کد خبر: 707274
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با قاسم محبعلی

آثار داخلی و منطقه‌ای حمله ایران به اسرائیل

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: وقتی بحران بالا می‌رود ممکن است راه‌حل‌های سیاسی به میان آید و مثلا ایران و آمریکا به طور مستقیم یا از طریق اروپایی‌ها به نوعی با راه‌حل‌های دیپلماتیک به توافق برسند.

آثار داخلی و منطقه‌ای حمله ایران به اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حمله ایران به اسرائیل می‌تواند چه آثاری در حوزه منطقه‌ای و البته داخلی داشته باشد؟ برخی می‌گویند در منطقه باعث افزایش بازدارندگی ایران می‌شود و برخی هم باور دارند ممکن است جنگی مستقیم میان ایران و اسرائیل در بگیرد. در حوزه داخلی هم نگاه‌ها متفاوت است.

قاسم محبعلی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هر اقدامی در سیاست و اقتصاد آثار جانبی خود را در پی دارد؛ حمله ایران به اسرائیل هم از این قاعده مستثنی نیست. دلیل کلی حمله ایران به  اسرائیل به حمله این رژیم به کنسولگری ایران باز می‌گردد اما این حمله آثاری منطقه‌ای خواهد داشت. اگرچه اسرائیل با کمک آمریکا و کشورهای اروپایی توانستند بخشی از موشک‌ها و پهپادهای ایران را کنترل کنند اما در پی این حمله کشورهای دیگر متوجه شدند در صورت هرگونه تعرض به خاک ایران با واکنش سختی مواجه می‌شوند که قادر به مقابله با آن هم نیستند؛ از این رو حمله ایران به اسرائیل در حوزه منطقه‌ای برای ایران قدرت بازدارندگی ایجاد کرد و برای مثال کشورهایی مانند عربستان، پاکستان یا کشورهای جنوبی ایران که در بُرد موشکی و پهپادی ایران قرار می‌گیرند از یک سو در سیاست‌های خود در مواجهه با ایران با احتیاط بیشتری رفتار می‌کنند و از سوی دیگر احتمالا به سمت هم‌پیمانی بیشتر با غربی‌ها بروند تا قدرت بازدارندگی‌شان را افزایش دهند».

او ادامه داد: «باید منتظر ماند و دید که واکنش اسرائیل به این قضیه چه خواهد بود. آیا واکنش نشان می‌دهد یا خیر؟ اگر واکنش نشان می‌دهد، در چه حد و سطحی است و واکنش بعدی ایران چه خواهد بود؟ آیا مسئله به سمت حل و فصل از طرق سیاسی می‌رود یا منجر به جنگ می‌شود؟ همه اینها پرسش‌هایی است که در آینده می‌شود به آنها پاسخ داد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در حوزه داخلی هم حمله ایران به اسرائیل می‌تواند تأثیراتی داشته باشد. وقتی بحران بالا می‌رود ممکن است راه‌حل‌های سیاسی به میان آید و مثلا ایران و آمریکا به طور مستقیم یا از طریق اروپایی‌ها به نوعی با راه‌حل‌های دیپلماتیک به توافق برسند».

محبعلی در پایان گفت: «آن سوی ماجرا هم وجود دارد؛ آنکه اگر راه حل سیاسی پیگیری نشود، طبیعتا آمریکا و اروپایی‌ها میزان تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهند. اسرائیل هم بعد از این می‌تواند کمک‌های بیشتر نظامی و مالی از غربی‌ها دریافت کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها