کد خبر: 704732
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پایگاه سیاسی و لیست انتخاباتی منتخبان تهران

در گزارش پیش رو به بررسی لیست انتخاباتی 30 منتخب تهران و پایگاه سیاسی آنها می‌پردازیم.

پایگاه سیاسی و لیست انتخاباتی منتخبان تهران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: انتخابات به پایان رسید و منتخبان شهرهای مختلف مشخص شدند. در گزارش پیش رو به بررسی ۳۰ منتخب تهران می‌پردازیم؛ اینکه هر یک مورد حمایت کدام لیست یا لیست‌ها قرار داشتند و پایگاه سیاسی‌شان چیست؟

نبویان

سید محمود نبویان توانست با کسب ۱۱۹ هزار و ۹۱۴ رأی نفر اول برگزیدگان تهران شود. او در پس ائتلاف شورای ائتلاف که محوریتش قالیباف و نزدیکان او بود با جبهه پایداری مورد حمایت لیست مشترک این دو گروه سیاسی قرار گرفت. البته لیست فرعی «صبح ایران» محوریتش با علی‌اکبر رائفی‌پور و سعید محمد بود هم از او حمایت کرد. «صبح ایران» در این انتخابات از نامزدهای لیست‌های اصلی حمایت کرده است که به دلیل فرعی‌بودنش از این گزارش از نام تکرار نامش خودداری می‌شود.

نبویان از اعضای جبهه پایداری است. او در دوره‌های نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده بوده و در این دوران یکی از مخالفان سرسخت برجام و FATF محسوب می‌شده است. نظرات رادیکال نبویان در حوزه سیاست داخلی هم بر کسی پوشیده نیست.

رسایی

حمید رسایی با کسب ۱۰۳ هزار و ۱۷۷ رأی نفر دوم تهران شد. نام او در لیست امناء به چشم می‌خورد، لیستی با محوریت گروه شریان که یکی از اعضای اصلی‌اش خود رسایی بود. گروه شریان در انتخابات این دوره با محوریت مهرداد بذرپاش شکل گرفت که به نوعی به حامیان دولت معروف شد. این گروه با گروه‌های دیگری مانند رزما به لیست مشترکی رسیدند که نامش را امناء گذاشتند که البته همین لیست توانست بیشترین سهم را به دست آوردن کرسی‌های تهران به دست آورد.

درباره حمید رسایی هم گفتنی است او پیشتر عضو جبهه پایداری و از حامیان محمود احمدی‌نژاد بوده است و در دوره‌های هشتم و نهم مجلس حضور داشت. رسایی یکی از رادیکال‌ترین‌ نیروها در عرصه سیاسی محصول می‌شود. او مدیرمسئول هفته‌نامه ۹دی است. رسایی همواره یکی از مخالفان سرسخت مذاکره، FATF، اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها به شمار می‌رود. گفتنی است لیست صبح ایران هم از رسایی حمایت کرد.

ثابتی

امیرحسین ثابتی با کسب ۹۷هزار و ۶۵۳رأی نفر سوم تهران شد. مانند رسایی او مورد حمایت لیست امناء ایران قرار داشت. پیش از این همه ثابتی را به عنوان مجری شبکه افق می‌شناسند. ثابتی ۳۵ساله، عضو جبهه پایداری است و از افراد نزدیک به سعید جلیلی محسوب می‌شود.

قالیباف

محمدباقر قالیباف با ۹۴هزار و ۸۵۵رأی نفر چهارم تهران شد. انتظار می‌رفت که قالیباف رأی بیشتری بیاورد اما چنین نشد. قالیباف خود محور شورای ائتلاف قرار داشت و طبیعی بود که از این لیست وارد شود. او که از جایگاه ریاست مجلس وارد عرصه انتخابات شد، سعی کرد در لیست شورای ائتلاف افراد نزدیک به خود را وارد مجلس کند اما چنین نشد و لیست ائتلاف سهم اندکی از کرسی‌های مجلس در تهران را به دست آورد. قالیباف پیش از این شهردار تهران و رئیس پلیس تهران بوده است. او حالا مدعی جریان نواصولگرایی است؛ جریانی که هیچ وقت نتوانست در فضای سیاسی ایران جایی باز کند. 

ایزدخواه

روح‌الله ایزدخواه با ۸۲هزار و ۲۴۲رأی نفر پنجم شد. او در دو لیست امناء قرار داشت. ایزادخواه نماینده مجلس یازدهم بوده است.

تقی‌پور

رضا تقی‌پور انوری با ۸۱هزار و ۹۱۱رأی نفر ششم شد. تقی‌پور در لیست شورای ائتلاف قرار داشت. او هم مورد حمایت دو لیست امناء و صبح ایران قرار داشت. تقی‌پور از نزدیکان جبهه پایداری است و روزگاری وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد بوده است.

آقاتهرانی

مرتضی آقاتهرانی با ۸۰هزار و ۹۸۹رأی نفر هفتم شد. از آن جایی که جبهه پایداری با شورای ائتلاف یک لیست منتشر کردند او فقط در لیست ائتلاف حضور داشت. آقاتهرانی از سال ۹۰ تا ۹۹ دبیرکل جبهه پایداری بود و از زمانی که محصولی دبیرکل شد، ریاست شورای مرکزی را برعهده گرفت. آقاتهرانی در دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس نماینده تهران بوده است و همواره افکار تندی در زمینه های سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی داشته است. او که از شاگردان مرحوم محمدتقی مصباح یزدی به شمار می‌رود. 

متک​ی

منوچهر متکی با کسب ۸۰هزار و ۹۸۸ رأی نفر هشتم تهران شد. متکی سرلیستِ لیست شورای وحدت بود. او در دولت‌های نهم و دهم وزیر امور خارجه بود و بعد از پایان مسئولیتش تا امروز هیچ مسئولیت رسمی بر عهده نگرفت. متکی از زمان آغاز فعالیت شورای وحدت، سخنگوی این تشکیلات بوده است.

کوچک‌زاده

مهدی کوچک زاده با ۷۵هزار و ۴۱۴رأی نفر نهم تهران شد. او در لیست امناء قرار گرفت. کوچک‌زاده از نزدیکان جبهه پایداری و تقریبا تیپ سیاسی‌اش شبیه به حمید رسایی است. او روزگاری از مدافعان سرسخت محمود احمدی‌نژاد و در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس از تندترین مخالفان برجام، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بود. کوچک‌زاده در انتخابات مجلس دهم شصت‌وچهارم شد و از راه‌یابی به مجلس بازماند. ادبیات کوچک‌زاده همواره مورد نقد رسانه‌ها قرار داشته است.

کوثری

اسماعیل کوثری توانست با کسب ۷۴هزار پ ۱۰۰ رأی نفر دهم تهران شود. او مورد حمایت لیست ائتلاف قرار داشت. کوثری از فرماندهان جنگ بوده و در دوره‌های هشتم نهم و یازدهم نماینده مجلس بوده است. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به‌عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله فعالیت می‌کرد.

یزدی‌خواه

سید علی یزدی‌خواه با ۶۸هزار و ۹۷۳رأی نفر یازدهم تهران شد. او هم مورد حمایت لیست امناء قرار گرفت. او نماینده مجلس یازدهم است و سابقه عضویت در احزاب مؤتلفه، جامعه اسلامی فرهنگیان و جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی را داشته است.

غضنفری

کامران غضنفری با کسب ۶۳هزار و ۶۰۵ رأی نفر دوازدهم تهران شد. او هم با لیست امناء وارد عرصه انتخابات شد. غضنفری را بیشتر به عنوان پژوهشگر تاریخ معاصر می‌شناسند. خضریان در دوران دانشجویی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بوده‌است و به همراه جمعی از ادوار این اتحادیه دانشجویی اقدام به تأسیس «خبرنامه دانشجویان ایران» کرد و تا سال ۱۳۹۶ مسئولیت آن را برعهده داشت. او در عرصه رسانه‌ای پس از آن سابقه فعالیت در روزنامه فرهیختگان به عنوان سردبیر و سپس قائم مقام مدیرمسئول را داراست. خضریان همچنین در سال96 سخنگوی ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده داشت.

شریعتی

مالک شریعتی نیاسر با 63هزار و 218رأی نقر چهاردهم تهران شد. او یکی از نزدیکان قالیباف است و مورد حمایت لیست شورای ائتلاف قرار داشت. شریعتی نماینده یازدهمین مجلس شورای اسلامی بود که در سال98 هم از تیم قالیباف به مجلس راه یافت. او عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو است و در حوزه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی، تحقیقات و پژوهش‌های نیز انجام داده ‌است.

نادری

احمد نادری توانست با کسب 61هزار و 352رأی نفر پانزدهم تهران شود. او مورد حمایت لیست امناء قرار داشت. نادری اکنون نماینده و دبیر هیئت رئیسه مجلس است. او مردم‌شناسی خوانده است و از سال 98 تا 99 ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته ‌است.

عزیزی

ابراهیم عزیزی با کسب 58هزار و 907 رأی نفر شانزدهم شد و از سوی لیست امناء حمایت می‌شد. او در دوره‌های پنجم و یازدهم نماینده مجلس بوده و عضویت و سخنگویی شورای نگهبان را هم برعهده داشته است.

رفیعی

سمیه رفیعی با کسب 56هزار و 550رأی نفر هفدهم تهران شد و نامش در لیست امناء قرار داشت. او نماینده کنونی مجلس است و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است و ریاست فراکسیون محیط زیست را بر عهده دارد. 

فلسفی

پیمان فلسفی با کسب 56هزار و 534رأی نفر هجدهم تهران شد. او هم در لیست امناء جای داشت. او در حوزه کشاورزی تحصیلات آکادمیک دارد و در حوزه آموزش کشاورزی فعالیت دارد.

سراج

محمد سراج با 55هزار و 378رأی نفر نوزدهم تهران شد. لیست امنا از سراج حمایت می‌کرد. او نزدیک به گروه رزما بود؛ گروهی که با شریان به ائتلاف رسید.

جراره

ابوالقاسم جراره با 54هزار و 39رأی نفر بیستم تهران شد. او که خود از اعضای گروه شریان بود، نامش در لیست امناء قرار داشت. او نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این مجلس بوده است. او دبیرکل گروه شریان بود که این گروه محوریت لیست امناء را در اختیار داشت.

قیصری

زینب قیصری با کسب 51هزار و 992رأی در جایگاه بیست‌وبکم تهران قرار گرفت و او هم در لیست امناء قرار داشت. او کارشناسی ارشد حوزه انرژی دارد.

ظهره‌وند

ابوالفضل ظهره‌‌وند با 51هزار و 958رأی در جایگاه بیست‌ودوم تهران ایستاد. نام ظهره‌وند هم در لیست امناء به چشم می‌خورد. او سابقه معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران و سفیر ایران در ایتالیا و افغانستان را در کارنامه خود دارد.‌

اخلاقی

ریحانه اخلاقی با 51هزار و 567رأی نفر بیست‌وسوم تهران شد. او هم تحت حمایت لیست امناء واقع شد. او از اعضای گروه شریان بود.

نجابت

حسین نجابت با 50هزار و 585رأی نفر بیست‌وچهارم تهران شد.. نجابت با لیست شورای ائتلاف وارد انتخابات شده بود. او عضو هیئت امنای فرهنگستان علوم اسلامی قم، عضو هیئت مؤسس مؤسسه مفید قم و مشاور سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده است. نجابت نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس بوده است.

روح‌الامینی

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی با کسب 49هزار و 817رأی نفر بیست‌وپنجم تهران شد. لیست شورای ائتلاف از روح‌الامینی حمایت می‌کرد. او رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران و مشاور وزیر بهداشت و رئیس سابق انستیتو پاستور و پیشتر عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بوده است. روح‌الامینی در مجلس یازدهم نماینده تهران بود. او پیش از این یکی از افراد نزدیک به محسن رضایی شناخته می‌شد.

اسکندری

صالح اسکندری با کسب 47هزار و 357رأی با حمایت لیست امناء نفر بیست‌وششم شد. در سابقه او «قائم مقامی دبیر کل هیئت موسس دانشگاه آزاد» دیده می‌شود.

لاجوردی

زهره سادات لاجوردی با 46هزار و 716رأی نفر بیست‌وهفتم شد. نام او در لیست شورای ائتلاف قرار داشت. او از اعضای جبهه پایداری و نماینده مجلس یازدهم است.لاجوردی در دولت‌های نهم و دهم معاونت مرکز امور زنان را و نیز سخنگویی حزب زنان جمهوری اسلامی را برعهده داشته است.

محمودی

سیدمرتضی محمودی با کسب 46هزار و 118رأی در جایگاه بیست‌وهشتم قرار گرفت. او صرفا از سوی لیست صبح ایران حمایت می‌شد. در کارنامه محمودی فوق لیسانس علوم تربیتی دیده می‌شود. او از مداحان اهل بیت است.

سلیمی

علیرضا سلیمی هم با کسب 45هزار و 986 رأی نفر بیست‌ونهم تهران شد که مورد حمایت لیست شورای ائتلاف بود. او نماینده دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم از حوزه محلات و دلیجان بوده است.

طبیب‌زاده

در نهایت زهره طبیب‌زاده نوری با کسب 44هزار و 52رأی در رتبه سی‌ام قرار گرفت. او با لیست شورای ائتلاف وارد عرصه انتخابات شده بود. او اعضای جبهه پایداری است که در دوره‌ نهم مجلس نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. طبیب‌زاده نوری همچنین در دولت نهم، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها