کد خبر: 701276
تاریخ انتشار :

جنگ منطقه‌ای در راه است؟

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان با بیان اینکه صهیونیست‌ها بر این نکته تأکید می‌کنند باید در منطقه جنگ به راه بیندازند، گفت: در بُعد اقتصادی، یمن شاهراه اقتصادی جهان را بست که عمده کمک‌ها به رژیم صهیونیستی از مسیر باب المندب به سرزمین‌های اشغالی ارسال می‌شد.

جنگ منطقه‌ای در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

نامه نیوز- منابع رسانه‌ای از وقوع انفجار در غرب دمشق خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) انفجار در دمشق را تأیید و گزارش کرد، انفجار ناشی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه مسکونی المزه واقع در غرب دمشق است. ساختمانی که در دمشق هدف حمله قرار گرفت متشکل از سه طبقه بود که نیروهای مستشاری ایران در آن مشغول فعالیت بودند. 

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: بار دیگر رژیم ددمنش و جنایتکار صهیونیستی اقدام به تجاوز به شهر دمشق، پایتخت کشور سوریه کرد و طی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم متجاوز و غاصب، تعدادی از نیروهای سوری و چهار تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

ناظران منطقه ای معتقدند، رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات شدید داخلی و نیز شکست در جنگ غزه به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود است و تلاش می کند با به راه انداختن جنگ منطقه ای افکار عمومی را از جنگ غزه منحرف کند.

این موارد در حالی است که انصارالله یمن با بستن تنگه باب المندب و سلسله عملیات هایی در دریای سرخ راه ارتباطی ارسال کالا و سلاح به رژیم صهیونیستی را بسته و باعث فشار اقتصادی شدیدی بر صهیونیست ها شده است.

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در تلاش برای رقم زدن جنگ منطقه ای به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: جنگ منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای بستگی به رژیم صهیونیستی دارد. صهیونیست‌ها با وجود اختلافات داخلی بر این نکته تأکید می‌کنند که باید در منطقه جنگ به راه بیندازند که یک ضلع آن ایران و ضلع دیگرش آمریکا باشد.

وی افزود: آنها می‌خواهند توپ جنگ را در زمین دیگران بیندازند و سپس به تماشای آن بنشینند تا به این وسیله بر شکست خود در غزه سرپوش بگذارند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان عنوان کرد: بعید است با تحولات جاری رژیم صهیونیستی توان مقابله با مقاومت را داشته باشد، ولی یمنی‌ها در هر پروژه‌ای که ضدصهیونیسم طراحی و اجرا شود، نقش محوری و مهمی ایفا خواهند کرد. مقاومت یمنی‌ها خواب آمریکا و صهیونیسم را برآشفت و استمرار مقاومت می‌تواند معادلات آینده را دستخوش تغییرات بزرگی کند.

خامه یار درباره موفقیت عملیات «طوفان الاقصی» و نقش محور مقاومت در آن گفت: هرچند عملیات «طوفان الاقصی» کاملاً فلسطینی است، ولی کل محور مقاومت با هم بار عملیات را بر دوش کشیدند و حزب الله لبنان، انصارالله یمن، سوریه و دیگر گروه‌ها در کنار مقاومت فلسطین به مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی برخاستند.

وی تصریح کرد: در بُعد اقتصادی، یمن شاهراه اقتصادی جهان را بست که عمده کمک ها به رژیم صهیونیستی از مسیر باب المندب به سرزمین‌های اشغالی ارسال می‌شد. در بُعد دیپلماتیک تحولی رخ داد که باورکردنی نبود و آن، فعال شدن اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی از سوی آفریقای جنوبی به دلیل جنایت های جنگی در نوار غزه است.

خامه یار گفت: هر سه بُعد تحولات پیرامون جنگ غزه مکمل هم هستند و همپوشانی فوق العاده‌ای دارند. یمنی‌ها اصیل‌ترین اعراب هستند و در اصالت و تاریخ، نمونه و نظیر ندارند. آنها از لحاظ فرهنگی، غنی و از لحاظ مذهبی، محب اهل بیت (علیهم السلام) هستند؛ هر چند در چهارچوب طایفه‌ای شیعی قرار ندارند و طبعاً نمی‌توان به صراحت گفت به دلیل علقه مذهبی وارد تقابل با دشمنان شده‌اند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان تأکید کرد: مردم یمن مظلوم‌ترین اعراب هستند که زیر ظلم و ستم فراوان قرار داشتند و چیزی برای از دست دادن ندارند. شجاع و هوشمند هستند و با غیرتی که دارند حدود یک دهه جنگ و تحریم را پشت سر گذاشتند، ایستادند و مقاومت کردند.

خامه یار گفت: یمن در معادلات نظم چند قطبی جهان که در حال ایجاد است، جایگاه مهمی خواهد داشت و با غیرت و همتی که دارند، می‌توانند جایگاه اصلی خود را بیابند.

 

منبع: راهبرد معاصر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها