کد خبر: 703111
تاریخ انتشار :

به نقل از دیگران؛

مناظره مهدیان و نورمحمدی درباره بیانیه اخیر اصلاح‌طلبان

مناظره انتخاباتی محسن مهدیان، مدیرمسئول روزنامه همشهری و سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما برگزار شد.

مناظره مهدیان و نورمحمدی درباره بیانیه اخیر اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - مناظره انتخاباتی محسن مهدیان، مدیرمسئول روزنامه همشهری و سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما برگزار شد.

در ابتدای این مناظره سعید نور محمدی در رابطه با بیانیه 110 نفر از فعالین اصلاح طلب که صادر شده گفت: این نامه و بیانیه از مدت ها قبل برای آن برنامه ریزی شده بود و بیانگر اصلاح طلبانی است که نسل دوم هستند و با وجودی که انتقاد دارند به نحوه برگزاری انتخابات، اعتقاد داشتند که باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد و تصور می کنیم که به صورت حداقلی کارهایی انجام بدهیم و سال های آینده کشور را به سمت اعتدال و اعتلا پیش ببریم.

وی افزود: حوزه های محدودی برای ما باقی مانده و میشود یک فراکسیون اقلیت درمجلس تشکیل داد وما تلاش می کنیم که برای این موضوع تلاش کنیم.در ادامه محسن مهدیان در رابطه بابیانیه ۱۱۰ نفر از اصلاح طلبان گفت:ما می توانیم انتظار داشته باشیم که در روزهای آینده فضای مشارکتی بیشتری داشته باشیم وباید این اتفاق را به فال نیک گرفت که این افراد جلوی آن قشر رادیکال ایستاده اند وباقهرازصندوق هیچ نتیجه ای بوجود نخواهد آمد و این اتفاق و این بیانیه به خودی خود باید ازآن استقبال کرد.

وی در ادامه گفت:بیانیۀ جدید ۱۱۰ اصلاح‌طلب امید به آینده دارد وعبور از وسط‌بازی است که این مایۀ مباهات است.

نورمحمدی در ادامه عنوان کرد: احزاب سیاسی فقط برای این تشکیل نمی شوند که صرفا برای انتخابات دعوت کنند و بنده در مورد حزب ندای ایرانیان و چند حزب میانه رو که اطلاع دارم این است که ثبت نام کنندگان این احزاب بعداز ثبت نام در انتخابات با رد صلاحیت روبرو شدند و اگر احزاب به رسمیت شناخته می‌شدند و این موضوع بهتراتفاق می افتاد.

وی افزود: در مورد اختلاف و تقابل در جبهه اصلاحات این موضوع را نمیپذیرم و این بیانیه بیانگر تکثر در جبهه اصلاحات هست و این دوستانی که این بیانیه را نوشته اند ویژگی مهم شان این است که هنوز امید دارند و فکر می کنند می شود کاری کرد.

وی در ادامه گفت: احزاب به تنهایی ابزاری برای بهبود فضای مشارکت کشور نمی توانند بکنند و ما باید تلاش بکنیم کسانی که فکر می کنند صندوق رای نتیجه ندارد را مجاب کنیم که رأی بدهند و بگوییم که اتفاقا رای شان تاثیر گذار است.

در ادامه مهدیان خاطرنشان کرد: اساسا این تقسیم بندی اصول گرایی و اصلاح طلبی را قبول ندارم و همین که الان یک جریانی از بدنه اصلاح طلبی از جریان رادیکالش جدا می شود و فکر می کنم دلیل این که امروز اصلاح طلبان نمی توانند لیست قابل اعتنایی بدهند به خاطر این است که کادر سازی نکرده اند و الان تازه در این دوره برخی از جریان به صحنه آمده‌اند.

وی افزود: مردم باید ببینند که در انتخابات پیش رو چه میزان از مطالبات شان مطرح می شود و به همان میزان به حزبی رای بدهند. اساس یک حزب به امیدی که به آینده دارد شکل می گیرد و وقتی که امید به آینده ندارید دیگر نامت تشکیلات سیاسی نیست و همین چند روزی که این بیانیه منتشر شده از داخل خود جریان اصلاحات نسبت به این بیانیه افرادی که نزدیک به آقای خاتمی هستند موضع گرفته اند.وی تصریح کرد: اساسا تشکیلاتی که نشود آن را پیش بینی کرد اساسا از ماهیت می افتد و این آقایان حتی حاضر نیستند هزینه گفتن تحریم انتخابات را بدهند و می خواهند وسط بازی کنند و بدنه اجتماعی خود خیانت کرده اند و این نامش اکثر نیست.در ادامه نورمحمدی گفت: مشکل آدم هایی که نا امید شده اند این است که نهادهای حاکمیتی ما خلاصه شده اند در یک جریان و خودش را در این جایگاه می داند که تعیین تکلیف بکند.وی افزود: در مورد صحبت های رهبری انقلاب این بیانیه می تواند تشویق بکند و بخش هایی را به مشارکت دعوت کنند.رهبری صحبت هایشان واضح بود و به صراحت در مورد رقابت صحبت کردند و نهادهای نظارتی به این سخنان عمل نکردند و رقابت های انتخاباتی را به نحوی پیش بردند که گویی یک جریان باید حذف شود.وی در ادامه گفت: یکی از عالی ترین ارکان تصمیم گیری کشور ولی وقتی که ما در دنیای مدرن حزب را تشکیل می دهیم به این دلیل است که افراد کارکشته را به این نهادها بفرستیم و اگر جوان هایی می خواهند وارد این فضاها بشوند باید از طریق احزاب بشوند.در ادامه مهدیان تصریح کرد: بنده یک پیشنهادی به آقای نورمحمدی و دوستان دارم و واقعا به جهت اصول اخلاقی است که موضوعی را صرفاً پیشنهاد می دهیم و پیشنهاد ما صداقت است.

وی افزود: اگر می گویید آدم های شما را حذف کردند! چند دوره در مجلس و دولت و شوراهای شهر چند دوره این نهادها با حضور حداکثری افراد اصلاح طلب شکل گرفته و بنده پیشنهاد می دهم همه این افرادی که ایشان می گوید بیایند علنی در رسانه بگویند به چه دلایلی رد صلاحیت شده اند و بنده مهم ترین مشکلم با آقای خاتمی این است که صادقانه با پایگاه اجتماعی خودش رفتار نمی کند.در ادامه سعید نور محمدی گفت: دوستانی که رنجیدید فقط به این دوستان کمک می کنید و ما باید یک فراکسیون اقلیت جدی تشکیل بدهیم و می توانیم تاثیر گذار باشیم و سال ۹۲ در اوج نا امیدی ما فضای انتخابات را تغییر بدهیم و هر چه قدر مشارکت کم تر باشد انتخابات ناعادلانه بیشتر می شود.مهدیان نیز در پاسخ گفت: رئیس جبهۀ اصلاحات می‌گوید ما نه فهرست می‌دهیم نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه به انتخابات دعوت می‌کنیم؛ این همان روشِ وسط‌بازی است. و بنده دعوت می کنم این جریانات سیاسی را که با بنده اجتماعی شان صادق باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها