کد خبر: 703474
تاریخ انتشار :

اتحاد ملتی‌ها از مواضع آذر منصوری اعلام برائت می‌کنند؟/ چرا چند روز مانده به انتخابات گزینه «خیابان» مطرح می‌شود؟

آذر منصوری به جای آنکه مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کند می‌گوید وقتی گره‌های واسط کارکردشان از بین برود گزینه «خیابان» ناگزیر می‌شود.

اتحاد ملتی‌ها از مواضع آذر منصوری اعلام برائت می‌کنند؟/ چرا چند روز مانده به انتخابات گزینه «خیابان» مطرح می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چند روزی تا انتخابات دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی باقی است و آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات ایران به جای آنکه سعی کند مردم را به مشارکت هرچه بیشتر در انتخابات دعوت کند از احتمال حضور مردم در خیابان حرف می‌زند. شاید اگر سال گذشته یک فعال سیاسی به بررسی چرایی حضور تعدادی از مردم در خیابان می‌پرداخت می‌گفتیم که مشغول تحلیل حوادث سیاسی است اما در شرایطی که نه‌تنها کسی برای اعتراض به خیابان نیامده بلکه در میان مردم شور و شوق انتخابات در گرفته است، سخن گفتن از این موضوع نشان از آن دارد که طیف رادیکال اصلاحات گویا در آرزوی ناآرام‌شدن دوباره کشور است.

منصوری در بخشی از تازه‌ترین سخنانی گفته است: «مردم ما هیچ گاه گزینه اولشان خیابان نبوده است، مردم همواره به دنبال مسیرهایی بودند که بتوانند با کم‌هزینه‌ترین اقدام و رفتارهای مطالبه‌گرایانه، بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند. وقتی خیابان گزینه ناگزیر برای طرح مطالبات می‌شود، این یعنی گروه‌های واسط و مرجع کارکرد خودشان را از دست داده‌اند».

رادیکال‌های اصلاحات در این دور از انتخابات آزمون خود را به بدترین شکل ممکن گذراندند. آنها از ماه‌ها پیش تمام تلاششان را به کار گرفتند تا علاوه بر ناامیدکردن مردم از شرکت در انتخابات، همه اصلاح‌طلبان را به سمت تحریم انتخابات سوق دهند که البته نتوانستند و اکنون مشاهده می‌کنیم این، آنها هستند که در اقلیت عددی و نظری قرار گرفته‌اند و اکثریت اصلاح‌طلبان هم مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کرده‌اند و هم مشغول فعالیت انتخاباتی‌‌اند. رادیکال‌ها حتی همه‌‌کار کردند تا خاتمی را هم‌نظر خود کنند که خاتمی هم در سخنان اخیرش ثابت کرد که هم‌نوا با رادیکال‌ها نیست و گفت که اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمی‌کنند.

امید آن است که تیر آخر رادیکال‌ها دعوت مردم به اعتراضات خیابانی نباشد که اگر چنین باشد آنها حتی اپوزیسیون‌تر از اپوزیسیون‌های خارج از کشور می‌شوند. اگر طیف رادیکال اصلاحات بخواهد در چنین عرصه قدم بردارد، عملا نه با اصولگرایان بلکه با نظام رقابت می‌کنند و بلکه رودرروی نظام خواهد ایستاد. تردیدی نیست که اگر رادیکال‌ها تصمیم به حرکت در چنین مسیری گرفته باشند علاوه بر آنکه با هیچ متر و معیاری دیگر اصلاح‌طلب نیستند و در زمره اپوزیسیون قلمداد خواهند شد، بی‌تردید باید بپذیریند که بعد از این هیچ کنش رسمی‌ سیاسی‌ای نمی‌توانند داشته باشند زیرا پر واضح است افرادی که می‌خواهند نظام سیاسی را با ابزارهای مختلف اعم از تحریم انتخابات یا سخن‌گفتن از حضور مردم در خیابان، تضعیف کنند، جایی در سیاست‌ورزی قانونی و رسمی نخواهند داشت.

البته این امیدواری وجود دارد که سخنان آذر منصوری صرفا سخنان شخصی او بوده باشد که برای اثبات این موضوع نیاز است اعضای حزب اتحاد ملت از مواضع سوپررادیکال آذر منصوری اعلام برائت کنند.

منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها