کد خبر: 700951
تاریخ انتشار :

جبهه آزادی‌‌بخش بلوچستان (BLF) چیست؟

پاکستان به سراوان حمله کرد و مدعی شد به گروهک تروریستی ای حمله کرده است. ساعتی بعد گروه Blf از حمله به مواضع خود خبر داد.

جبهه آزادی‌‌بخش بلوچستان (BLF) چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، پاکستان به سراوان حمله کرد  و مدعی شد به گروهک تروریستی ای حمله کرده است. ساعتی بعد گروه  Blf از حمله به مواضع خود خبر داد. در گذشته سایت تحولات جهان اسلام در مطلبی به معرفی گروه های مسلح فعال در پاکستان پرداخته است :

جبهه آزادی‌ بخش بلوچستان Baluch Liberation Front، یک گروه شبه ‌نظامی است که در ایالت بلوچستان پاکستان فعالیت می‌کند. این گروه توسط جمعه خان در سال ۱۹۶۴ میلادی در دمشق تأسیس شد و با حمایت عراق نقش مهمی در شورش ۱۹۶۸-۱۹۷۳ در استان سیستان و بلوچستان ایران و شورش ۱۹۷۳-۱۹۷۷ در ایالت بلوچستان پاکستان ایفا کرد. با این حال، شورش این گروه در پاکستان و ایران شکست خورد و اعضای این گروه به افغانستان رانده شدند و در این زمان از افغانستان و اتحاد جماهیر شوروی حمایت می‌شدند.

وضعیت این گروه تا سال ۲۰۰۴ نامعلوم بود. این گروه در سال ۲۰۰۴ پس از اینکه الله نظر بلوچ فرماندهی گروه را در سال ۲۰۰۳ به دست گرفت، دوباره ظهور کرد. از آن زمان این گروه مسئولیت حملات مختلف به غیرنظامیان، روزنامه نگاران، مقامات دولتی و پرسنل نظامی پاکستان را بر عهده گرفته است. روزنامه هندو در سال ۲۰۱۵، گزارش داد که جبهه آزادیبخش بلوچ (BLF) ارتباط خود با هند را گسترش داده است.

جبهه آزادیبخش بلوچ (BLF) به همراه BLA مسئول کشتن ۲۷ خبرنگار در سال ۲۰۰۷ در ایالت بلوچستان بود. برخی دیگر از حملاتی که BLF مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است عبارتند از:

افراد مسلح در اوایل ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۳، به یک ایست بازرسی گارد ساحلی پاکستان در ناحیه گوادر حمله کردند. این حمله توسط ۲۴ مرد مسلح انجام شد که منجر به کشته شدن هفت گارد ساحلی و زخمی شدن هفت تن دیگر شد. دو نیروی گارد ساحلی مجروح نیز توسط ستیزه جویان ربوده شدند. جبهه آزادیبخش بلوچ مسئولیت حمله به پاسگاه گارد ساحلی را بر عهده گرفت.

۲۰ کارگر ساختمانی از پنجاب و سند در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۵، در تربت توسط افراد مسلح کشته شدند که بعداً BLF مسئولیت آن را بر عهده گرفت. پس از این حمله، وزیر کشور بلوچستان، سرفراز بگتی، ادعا کرد که سازمان های اطلاعاتی هند در حمایت از BLF در انجام چنین حملاتی مشارکت داشته اند. BLF مدعی شد که این کارگران اعضای سازمان مرزبانی پاکستان هستند.

اجساد ۱۵ مهاجر در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷، در شهر تربت کشف شد. مقامات امنیتی می‌گویند که مهاجران هنگام تلاش برای عبور از مرز توسط افراد مسلح ربوده شده و سپس کشته شده‌اند. BLF بعداً مسئولیت قتل ۱۵ مهاجر را بر عهده گرفت. طراح اصلی حمله، یونس توکلی، در نوامبر ۲۰۱۷ توسط نیروهای امنیتی پاکستان کشته شد. یونس توکلی یکی از هشت فرمانده ارشد جبهه آزادی بخش بلوچ بود.

عناصر BLF در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲، یک پاسگاه نیروهای امنیتی در منطقه دشت کچ را تصرف کردند و گفتند که ۱۷ نیروی ارتش پاکستان را کشته اند. این گروه که عضو مؤسس چتر BRAS می‌باشد، در ماه‌های اخیر بر عملیات‌های خود علیه نیروهای امنیتی پاکستان افزوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها