کد خبر: 702907
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

درد دموکراتها تازه شد

رئیس جمهور آمریکا با یک دردسر تازه ( آن هم در یک سند رسمی قضایی) مواجه شده که ابعاد اجتماعی آن برایش سخت و طاقت فرساست!

درد دموکراتها تازه شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - رئیس جمهور آمریکا با یک دردسر تازه ( آن هم در یک سند رسمی قضایی) مواجه شده که ابعاد اجتماعی آن برایش سخت و طاقت فرساست! در گزارشی حاوی نتایج تحقیقات رابرت هور، بازرس ویژه رسیدگی به نحوه مدیریت اسناد طبقه‌بندی شده توسط جو بایدن پس از خاتمه دوره معاونت ریاست‌جمهوری او در سال ۲۰۱۷ ، بایدن متهم به کم حافظه و ناتوانی ذهنی شده است. نتیجه‌گیری اصلی این بود که بایدن به دلیل نحوه نگهداری این اسناد و با وجود شواهدی مبنی بر اینکه او «عمدا پس از پایان دوره معاونت ریاست جمهوری و در مقام یک شهروند عادی، مطالب طبقه‌بندی شده را نگهداری و افشا کرد» از سوی دادستانی تحت پیگرد کیفری نخواهد بود.

با وجود این نتیجه مطلوب، گزارش حاوی نکته بسیار مخرب‌تری بود. یکی از دلایلی که "هور" برای خودداری از پیگرد رئیس جمهور ۸۱ ساله عنوان کرده این است که اگر کار به محاکمه می‌کشید، احتمالا هیئت منصفه آقای بایدن را تبرئه می‌کرد زیرا او را «مردی سالمند با حافظه ضعیف» تلقی می‌کرد.

مسایل مربوط به سن و سال و توانایی ذهنی جو بایدن برای چهار سال دیگر زمامداری در کاخ سفید تقریبا از زمانی که او به کاخ سفید راه یافت مطرح بوده است.به عبارت بهتر، سن بالای بایدن و کم حافظه بودن وی ، رسما تبدیل به دستمایه ای برای تبرئه وی شده است! موضوعی که خط قرمز دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 محسوب می شود. بنابراین، یافته اخیر بازرس ویژه سوخت مناسبی را برای حملات جمهوری‌خواهان و برانگیختن نگرانی در میان برخی از دموکرات‌ها در مورد صلاحیت بایدن برای تصدی وظایف ریاست جمهوری فراهم می‌کند.شاید برای بایدن بهتر بود در این گزارش تبرئه نمی شد، اما دادستان ویژه اشاره ای به ضعف قوای ذهنی وی نمی کرد! 

کریس بوریک، مدیر موسسه بررسی افکار عمومی در کالج مولنبرگ، گفته است که «این گفتمانی است که ستاد انتخاباتی بایدن به شدت برای مقابله با آن تلاش کرده است.بارها و بارها در نظرسنجی‌ها نشانه‌هایی را می‌بینیم حاکی از اینکه این بزرگترین نقطه ضعف جو بایدن در این انتخابات است و ممکن است رای‌دهندگان فکر کنند او برای شرکت در انتخابات خیلی پیر است.»

بنابراین، جای تعجب نیست که گزارش هور کاخ سفید را وادار کرد تا یک ضد حمله خشم‌آلود را تدارک ببیند که شامل یک نشست رسانه‌ای فی‌البداهه برای رئیس جمهور بود تا اعلام کند که حافظه او «خوب» است! اما این نشست خبری نیز تبدیل به پاشنه آشیل بایدن شد :جایی وی "ژنرال سیسی"را اشتباها"رئیس جمهور مکزیک "خواند! به عبارت بهتر، وی نتوانست میان دو کشور مصر و مکزیک تفکیک قائل شود.علاوه بر نتیجه نهایی، بازپرس ویژه شواهد خاصی را برای تایید این نظر ارائه کرده است. او نوشته است که طی دو روز مصاحبه با بایدن، او اغلب نتوانست جزئیات مطالب مرتبط با این تحقیقات را به خاطر بیاورد. فراتر از این، هور گفته است که جو بایدن دشوار به خاطر می‌آورد که چه سال‌هایی معاون رئیس‌ جمهوری بود و چه زمانی پسر بزرگش، بو بایدن، بر اثر سرطان درگذشت.این ادعای اخیر بود که واکنش خشم‌آلود رئیس جمهور آمریکا  را در جریان نشست خبری عصر پنجشنبه او در کاخ سفید برانگیخت.

بایدن در مورد مواضع اخیر دادستان ویژه آمریکا  گفت: «چطور به خودش جرات می‌دهد چنین ادعایی را مطرح کند؟»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها