کد خبر: 711603
تاریخ انتشار :

اعلام کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری برای ریاست مجلس دوازدهم

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب صندلی ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرد.

اعلام کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری برای ریاست مجلس دوازدهم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به موضوع رقابت‌ها جهت احراز کرسی ریاست مجلس گفت: از قبل شخصیت‌های کشوری، انقلابی، موکلین و نمایندگان محترمی از مجلس از من خواسته بودند که در این رقابت‌ها ورود کنم اما بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی و این حادثه‌ای که اتفاق افتاد، عزم من جزم‌تر و قاطع‌تر شد و ان‌شاءالله برای رقابت برای ریاست مجلس ورود می‌کنم.

برای ریاست مجلس اهداف متعددی را دنبال می‌کنم

وی با بیان اینکه «برای ریاست مجلس اهداف متعددی را دنبال می‌کنم»، اظهار کرد: نخستین هدف من افزایش کارآمدی مجلس است؛ به لطف خدا مجالس گذشته ما موفق عمل کردند و کارهای خوبی کردند و مجلس یازدهم وصف و صفت انقلابی بودن را از مقام معظم رهبری به عنوان مدال افتخار گرفت؛ همه اینها سرجای خودش است اما سوال این است که آیا مجالس ما نمی‌توانند کارآمدتر باشند؟ قطعاً که می‌توانند و هدف من از ورود به این عرصه افزایش کارآمدی مجلس است.

آئین‌نامه داخلی مجلس باید بجای رئیس محوری، نماینده محور شود

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم افزود: برای افزایش کارآمدی مجلس در ابتدا مجلس باید نماینده محور شود؛ در سالیان گذشته تغییراتی در آئین‌نامه داخلی مجلس اتفاق افتاده که قدرت و اختیار نمایندگان و صحن به رئیس مجلس انتقال پیدا کرده و الان مجلس رئیس محور است نه نماینده محور یا صحن محور؛ لذا این اختیار و قدرت باید به نمایندگان و صحن مجلس بازگردد و آئین‌نامه‌ داخلی مجلس حتماً باید به طور جدی اصلاح شود.

مجلس باید برای دولت ریل‌گذاری درست انجام دهد

ذوالنوری دومین هدف خود از اعلام کاندیداتوری برای ریاست مجلس دوازدهم را هم افزایی میان مجلس و قوای دیگر از جمله دولت عنوان کرد و گفت: اگر نگاه رئیس و نماینده مجلس تعاملی نباشد و گروکشی، رقابت، لج بازی، رو کم کردن و مچ گیری و یقه گیری باشد، در کشور مشکلی حل نمی‌شود؛ ما باید ورود کنیم و هم افزا باشیم؛ مجلس باید برای دولت ریل‌گذاری درست انجام دهد؛ اگر دولت در مسیر و ریل درست حرکت کرد، او را تشویق کند، اگر دولت در حرکت ضعیف و سست است او را کمک کند و هُل دهد و اگر موانعی روی ریل وجود دارد و نمی‌گذارد دولت حرکت کند، مجلس رفع موانع کند و اگر دولت ناخواسته از ریل خارج شد، مجلس کمک کند و دولت را به ریل بازگرداند. همچنین چنانچه دولت عمداً از ریل خارج شده و برنمی‌گردد، مجلس اختیارات و ابزارهای نظارتی نظیر طرح سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص دارد و می‌تواند وزیر و حتی رئیس جمهور را استیضاح کند؛ مجلس باید از توانش استفاده کند تا دولت را به ریل بازگرداند تا با هم افزایی توان قوا مشکلات مردم حل شود.

مجلس باید به پروژه‌های مهم و ابر مشکلات کشور ورود کند

وی اظهار کرد: هدف سوم من برای کاندیداتوری انتخابات ریاست مجلس دوازدهم این است که مجلس در ریل گذاری خود به پروژه‌های مهم و ابر مشکلات کشور ورود کند؛ امروز می‌دانیم که مشکل خودرو به عنوان یک عقده ملی تبدیل شده و تاثیر آن را نیز می‌بینیم که چه وضعیت بدی برای ما درست کرده است؛ مردم خودروی گران را می‌خرند، بالاترین تلفات جاده‌ای را می‌دهیم، به دلیل سیستم غیراستاندارد و غیر پیشرفته احتراق خودروهای‌مان بیشترین سوخت را مصرف می‌کنیم و ارزمان را باید برای واردات بنزین بدهیم یا اینکه نفت‌مان را بسوزانیم، باید بیماری‌هایی را که بر اثر آلودگی هوا به دلیل سوخت‌های ما ایجاد می‌کند، بپذیریم و هزینه درمان بپردازیم، در تصادفات، مواد اولیه و نیروی کار ما از بین می‌رود و خانواده‌های آنها باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند. ما همه معضلات را داریم؛ آیا نمی‌شود بدون منشأ ارز داخلی مشکلات خودروی کشور را حل کرد؟ می‌شود حل کرد.

کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم ادامه داد: امروز هزینه مسکن یک رقم سنگین در سبد هزینه خانواده ها است؛ آیا واقعاً نمی‌شود مشکل مسکن را با مولد سازی این همه زمین لم یزرع که امیدی برای استفاده کشاورزی از آنها وجود ندارد و واگذار کردن آنها به مردم و ساخت و ساز حل کرد؟ امروز حداقل ۵۰ درصد از عوامل هزینه سنگین در مسکن زمین است؛ آیا نمی‌شود این مشکل را با مولد سازی این همه زمین بدون اینکه هزینه‌ای برای دولت داشته باشد حل کرد؟ این‌ها شدنی است.

مشکل اعتماد عمومی زمانی حل می‌شود که واقعاً قدرت به مجلس و نمایندگان برگردد

ذوالنوری با طرح این پرسش که آیا نمی‌شود مجلس قانونی را وضع کند که جلوی رشوه، فساد و ویژه خواری و رانت را بگیرد؟ تاکید کرد: مردم ما از اول انقلاب تاکنون هیچ‌گاه از کمبود و نبود گله نداشتند بلکه از فساد و تبعیض گله داشتند. آیا نمی‌شود با ورود مجلس و وضع قوانینی که راه فرار نداشته باشد و جلوی فساد دانه درشت‌ها را گرفت و مشکل مردم و اعتماد عمومی را حل کند؟ مجلس می‌تواند این مشکل را حل کند اما در زمانی که واقعاً قدرت به مجلس و نمایندگان برگردد و مجلس در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

مجلس باید آئین‌نامه محور حرکت کند

وی عنوان کرد: امروز ممکن است گاهی شاهد باشیم که با انتقال اختیارات نمایندگان به رئیس مجلس، او در جلساتی از جنس قانون گذاری تصمیماتی بگیرد که در زندگی مردم اثر دارد؛ باید این را اصلاح کنیم و در مواردی که حتی تصمیمات قانون گذاری است، رئیس مجلس حتماً باید با نظر صحن و نمایندگان تصمیم‌گیری کند و نمی‌تواند خودش فردی تصمیم‌گیری کند. حتماً باید اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس را جدی بگیریم؛ مجلس باید قانون مدار باشد و نمی‌شود مجلسی که قانون‌گذار و قوه مقننه است خودش با نقض قانون، قانون‌گذاری کند؛ لذا مجلس باید آئین‌نامه محور حرکت کند.

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: یقیناً اگر مجلس در مسیر درست خود حرکت کند، می‌تواند در حل ابر مشکلات کشور نقش اصلی و زیرساختی ایفا کند که نمایندگان مجلس بعد از ۴ سال کارنامه‌ای قابل دفاع و امیدوارکننده برای موکلین خود داشته باشند؛ ان‌شاءالله در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی مردم با رغبت بیشتر، میل و امید و انگیزه، با حضور خیره کننده‌تری نمایندگان خود را انتخاب کنند.

ذوالنوری همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از کاندیداهای ریاست مجلس دوازدهم گفت: فکر نمی‌کنم برای کرسی ریاست مجلس بیشتر از ۳ الی ۴ نفر کاندیدا شوند چراکه سمتی نیست که مانند نایب رئیسی، ریاست کمیسیون یا دبیری هیأت رئیسه افراد زیادی برای آن کاندیدا شوند. افراد برای کاندیداتوری این کرسی، پس از یک ارزیابی رأی، ورود می‌کنند و در ادوار قبل هم همینگونه بوده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها