کد خبر: 701307
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

کنشگری به سبک اصلاح‌طلبان

چند هفته به انتخابات مانده و راهبر اصلاح‌طلبان همچنان با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن است!

کنشگری به سبک اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - با نزدیک شدن به انتخابات و بعد از آن همه با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن اصلاح‌طلبان ، این گروه سیاسی بالاخره راهبرد انتخاباتی خود را مشخص کردند. راهبردی ساده بر این مبنا که اگر همه چیز مهیای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات باشد و در این مسیر سختی خاصی را نیز متحمل نشوند، در انتخابات شرکت می‌کنند. 

این راهبرد که در قالب بیانیه جبهه اصلاحات ایران منتشر شد البته با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا روزنامه خراسان  با تیتر «دورخیز اصلاحات برای رقابت» نوشت: واکنش محمدعلی ابطحی به خبر تایید صلاحیت بیش از هزار نفر در فاز اول تجدید نظر شورای نگهبان، نشان می‎دهد که شاید بهانه تراشی های اصلاح طلبی برای تکرار سناریوی انتخابات 98 ادامه دارد: «مهم‎ترین نکته این نیست که چه کسانی تایید صلاحیت شدند یا نه؛ مهم‎ترین نکته این است که جامعه احساس کند که باید در انتخابات شرکت کند و حضورش معنادار و تاثیرگذار است. این چیزی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و تصور نمی‌کنم که تایید صلاحیت‌های این‎گونه تاثیری در مشارکت داشته باشد». 

«کنشگری اصلاح‌طلبان تنها در شرایط نرمال و هموار» موضوعی است که مورد انتقاد فعالان سیاسی و حتی جریان راست اردوگاه اصلاح طلبی قرار گرفته است.  

در همین زمینه محمدکاظم انبارلویی فعال سیاسی، در انتقاد از این رویکرد اصلاح طلبان می‌گوید: بالاخره در انتخابات دو جریان با هم رقابت می کنند، در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی وعده هایی به مردم مخصوصا درباره برجام داده شد که وقتی ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد، بر شدت تحریم ها و تهدیدها افزود. حالا مردم به اصلاح طلبان بدبین شدند و در دو انتخابات اخیر سرمایه اجتماعی این جریان پای صندوق رأی نیامد.

روزنامه فرهیختگان نیز در این ارتباط نوشت: تاکید بر اینکه انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح‌طلبان را تامین کند که در آن نقش داشته باشند و حضورشان نمایشی نباشد، تکرار اظهارات چند وقت اخیر اصلاح‌طلبان مبنی‌بر حضور مشروط در انتخابات است. امری که در دوره‌های مختلف مجلس نیز همواره مورد انتقاد قرارداشت که اصلاح‌طلبان مشخصا در مواردی حضور جدی و موثر در انتخابات خواهند داشت که از پیروزی خود در انتخابات مطمئن باشند و در صورتی که نسبت به پیروزی خود تردید داشته باشند، کفه سنگین نقد را متوجه نهادهای نظارتی انتخاباتی می‌کنند. مشارکت یا تحریم و مشارکت مشروط، به محل اختلاف افراد و طیف‌های مختلف در جبهه اصلاحات تبدیل شده است. اما در سمت دیگر نیز به نظر می‌رسد جبهه علاوه‌بر اینکه عزم جدی برای حضور و مشارکت در انتخابات ندارد، به این نکته تاکید می‌کند که هیچ‌کس اجازه ندارد به نام اصلاح‌طلبی، لیستی منتشر کند، امری که نشان می‌دهد که علاوه‌بر سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن جبهه اصلاحات در انتخابات اسفند، تلاشی دارد تا دیگر طیف‌های جبهه اصلاحات را به سمت تحریم انتخابات هل دهد.

این تلاش البته احتمالا ثمری نخواهد داشت و طیف‌های محافظه‌کارتر این جبهه همچون کارگزاران تمایلی ندارد شانس خود در رقابت‌های پیش رو را از دست بدهند. شاهد آنکه  روزنامه جام جم با انتشار مصاحبه محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران با جام پلاس به نقل از وی نوشته: عمدتا اصلاح‌طلبان درباره نحوه و ضرورت مشارکت فعال دچار اشکال شده است؛ اشکال به این معنا که اساسا نمی‌دانند برای آینده سیاسی‌شان باید چگونه قدم بردارند. موضع‌گیری‌های [آذر منصوری، ‌رئیس جبهه اصلاحات] را در ارتباط با دیدگاه‌های شخصی ایشان ارزیابی کنیم و روی این موضوع تاکید دارم که نمی‌پذیریم که تلقی کل جبهه اصلاحات به این صورت است و علی‌القاعده اگر ما در آن موقعیت بودیم به‌گونه دیگری عمل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر آقای عارف اقدام به انتشار لیستی کنند، توافقات اولیه‌ای را به‌عنوان یک امر پیشینی و مقدماتی با اصلاح‌طلبان انجام داده‌اند.

 

 

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها