کد خبر: 703592
تاریخ انتشار :

مناظره انتخاباتی؛

جلالی: جریان دارای عقلانیت قهر نمی‌کند بلکه دموکراسی را تمرین و پای بزرگ شدن آن می ایستد

اطلاع می دهم که برخی بزرگان جریان اصولگرا به بزرگان جریان اصلاح طلب تماس گرفتند که ثبت نام کنید و دچار لجبازی سیاسی در درون خود نشوید.

جلالی: جریان دارای عقلانیت قهر نمی‌کند بلکه دموکراسی را تمرین و پای بزرگ شدن آن می ایستد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ابتدای این مناظره که در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، سید محمد جواد جلالی اظهار کرد: من فکر می‌کنم در کشور سلایق و گروه‌های متفاوتی حضور دارند که این‌ افراد بر اساس تفاوت سلیقه یا تفاوت در مبنا به صورت گروه‌های متفاوتی فعال هستند.این‌که نظام حزبی در کشور ما اساسا تعریف شده و به بلوغ رسیده نیست، مشکلی است که نمی‌توان آن را بر گردن یک نفر انداخت. در واقع بحث بر سر کنش افراد در میدان سیاسی است.

وی با بیان این‌که «حرکت سلبی در میدان سیاسی منجر به مرگ سیاسی می‌شود»، افزود: اگر جریانی دارای تعقل و عقلانیت است باید بتواند دموکراسی را تمرین و پای بزرگ شدن دموکراسی بایستد.

رحمت‌الله بیگدلی هم در ابتدای این مناظره با تقدیر از ایسنا برای برگزاری مناظره اظهار کرد: در بحث‌ها و مناظرات معمولاً حق مطلب ادا نمی‌شود. معتقدم که عناوین جریان‌های سیاسی کشور را اصلاح کرد. در اصطلاح سیاسی به حامیان وضع موجود و نظم مستقر محافظه‌کار می‌گویند و کسانی که به این وضع انتقاد دارند نیز دو گروه می‌شوند یا اصلاح‌طلب هستند یا انقلابی که معتقدند باید نظم موجود براندازی شود.

وی یادآور شد: عناوینی مثل انقلابی، اصولگرا، ارزشی هیچکدام دقیق و درست نیست و به جریانی اطلاق می‌شود که حامی وضع موجود هستند. در حالی که این‌ها در واقع محافظه‌کار هستند. ما سه جریان در کشور داریم. یکی جریان محافظه‌کار که همان کسانی هستند که از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین و اقمار آنان ساطع می‌شوند یا کسانی هستند که اصلاح‌طلب و قائل به اصلاح در وضع موجود هستند. جز این دو هم که جریان دیگری موجود است که در خارج کشور دیده می‌شود و همان کسانی هستند که سلطنت‌طلبند و به یک معنا به براندازی وضع موجود فکر می‌کنند.

جلالی خطاب به بیگدلی پرسید: شما در دوره اصلاحات محافظه کار یا انقلابی بودید؟‌

بیگدلی پاسخ داد: من در دوره اصلاحات  سمت نداشتم اما در دوره اصلاحات، اصلاح‌طلب بودم و انقلابی و محافظه کار نبودم. دنبال گفتمان اصلاحات  و اصلاح وضع موجودی بودیم که متزلزل شده بود. من محافظه کار نبودم و در دوره اصلاحات سیاست ما اصلاحات بود.

جلالی هم با بیان این‌که «من به عنوان یک نسل جدید از ایران برای شما صحبت می‌کنم»، ادامه داد: شاید شما فعال سیاسی اصلاح‌طلب باشید اما من فعال سیاسی ایرانی هستم و فکر می‌کنم ایران را باید به آیندگان دست به دست کنم. باید ایران را از گذشتگان تحویل گیرم و برای بهبود ایران در شرایط حاضر تلاش کنم.

وی خطاب به بیگدلی با بیان این‌که «نقد عملکرد شما و گذشتگان موضوع بحث ما نیست»، توضیح داد: ادبیات سیاسی کشور در متن جامعه شکل می‌گیرد. اینکه شما بخواهید مطلبی را به فضای سیاسی کشور تحمیل کنید، فقط نظر شما است اما شاید من به عنوان یک فرد انقلابی یاد گرفتم که با مردم همراه باشم. حسم من این است که شما یک آرمانی در ذهن دارید که با واقعیت صحنه فاصله دارد. خواهش دارم قدری ادبیات گفتمانی خود را با جوانان فعال سیاسی  تطبیق دهید.

وی تاکید کرد: کسی نیست که به شرایط حاضر نقد داشته باشد و دنبال اصلاح نباشد اما تعریفی که شما از اصلاح طلب می‌کنید تعریف لغوی است اما تعریف اصطلاحی اصلاح طلب در جامعه امروز ما به جریاناتی که عموما شاید برخی فرد محور و برخی فکر محور است، معطوف می‌شود.

بیگدلی در پاسخ به سخنان جلالی، یادآور شد: آن‌چه من گفتم مطلقا به معنای نفی جریانات موجود در جامعه نیست. به معنای دقیق کلمات در علم سیاست بازمی‌گردد. الان باید مشخص شود شما وضع موجود را قبول دارید یا نه‌. اگر جواب منفی باشد یعنی شما هم مثل ما اصلاح‌طلب هستید. باید منتقد وضع موجود باشید جز این باشد پس شما محافظه‌کار و حامی وضع موجود است.

باید با ادبیات جامعه با جامعه حرف زنیم

جلالی گفت: بسیاری از کسانی که در ادبیات شما محافظه کار هستند اما به وضع کنونی نقد دارند و برای اصلاح کشور تلاش می‌کنند اما فرقشان با شما این است که جوانند و ناامید نیستند، جریان لوس سیاسی نیستند و اهل قهر نیستند و همیشه در میدان حاضرند که هم چوب و هم نان آن را می‌خورند. نباید در مبانی نظری گرفتار شویم. من آدم عقل‌گرا واقع‌گرا هستم. ما که نمی‌خواهیم در کتب بنشینیم. ثمره این بحث باید در جامعه خود را نشان دهد و باید با ادبیات جامعه با جامعه حرف زنیم.

وی با بیان این‌که «جریان اصلاحات و رادیکال در حال ظلم به جامعه هستند؛ چراکه آن‌ها را به سمت تضییع حقوق اساسی خود می‌برند»، ادامه داد: مسلم است که رای ندادن و گرفتن حق طبیعی برای رفتن به سمت اصلاح باعث می‌شود که جامعه را کنج خانه بنشانیم.

عضو کمیته تشکیلات جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: اگر جامعه روحانیت گزینه‌ای داشته باشد که به درد کشور بخورد و مورد حمایت همه جریان های سیاسی کشور باشد، افتخاری برای جامعه روحانیت است که چنین گزینه‌ای را دارد. اگر جریان شما یک نفر عاقل داشته باشد که به درد کشور بخورد ما نیز حمایت می‌کنیم. اما پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: تلقی عمومی وجود دارد که امسال اصلاح طلبان چراغ خاموش در حال حرکت بودند و اختلاف در جریان اصلاح طلب بود. یعنی قدرت جمع بندی در جریان اصلاح طلب وجود نداشت. اصلاح طلبان می‌توانستند به جمع بندی برای ثبت نام برسند اما شخصیت‌های اصلی ثبت نام نکردند. آقای نوبخت از جریان شما ثبت نام کردند. من به عنوان اصولگرا عرض می‌کنم که برای جریان اصلاح طلب پیغام داده شد که در انتخابات ثبت نام کنید و نیروهای خود را بفرستید. میدانم برخی بزرگان جریان اصولگرا به بزرگان جریان اصلاح طلب زنگ زدند که اسم دهید و دچار لجبازی سیاسی درون خود نشوید.

متاسفانه برای ما کاندیدایی نگذاشته‌اند

بیگدلی  هم با تاکید بر این‌که «انتخابات پروسه است نه پروژه، در یک پروسه‌ای که بسترسازی شده باشد می‌توان حضور داشت و مثمر ثمر بود»، گفت: ما انتخابات زیادی در کشور برگزار کردیم. دوم خرداد ۷۶ را در نظر بگیرید که در آن همه توان به کار گرفته شد تا کاندیدای محافظه‌کاران انتخاب شود اما مردم با ۲۰ میلیون رای به خاتمی کار دیگری کردند و آنطور شد که هر ۹ روز یک بحران برای آن دولت شکل گرفت و بعد تصمیم بر این شد که اساسا پس از مجلس ششم دیگر هرگز اصلاح‌طلبان با کاندیداهای واقعی خود وارد انتخابات نشوند.

وی با بیان این‌که «ما از محمد خاتمی و دولت او حمایت کردیم و به دوران اصلاحات افتخار می‌کنیم»، اظهار کرد: ما معتقدیم که آقای روحانی خیلی بهتر از آقای رئیسی عمل کرده است. ده‌ها مرتبه بهتر از ایشان و صدها مرتبه بهتر از احمدی‌نژاد. هرکجا که مردم کاندیدایی داشته باشند که بتواند وارد شود ما از او حمایت می‌کنیم ‌اما متاسفانه برای ما کاندیدایی نگذاشته‌اند. صداوسیما، دولت، شورای نگهبان و تمام بنیادها دست شماست. در سال ۷۶ حدود ۲۰ درصد کل قدرت دست دولت بود.

اصلاح‌طلبان به خاطر عملکردش مردم را از خود ناامید کرده‌اند

جلالی در واکنش به سخنان بیگدلی اظهار کرد: اصلاح‌طلبان به خاطر عملکردش مردم را از خود ناامید کرده‌اند. شما موتور خود را روشن کرده‌اید که ببینید می‌توانید بدنه اجتماعی خود را فعال کنید یا نه، شما بدنه‌ای اجتماعی دارید که از شما ناامید شدند اما امروز ما بدنه اجتماعی داریم که همچنان به صحنه می‌آید. اگر شما می‌توانستید مثل ۷۶ یا ۹۲ عمل کنید به میدان می‌آمد اما آن بدنه اجتماعی دیگر ناامید شده است.

وی افزود: من مثل شما حکم قطعی نمی‌دهم اما از مردم بپرسید مردم در زمان آقای احمدی‌نژاد بهتر زندگی می‌کردند یا در زمان آقای روحانی؟ به رهبران و بزرگان اصلاحات بگویید که راه خیابان آزموده شده و جواب نداده است و راه درست پای صندوق آمدن است.

خواهان تضعیف نهاد انتخابات نیستیم

بیگدلی در پاسخ به سخنان جلالی گفت: شما نفستان از جای گرم بلند می‌شود، چون در کشور کاندیدا دارید. ما بحثمان این است که کاندیدایی در انتخابات نداریم. شما می‌گویید آقای مطهری محافظه‌کار که دیدگاه‌های فرهنگی او مورد پذیرش جریان اصلاحات نیست بیاید و بشود سرلیست جریان اصلاحات، آیا این خنده‌دار نیست؟

وی تصریح کرد: یک مهندسی برای انتخابات شکل گرفته است که هرکس ولو مستقل امکان رای‌آوری داشته را رد کرده‌اند و به جایش می‌گویند که کسی که ۲۰ سال پیش با یک اصلاح‌طلب دست داده است را به عنوان اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند. اما با اینهمه ما خواهان تضعیف نهاد انتخابات نیستیم و همین انتخابات را هم به مردم می‌گوییم اگر کسی را در جایی پیدا کردند که عاقل بود یا نیمه‌عاقل بود هم به او رأی بدهند.

جریان اصولگرا رهبری را فصل الخطاب می‌داند

جلالی هم با بیان این‌که «جریان اصولگرا در بزنگاه‌های مختلف حرف رهبری و مراجع را فصل الخطاب می‌داند»، خطاب به بیگدلی خاطر نشان کرد: جریان اصولگرا اینگونه حرکت رو به جلو برای خود تعریف کرده است. شما هم می‌توانستید این امر را برای خود تعریف کنید.

وی با بیان این‌که «۳۵۰۰ نفر از دوستان اصلاح طلب در کشور تایید صلاحیت شدند»، با اشاره به بازدیدهای استانی خود توضیح داد: اتفاقاً از برخی نیروهای شما در استان‌ها اقبال وجود دارد. چرا دچار بلاهت سیاسی شویم؟ من می‌گویم شما می‌توانید شبکه قدیمی و جدید خود را در تمام استان‌های کشور فعال کنید. جریان اصلاح طلب خوب عاقل در استان ها هست اما برخی کاندیداهای‌تان رد شده است.

وی خطاب به بیگدلی تصریح کرد: من آدمی هستم که کار تشکیلاتی کردم. به عنوان یک جوان از من این را قبول کنید. این ادبیاتی که شما ترسیم کردید یک تصمیم و نابلدی بزرگ سیاسی در کشور است. حضرت علی می‌فرمایید عاقل کسی است که بین بد و بدتر از نظر خود یکی را انتخاب کند. شما بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید. با کدام عقل سیاسی خود را از انتخابات محروم می‌کنید و با کدام حق سیاسی جامعه را به سمتی می‌برید که به آن‌ها القا می‌کنید نمی‌توانید تغییر ایجاد کنید؟

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها