کد خبر: 701461
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

تکرار تجربه لاریجانی؟

حالا که حسن روحانی در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شده است، اذهان به یاد ردصلاحیت لاریجانی می‌افتد.

تکرار تجربه لاریجانی؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: خبر رسید که حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شده است؛ اویی که تا همین دو سال پیش رئیس‌جمهور کشور بود و البته اویی که چند دوره نمایندگی خبرگان، چند دورخ نمایندگی مجلس، دبیری شورای عالی امنیت، عضویت حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت پرونده هسته‌ای را در کارنامه‌اش دارد. حتما و قطعا می‌توان به عملکرد دولت روحانی نقدهای بسیاری را وارد دانست؛ از انفعال دیپلماتیکش در حوزه منطقه‌ای تا وضعیت نسبتا نابسمان اقتصادی در دولت دومش و تا بسیاری از شعارهای انجام‌نشده‌اش اما پرسش آن است که آیا مگر دولت‌های دیگر اقدامات نقدبرانگیز نداشته‌اند؟

برخی تصور می‌کنند عملکرد دولت‌های او باعث ردصلاحیتش شده است و برخی نیز البته می‌گویند به دلیل پرونده‌اش در کمیسیون اصل90 با عنوان «ترک فعل» باعث ردصلاحیتش شده است اما هرچه باشد حتما هیچ اتهامی علیه روحانی در دستگاه قضایی علیه او اثبات نشده است که منشأ ردصلاحیتش باشد؛ مگر سیاسی‌کاری. اکنون بسیاری از کارشناسان می‌گویند که ردصلاحیت سیاسی به دلایل سیاسی رخ داده است؛ امری که شاید دور از ذهن نباشد زیرا در جریان انتخابات مجلس هم تعداد قابل توجهی از نزدیکان علی لاریجانی ردصلاحیت شدند. این شرایط درحالی است که انتظار می‌رفت شورای نگهبان و همه نهادهای نظارتی در امر انتخابات تلاش کنند فضای انتخابات رقابتی شود زیرا رهبر انقلاب به صراحت دستور فرمودند که انتخابات باید رقابتی، مشارکتی، سالم و با امنیت برگزار شود. ایشان تأکید کردند که باید زمینه حضور نیروهای سیاسی در انتخابات فراهم شود و بسیار انتظار می‌رفت همه در جهت تحقق منویات ایشان گام بردارند اما گویا تا اینجای کار برای نهادهای نظارتی موضوع رقابتی‌شدن انتخابات و متعاقبش حضور حداکثری مردم در انتخابات چندان موضوعیت نداشته است.

به یاد داریم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 علی لاریجانی ردصلاحیت شد. در آن زمان هیچکس تصور نمی‌کرد فردی که 12سال ریاست مجلس را برعهده داشته است و همان زمان نماینده رهبری برای پیگیری امور ایران و چین بود، از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شود. البته که بعد از ردصلاحیت لاریجانی، رهبر انقلاب گلایه خود را ابراز کردند اما همان زمان هم تلاشی برای جبران صورت نگرفت و گفته شد بر اساس گزارش‌های واصله به شورای نگهبان ردصلاحیت انجام شده است. چندی بعد و با اصرار لاریجانی به انتشار دلایل ردصلاحیتش مشخص شد که گزارش‌های واصله به شورای نگهبان نگاه نادرستی را برای این نهاد نظارتی ایجاد کرده است. حالا هم که گفته می‌شود گزارش‌های کمیسیون اصل90 در خصوص «ترک فعل» روحانی در دولتش باعث ردصلاحیت شده است، باید گفت که امید آن است بار دیگر تجربه تلخ ردصلاحیت علی لاریجانی تکرار نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها