و مسائل سیاسی است و مسائل دیپلماتیک در حاشیه بازی‌های سیاسی قرار می‌گیرد. بنابراین معتقدم که پاسخ پاکستان قابل پیش‌بینی بود. به ویژه اینکه این موضوع تا حد زیادی رسانه‌ای شد و ما می‌بینم که برخی رسانه‌های عربی بیشترین نقش را در ایجاد این تنش و گسترش بحران میان ایران و پاکستان داشتند. چراکه آن‌ها هم می‌دانستند اقدام ایران دست‌کم به صورت تبلیغاتی، می‌توانسته به ضرر ایران تمام شود. چراکه طی 10 سال اخیر ایران بارها به تروریست‌های شرق کشور ضربات اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی را در داخل پاکستان وارد کرده و پاکستانی‌ها هم اطلاع داشتند و حتی گاهی در قالب همان بازی همیشگی اطلاعات محرمانه، ارتش پاکستان با ایران همکاری کرده است.»

فلاحت‌پیشه همچنین تاکید کرد: «اما اقدامی که اکنون صورت گرفت یک تنش عمدتا رسانه‌ای بود و معتقدم ایران و پاکستان به هیچ‌وجه زمینه‌های جنگ سرد و تنش دائم را ندارند. آنچه تحت عنوان تنش وجود دارد، بیشتر عمده‌سازی رسانه‌ای قابل مدیریت است ولی با این وجود باید بپذیریم که آنچه میان ایران و پاکستان رخ داد قابل پیش‌گیری بود. کمااینکه معتقدم که خیلی از تنش‌های دیگر هم قابل پیش بینی بوده است. الان هم باید برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها به اصل تعامل سازنده توجه جدی‌تری شود.»

ایران باید مراقب باشد به سمت بحران پیش نرود

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در تیجه این حمله پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شود، عنوان کرد: «باورم بر این است که ایران و پاکستان دارای ساز و کارها و همکاری‌های مرزی و امنیتی هستند و این ساز و کارها به کار خواهد افتاد. همچنین مردم دو کشور به هیچ وجه از این بحران استقبال نمی‌کنند.»

فلاحت‌پیشه در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باتوجه به مجموع تحولات و تحرکات در منطقه، آیا ممکن است جنگ دامن ایران را هم بگیرد، گفت: «آنچه تحت عنوان «سراشیبی جنگ» من از آن یاد می‌کنم، نه در شرق بلکه در غرب وجود دارد و آن جایی است که متاسفانه مسیر تحولات به گونه‌ای در حال شکل گیری است که نتانیاهو و جریانات افراطی در سرزمین اشغالی و آمریکا دنبال می‌کنند. اینجاست که ایران باید مراقب باشد که به سمت بحران پیش نرود. در این قسمت کشور باید تا حدی با ملاحظه سیاسی بیشتری حرکت کند.» / دیده‌بان ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها