کد خبر: 706872
تاریخ انتشار :

اسرائیل به سفارت کانادا در دمشق حمله کرد + جزئیات

یک رسانه کانادایی گزارش داده سفارت این کشور در دمشق در حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران آسیب دیده است.

اسرائیل به سفارت کانادا در دمشق حمله کرد + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه «سی‌بی‌سی» کانادا گزارش داده مقام‌های دولت این کشور از اظهارنظر علنی درباره وضعیت سفارت کانادا در دمشق بعد از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران خودداری می‌کنند.

سفارت کانادا در سوریه در مجاورت ساختمان کنسولی ایران قرار دارد و یک منبع در وزارت خارجه کانادا گفته سفارتخانه این کشور در حمله اسرائیل در روز ۱ آوریل (۱۳ فروردین‌ماه) متحمل خسارت شده است.

این منبع گفت دست‌کم بعضی از پنجره‌های سفارت کانادا فرو ریخته‌اند. مقام‌های کانادا هنوز قادر به ارزیابی خسارت‌های واردشده به این ساختمان نبوده‌اند.

جنگنده‌های اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران واقع در خیابان «المزه» دمشق حمله کرده و آن را تخریب کردند.

طبق نوشته سی‌بی‌اس، این حمله باعث ایجاد موج انفجار قوی در ساختمان‌های مجاور شد.

وزارت خارجه کانادا از پاسخ به سوال‌های سی‌بی‌سی درباره اینکه آیا اسرائیل قبل از حمله اتاوا را در جریان قرار داده بود یا خیر خودداری کرده است.

سفارت کانادا در سوریه سال ۲۰۱۲ که جنگ در سوریه شدت گرفته بود فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

وزارت خارجه کانادا از اظهارنظر درباره اینکه آیا اسرائیل قبل از حمله از حاضر نبودن هیچ فردی در ساختمان سفارت کانادا اطمینان حاصل کرده یا خیر  خودداری کرده است.

طبق گزارش سی‌بی‌سی، دیپلمات‌های کانادا و دیگر کارکنان چندین بار بعد از بسته شدن سفارتخانه وارد سوریه شده‌اند اما هنوز مشخص نیست که آیا هنوز از این ساختمان استفاده می‌کند یا خیر.

منبع مورد استناد سی‌بی‌سی گفته که ساختمان این سفارتخانه هنوز جزو املاک دولت کانادا محسوب می‌شود.

سفارت کانادا دو درب با سفارتخانه بزرگ جمهوری اسلامی ایران در منطقه «المزه» سوریه فاصله دارد. بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در این منطقه واقع شده‌اند. بین این دو ساختمان، ساختمان کنسولی ایران قرار داشت که توسط اسرائیل بمباران شد.

حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق ساعاتی بعد از حمله گفت که اسرائیل برای بمباران ساختمان کنسولی ایران از جنگنده اف‌۳۵ استفاده کرده و ۶ موشک شلیک کرده است.

اسرائیل معمولاً به صورت رسمی مسئولیت خود در چنین حملاتی را به عهده نمی‌گیرد. یک سخنگوی سفارت اسرائیل هم در گفت‌وگو با سی‌بی‌سی همین سیاست را در پیش گرفته است.

«ییفاح میوتاچ»، سخنگوی سفارت اسرائیل در کانادا گفت: «اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته بنابراین من نظری بیشتر از این ندارم.»

حمله اسرائیل در حالی انجام شد که کنوانسیون وین اماکن دیپلماتیک را از تعرض‌های نظامی مصون نگاه می‌دارد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها