کد خبر: 44180
تاریخ انتشار :

عارف: وضع بحرانی کشور به دلیل بی‌توجهی به ساختارهای قانونی و برنامه‌های توسعه است/ بعضی از سیاست‌ها گداپروری است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی و کاندیدای یازدهمین دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری که در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می‌گفت، ضمن عذرخواهی از حضار اظهار داشت: برای اولین بار در عمرم به جلسه‌ای با تأخیر می‌روم که دلیل آن ضبط برنامه در صدا و سیما بود.
وی در مورد کاندیدا شدن خود گفت: یکی از مقامات کشور گفته که کشور حالت بحرانی دارد و باید کسی بیاید که کشور را از این حالت بحرانی نجات دهد و بنده نیز معتقدم وضعیت فعلی، نتیجه بی‌توجهی به ساختارهای قانونی و برنامه‌های توسعه است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز ناراحتی از نحوه گزینش اساتید در دانشگاه‌ها اظهار داشت: نحوه گزینش در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که وقتی یک استاد دانشگاه می‌خواهد استخدام شود مثلا متأسفانه از وی می‌پرسند که در سال 88 به چه کسی رأی دادید.
عارف با بیان اینکه آستانه تحمل مدیریت دانشگاه در ارتباط با دانشجویان باید بالا برود، گفت: چرا باید دانشجو با کوچکترین کار به کمیته انضباطی معرفی شود و یا وی را ستاره‌دار کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید شرایط کشور عوض شود، گفت: ما امروز در دهه چهارم انقلاب به سر می‌بریم بنابراین نمی‌توان با روش آزمون و خطا و یا با شعارهایی که معلوم نیست عملیاتی شود، رئیس‌جمهور را انتخاب کنیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شعار باید عملی باشد، افزود: ما باید مردم را به حضور در انتخابات دلگرم کنیم اما با وعده‌هایی که دستیافتنی باشد.
معاون اول دولت خاتمی از افزایش نرخ بیکاری در کشور انتقاد کرد و گفت: نرخ بیکاری به خصوص در جوانان تحصیل کرده، بیش از برابر بیشتر است و نرخ بیکاری خانم‌ها نیز رقم 49درصدی دارد، بنابراین ساماندهی اشتغال جزو اولویت اصلی کشور باید باشد و شخصی می‌تواند این مسئله را ساماندهی کند که تجربه و توانایی کافی را داشته باشد. ما در دولت اصلاحات تجربه 700هزار فرصت شغلی را داشته‌ایم.
عارف با تأکید بر اینکه گرانی کمرشکن در همه اقشار کشور حس می‌شود، خاطرنشان کرد: مهمتر از گرانی، آثار روانی آن و بعد کم فروشی است که به عنوان مثال یک کالای یک کیلوگرمی را که قبلاً قیمت خاصی داشته، 30درصد افزایش قیمت می‌دهند اما باز وزن محصول را نیز کاهش می‌دهند که ما امروز با این پدیده شوم مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده ما به کشورهای دیگر می‌روند و باز نمی‌گردند، در مورد فرار مغزها اظهار نگرانی کرد و گفت: ما در یک اتوبان یک طرفه قرار داریم، جوان ما به خارج می‌رود اما برای بازگشت با یک علامت سؤال مواجه است. ما باید این اتوبان را دو طرفه کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری رقیب اصلی خود در انتخابات را عدم مشارکت مردم و جوانان دانست و متذکر شد: هدف اصلی ما حضور شما جوانان در صحنه است. چرا که از این 8نفر بالاخره یکی رئیس‌جمهور خواهد شد اما شما دانشجویان موظفید اصلح را به مردم معرفی کنید و وظیفه ملی، دینی و اخلاقی خود را انجام دهید.
عارف در مورد هزینه‌های درمانی و بهداشتی نیز گفت: حداقل هزینه مردم برای خدمات درمانی 70درصد است البته به شرط اینکه بیمارستان‌ها دفترچه را از بیماران قبول کنند.
وی با تأکید بر اینکه هر اتفاقی در انتخابات بیفتد خیر است، گفت: من 25 خرداد را یک روز خیلی شاد و با نشاط احساس می‌کنم چرا که معتقدم اگر پیروز شوم افتخار است اگر پیروز هم نشوم مسئولیت از گردن من ساقط شده بنابراین من در هر دو حالت پیروزم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به شعار انتخاباتی خود مبنی بر معیشت، منزلت و عقلانیت اشاره و تصریح کرد: معیشت یک گفتمان سخت‌افزاری و عقلانیت و منزلیت نیز گفتمان نرم‌افزاری آن است و در عقلانیت بر این باوریم که باید به سبب چشم‌انداز که همانا اول شدن ایران در منطقه در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فناوری است، دست یابیم و برای این دستیابی هیچ راهی جز حاکمیت عقلانیت نداریم.
عارف با بیان اینکه توزیع فقر، عدالت نیست، تأکید کرد: ما برای اینکه عدالت را به معنای واقعی کلمه حاکم کنیم باید ثروت‌مند شویم که متأسفانه با عرض پوزش از مردم شریف ایران بعضی از سیاست‌ها گداپروری است.
وی در مورد کلیدواژه «منزلت» نیز که در شعار خود ذکر کرده است، گفت: ما باید منزلت اقوام ایرانی را حفظ کنیم تا آنان احساس نکنند که منزلتشان خدشه‌دار شده است. بنده به همین دلیل احساس کردم که باید معاونت اقوام را در ریاست‌جمهوری ایجاد کنم تا منزلت اقوام حفظ شود.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را بی‌حرمتی به دانشجو قلمداد کرد و گفت: ما برای سهمیه‌بندی در گزینش دانشجو و اینگونه مسائل نیز برنامه داریم.
عارف در مورد کلیدواژه شعاری معیشت خود نیز یادآور شد: بی‌انضباطی مالی دولت را مهمترین عامل گرانی و تورم می‌دانم و معتقدم نقدینگی نیز که امروز به بالای 450هزار میلیارد تومان رسیده نتیجه‌اش تورم است، بنابراین باید با برنامه‌ریزی، تورم را یک رقمی کنیم چرا که امروز 160 کشور دنیا تورم یک رقمی دارند و ما جزو کشورهایی هستیم که تورممان دو رقمی است.
وی توسعه صنعت گردشگری با نگاه فرهنگی و اقتصادی، توسعه فناوری و اطلاعات، توسعه صنعت انرژی با زدودن نگاه خام‌فروشی نفت و همچنین استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور را 4 طرح خود برای ایجاد اشتغال در کشور نام برد.
معاون اول دولت خاتمی در مورد حق جمهوری اسلامی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز گفت: جمهوری اسلامی بنا دارد از همه فناوری‌های پیشرفته حداکثر استفاده را بکند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها