کد خبر: 703648
تاریخ انتشار :

مذاکرات آتش ‌بس در‌ کما

مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه که به میزبانی قطر برگزار می‌شود، شرایط ناامیدکننده‌ای را سپری می‌کند. بنیامین‌ نتانیاهو همچنان بر مواضع خود برای ادامه جنگ تأکید دارد و حماس نیز در واکنش اعلام کرده که مذاکرات را به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

مذاکرات آتش ‌بس در‌ کما
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درچنین شرایطی نخست‌وزیر قطر ضمن تأکید بر این‌که کشورش به تلاش‌های خود برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه می‌دهد اذعان کرده که ‌مذاکرات در روزهای اخیر خیلی نویدبخش نبوده است. ‌محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر،گفت اوهمچنان خوشبین است اما افزود که ‌زمان به نفع ما نیست.‌شیخ محمد درکنفرانس امنیتی مونیخ گفت: یک آتش‌بس نباید به توافقی برای آزادی گروگان‌ها توسط حماس بستگی  داشته باشد. این بعد ازآن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت جنگ زمینی در رفح را به‌رغم فشار فزاینده بین‌المللی دنبال خواهد کرد. نتانیاهو اخیرا درکنفرانسی خبری در تل‌آویو بر هدف خود مبنی‌بر نابودی حماس تأکید کرد و گفت که نیروهای او تا زمانی که به ‌پیروزی مطلق‌ برسند، به جنگ ادامه خواهند داد. اوگفت کسانی که علیه عملیات در رفح استدلال می‌کنند، عملا از رژیم صهیونیستی می‌خواهند که ‌جنگ را ببازد‌ و افزود که نیروهای او حتی در صورت توافق بر سر گروگان‌ها، وارد رفح خواهند شد. 

تعلیق مذاکرات از سوی حماس

به دنبال چنین مواضعی، حماس، رژیم صهیونیستی را به خاطر نبود پیشرفت در دستیابی به توافق صلح مقصر شناخته است. یک شبکه قطری هم به نقل از منابع نزدیک به حماس گزارش داد که این جنبش بر تعلیق مذاکرات با رژیم صهیونیستی تأکید دارد و می‌گوید تا زمانی که ملت فلسطین از گرسنگی رنج می‌برد، امکان هیچ نوع مذاکره‌ای وجود ندارد. شبکه العربی قطر به نقل از منابع نزدیک به حماس با اشاره به اینکه تعلیق مذاکرات تا زمان ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به شمال نوار غزه ادامه خواهد داشت، گفتند: تا وقتی‌که ملت فلسطین از گرسنگی رنج می‌برد، امکان هیچ نوع مذاکره‌ای وجود ندارد. 

اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس هم گفت: «مقاومت به چیزی کمتر از توقف کامل تجاوزات، خروج ارتش اشغالگر از نوارغزه، رفع محاصره ناعادلانه، فراهم کردن سرپناه مناسب و امن برای آوارگان به‌دلیل جنایات غزه راضی نمی‌شود.»

وی در ادامه رژیم صهیونیستی را مسئول عدم پیشرفت در فرآیند دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه دانست و اعلام کرد که این تل‌آویو است که ‌تعلل می‌کند. این در حالی است که به گزارش سازمان ملل، بمباران‌ها و تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که بیش از چهار ماه از آغاز آن می‌گذرد، حدود ۸۵‌درصد از جمعیت این منطقه را آواره کرده و حدود۵۷۰‌ هزار فلسطینی را در معرض گرسنگی قرارداده است.دیوید ساترفیلد، نماینده ویژه دولت بایدن در خاورمیانه در امور بشردوستانه هم در جریان موضعگیری انتقادی نادری از رژیم صهیونیستی عنوان کرده است که این رژیم تاکنون شواهد خاصی را مبنی بر سوءاستفاده حماس از کمک‌های سازمان ملل ارائه نکرده است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها