کد خبر: 701809
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

چرا دانشگاه آزاد نمی‌تواند منتقد بودجه صداوسیما باشد؟

دانشگاه آزاد که حالا منتقد افزایش بودجه صداوسیما شده است باید پیش از اینها درباره درآمد کلانی که از جیب مردم کسب می‌کند و نسبت آن درآمد با میزان خدماتی که ارائه می‌دهد توضیح دهد.

چرا دانشگاه آزاد نمی‌تواند منتقد بودجه صداوسیما باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخیرا روزنامه فرهیختگان، ارگان مطبوعاتی دانشگاه آزاد در مطلبی به تندی علیه بودجه 1403 صداوسیما تاخته و نوشته است: «چرا باید اینقدر حساسیت‌ها نسبت به افزایش بودجه یک نهاد مهم فرهنگی و رسانه‌ای افزایش یابد. بخشی از پاسخ به واقعیت امروز تلویزیون بازمی‌گردد اینکه رسانه ملی نتوانسته انتظاراتی مردم را برطرف کنند و مجموعه آثار صداوسیما نمی‌تواند توجیه‌کننده هزینه‌هایش باشد. این را هم اضافه کنید به اینکه سازمان صداوسیما در حال حاضر نمی‌تواند از تمام قوای رسانه‌ای برای بهره‌وری اقتصادی استفاده کند و کم‌تحرکی و رخوتی که در تمام اجزای آن رسوخ کرده، باعث شده است که تبدیل به یک سازمان زیان‌ده شود».

این روزنامه همچنین در ادعایی مطرح کرده است سازمان صداوسیما جزو زیان‌ده‌ترین سازمان‌های دولتی قرار دارد. بر همه این موضوعات چند نکته قابل ذکر است:

1. گرچه به صداوسیما مانند هر نهاد دیگری می‌شود نقدهایی را مطرح کرد اما مسئله این است که این نهاد به لحاظ جایگاه قانونی‌اش مورد نظارت تمام دستگاه‌های نظارتی مالی قرار دارد و ورودی و خروجی مالی‌اش روشن است و کمتر پیش می‌آید که بودجه مصرفی روشن نباشد که در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود. به ویژه آنکه در شرایطی که یکی از عرصه‌های مصاف با دشمنان، کار رسانه‌ای است، باید تمرکز بر گسترش تولیدات رسانه‌ای و جذب مخاطبان در دستور کار باشد و احتمالا به همین دلیل بودجه است که شاهد افزایش بودجه این نهاد نسبت به سال جاری بوده‌ایم.

2. نکته مهم در این بین گوینده چنین نقدهایی است؛ به این معنا شاید اگر هر نهاد دیگری نسبت به افزایش بودجه صداوسیما انتقاد می‌کرد این قدر عجیب نبود که دانشگاه آزاد به آن انتقاد می‌کند. در واقع در این جا «من قال» حتی مهم‌تر «ما قال» می‌شود زیرا دانشگاه آزاد یکی از نهادهایی است که هیچ شفافیتی در حوزه مالی ندارد. شهریه‌های سنگین دانشگاه آزاد که عملا خارج از توان بسیاری از بخش‌های جامعه است و سرمایه بسیار انبوهی را شامل می‌شود، در معرض هیچ گونه شفافیتی قرار ندارد و مسئولان دانشگاه آزاد هیچ وقت خود را موظف به پاسخگویی نسبت به افکار عمومی نکرده‌اند. پرسش آن است که چرا مسئولان دانشگاه دقیق و شفاف نمی‌گویند در قبال این میزان درآمدی که دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان دریافت می‌کند، چه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد؟ وقتی به حقوق کارکنان این نهاد هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم تقریبا حداقل حقوق به آنها پرداخت می‌شود و البته به استادید دانشگاه هم همین‌طور.

3. مسئله بعدی جایگاه حقوقی دانشگاه است که اساسا به دلیل آنکه در اساسنامه این مجموعه در زمره نهادهای عمومی و دولتی محسوب نمی‌شود و اموال آن جزو اموال بیت‌المال و اموال عمومی تلقی نمی‌شود، عملا اگر تخلف مالی‌ای هم در دانشگاه آزاد رخ دهد، این خود دانشگاه است که باید علیه خودش شکایت کند! دور باطلی که طبیعتا منجر به کشف حقیقت درآمد نجومی دانشگاه آزاد نمی‌شود که به نظر می‌رسد باتوجه به آنکه شهریه‌های دانشگاه آزاد از اموال بخش عمده‌ای از جامعه تأمین می‌شود، نهاد عمومی تلقی‌نکردن این نهاد محل تأمل است.

4. روزنامه دانشگاه آزاد در نقد صداوسیما از مطالبات محقق نشده عمومی سخن می‌گوید و این در حالی است که یک مطالبه عمومی بسیار گسترده نسبت به شهریه‌های سنگین این مجموعه است؛ مطالبه‌ای که به طور مستقیم زندگی بسیاری از مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داده است و مشخص نیست آیا مسئولان دانشگاه آزاد پیش از دغدغه‌مندی درباره مطالبه مردم نسبت به صداوسیما آیا مطالبه جامعه در مواجهه با خودشان را پیگیری می‌کنند؟ همه اینها پرسش‌های بی‌پاسخی است که دانشگاه آزاد طی این چند دهه هیچ وقت نخواسته است پاسخگوی آن باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها