کد خبر: 701740
تاریخ انتشار :

نشست مشترک ایران و پاکستان؛ توافق دو کشور برای تشکیل مکانیزم مشورتی

نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و پاکستان پس از نشستهای دوجانبه برگزار شد

نشست مشترک ایران و پاکستان؛ توافق دو کشور برای تشکیل مکانیزم مشورتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات امیرعبداللهیان و جیلانی به شرح زیر است:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران:

ما امنیت کشور پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم

* کمتر کشوری در جهان به اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی تاریخی و دینی است. ایران و پاکستان هیچ گاه اختلاف ارضی نداشته‌اند که این یکی دیگر از نقاط روشن در روابط دو کشور است.

* روابط دوستانه تاریخی ما تایید می‌کند که ما یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستیم‌. ما امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. دو طرف قویا به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذاریم.

* ما اینجا در اسلام‌آباد هستیم تا با صدای بلند بگوییم دو کشور به تروریست‌ها مجال نخواهند داد که امنیت دو کشور را تحت تاثیر قرار بدهند. در سال‌های گذشته دو کشور شهدای امنیت بسیاری تقدیم کردند و تروریست‌ها صدمات زیادی به امنیت دو کشور وارد کرده‌اند. 

* تردیدی نیست که ترویست‌ها در مناطق مرزی توسط کشورهای ثالثی مدیریت می‌شوند که هیچ‌گاه خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند.

* امروز در قالب دو هیات ایرانی و پاکستانی در خصوص امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی اقدامات پرسرعت و جوی انجام دهیم.

دعوت پاکستان از  رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد

* ما اعتقاد مشترک‌ داریم تا مرزهای دوکشور را به مرزهای اعتقادی و تجاری تبدیل کنیم. در سایه همکاری مشترک و نیرومند تهران و اسلام آباد به تروریست‌ها مجال نخواهیم داد که تروریست‌ها امنیت دو ملت و دو کشور را هدف قرار دهند.

* من دعوت رسمی از آیت الله رئیسی دریافت کردم. ما توافق داریم که با یک برنامه مشخص در کنار وزارت خارجه پاکستان می‌توانیم شاهد سفر رئیس جمهور ایران به اسلام‌آباد باشیم.

* توسعه گردشگری و نهایی کردن توافقات مربوط به انرژی که شاهد تبادل هیات‌هایی در این خصوص خواهیم بود از دیگر محورهای مذاکرات ما بود.

* دو کشور در مجامع بین المللی همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر دارند‌. من از حمایت‌های قوی دولت و ملت پاکستان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر میکنم‌. ما باور داریم شیعه و سنی یک مجموعه واحد و مسلمان هستیم. لذا ایران قویا به حمایت خود از مردم و مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد.

* در پایان برای پاکستان برگزاری یک انتخابات موفق و امن را آرزو دارم و از خداوند سبحان بهترین‌ها را برای خواهران و برادران پاکستانی خود مسألت دارم.

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان:

توافق ایران و پاکستان برای تشکیل مکانیزم مشورتی و اعزام افسران رابط بین دو کشور

* ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط سیاسی و امنیتی هستند. خطر تروریست چالش مشترک دو کشور است‌. ایران و پاکستان مصمم به رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریست اتخاذ کنند و این مهم قابل تحقق است.

* اهتمام به تمامیت ارضی دو کشور از اصول غیرقابل اجتناب  است. 

* توافق کردیم در خصوص مسایل اقتصادی و مرزی همکاری‌های لازم را داشته باشیم. افتتاح بازارچه‌های مرزی دو کشور و افتتاح خط انرژی توسط رهبران دو کشور در آوریل ۲۰۲۳ نشان از اهتمام دو کشور در گسترش روابط است. ما امروز توافق کردیم ۵ بازارچه مرزی دیگر را افتتاح کنیم.

* توافق کردیم در سطح وزرای خارجه مکانیزم مشورتی ایجاد شود. این مکانیزم به صورت منظم و با هدف نظارت بر پیشرفت‌ همکاری های دو کشور تشکیل خواهد شد.

* ضرورت همکاری دوطرف در مبارزه با تروریست توافق کردیم و افسران رابط دو کشور منصوب شده و به شهرهای تربت بلوچستان و زاهدان اعزام بشوند. همچنین بازارچه های مرزی دیگر در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها