کد خبر: 704032
تاریخ انتشار :

دستیار امیرعبداللهیان: مهاجرت‌ها برای ما فرصت است

مدیرکل شورای عالی امور ایرنیان خارج از کشور با بیان اینکه کیفیت ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: مهاجرت‌ها برای ما یک فرصت است، ولی با برنامه‌ریزی باید کاری صورت بگیرد که ایرانیان بتوانند به راحتی تردد داشته باشند.

دستیار امیرعبداللهیان: مهاجرت‌ها برای ما فرصت است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور اظهارداشت: یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی رئیس جمهور توجه ویژه به موضوع ایرانیان خارج از کشور بود و شاید یکی از روسای جمهوری که تاکید ویژه‌ای بر ضرورت ارتباط قوی با جامعه فرهیخته خارج از کشور دارند که جمعیت آنها نیز کم نیست، شخص آقای رئیسی است.

وی گفت: در این راستا یکی از موضوعاتی که آقای رئیس جمهور تاکید زیادی بر آن داشتند تغییر ادراک بود، اینکه نسبت به موضوع ایرانیان خارج از کشور در داخل باید یک نگاه واحدی وجود داشته باشد که متاسفانه چنین دیدگاهی وجود نداشته است، اما با حضور آقای رئیس جمهور و در اولین جلسه‌ای که به ریاست خودشان برگزار شد موضوع ضرورت یک قانون جامع حمایتی برای ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسید.

سهرابی افزود: امروز ما افتخار این را داریم که «در دولت سیزدهم یک قانون جامع حمایتی برای ایرانیان خارج از کشور داریم» که در دولت به تصویب رسیده، در مجلس و در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی هم در حال تصویب است و ما امیدوار هستیم که در پایان مجلس کنونی (یازدهم) بتوانیم یک دستاورد خوبی را در قالب هدیه به ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.

مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور تصریح کرد: نکته بعدی که رئیس جمهور به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند «استمرار ارتباط با ایرانیان خارج از کشور» است که آقای رئیسی در دیدارشان با سفرای ایران در خارج از کشور گفتند که همانطور که من سفرهای استانی می‌روم، شما آقایان سفرا هم باید به سمت ایرانیان خارج از کشور بروید.

وی ادامه داد: «سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور مأمن و بخشی از خاک کشورمان به حساب می‌آیند». ما در بیش از ۱۴۰ سفارتخانه و سرکنسولگری مکلف به ارائه خدمت به هر ایرانی اعم از اقلیت، زرتشتی، سنی، شیعی، مسیحی، ارتودوکس، ارمنی و حتی یهودی هستیم و این جزو وظایف ذاتی ما هست، اما اینکه ما چقدر توانستیم ارتباطات جدیدی را پس از اغتشاشات سال جدید داشته باشیم باید بیشتر این موضوع را مد نظر قرار دهیم.

سهرابی بیان داشت: در جریان اغتشاشات سال گذشته متاسفانه دشمنان با زیرکی تمام تلاش کرد که بین صفوف ایرانیان خارج از کشور با داخل شکاف و انشقاق ایجاد و آن پیوند و رگ اصلی مادری را قطع کند، آنها در این رابطه خیلی تلاش کردند و هنوز آثار اقدامات آنها نیز باقی مانده است.

دستیار وزیر امور خارجه گفت: اما بسیاری از این نگاه‌ها امروز عوض شده و برنامه‌ریزی‌های خوبی هم صورت گرفته است. ما در سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک جهت شرکت در مجمع سالانه سران کشورهای عضو سازمان ملل شاهد این بودیم که بیش از ۳۵۰ نفر از ایرانیان خارج از کشور در دیداری صمیمانه با رئیس جمهور حاضر شدند و به بیان طرح‌ها، مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند.

وی گفت: ما به صورت تخصصی ۸ کارگروه اصلی را برای رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور تشکیل دادیم، در کنار وزیر امور خارجه که جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان قلمداد می‌شود، وزرای اقتصاد، فرهنگ، دادگستری، میراث فرهنگی، علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس حوزه‌های علمیه کشور به عنوان روسای کارگروهای اصلی به حساب می‌آیند.

سهرابی تصریح کرد: در «ظرف سه سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ نخبه به کشور بازگشتند»، اما متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است. همچنین ما برای اولین بار و به دستور وزیر امور خارجه توانستیم در بیش از ۳۵ کشور و در هماهنگی که با اداره ثبت احوال داشتیم کارت‌های ملی ایرانیان خارج از کشور را خودمان صادر کنیم که فکر می‌کنم آمار این افراد از ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

مدیرکل شورایعالی امور ایرنیان خارج از کشور بیان کرد: ما می‌خواهیم در یک جمله بگوییم که «مهاجرت‌ها برای ما یک فرصت است»، ولی با برنامه‌ریزی، سازماندهی و بسترسازی باید کاری صورت بگیرد که ایرانیان ما بتوانند به راحتی تردد داشته باشند. در حال حاضر کیفیت ارائه خدمات به عزیزان ما در خارج از کشور خیلی خوب شده، اما به این میزان ارائه خدمات هم راضی نیستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تاکیداتی که مستمراً هر هفته آقای رئیس جمهور دارند و البته شخص وزیر امور خارجه به عنوان جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، امیدوار هستیم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خوبی را در راستای تحقق تغییر ادراک و تسهیلگری در انجام امور ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها