کد خبر: 52112
تاریخ انتشار :

بازتاب تحولات مصر در رسانه‌های جهان: حوادث مصر «انقلاب» یا «کودتای نظامی»؟/ چالش جدید اوباما در «خاورمیانه اسلامی» و به خطر افتادن منافع آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، در هفته ای که گذشت، «محمد مرسی» نخستین رئیس جمهوری مصر که در فرایند دموکراتیک بر سر کار آمده بود از سمتش با کودتای نظامی ارتش برکنار شد. پارلمان منحل و قانون اساسی تعلیق شد. در جدول زیر نگاهی داریم به بازتاب تحولات مصر در نشریات معتبر جهان.

رسانه

مطلب

روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی

ارتش مصر «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر را پس از یک قیام مردمی گسترده برکنار کرد تا باراک اوباما را در موقعیت نامناسبی برای واکنش نشان دادن به موضوع عزل نخستین دولت دموکراتیک مصر قرار دهد. در مقابل، کاخ سفید خود را در حالی که جشن استقلالش را در داخل کشور جشن می گرفت، منافعش را در خارج از این کشور در خطر می دید.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز

مقام های مصری روز شنبه خسارت های وارده پس از شب درگیری های خونین خیابانی در نتیجه یک تقسیم مرگبار بر سر اینکه چه کسی باید حکومت در مصر را که به سمت درگیری های شبانه میان کسانی که عزل مرسی را جشن گرفته اند با جمعیتی از کسانی که خواستار بازگشت مرسی به قدرت هستند را ارزیابی کرد. درگیری هایی که حداقل 30 کشته بر جای گذاشت.

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز

ارتش مصر دولت منتخب دموکراتیک مصر را برکنار کرد، کشوری که طی چندین دهه گذشته مهمترین متحد عرب آمریکا به شمار می رفت. حوادث مصر بحث های شدیدی را در خصوص آنکه آیا سیاست های دولت اوباما در خصوص خاورمیانه منفعل و بی اثر بوده است، به راه انداخته است.

روزنامه فیگارو فرانسه

چیزی که در مصر اتفاق افتاد آغاز پایان اسلام سیاسی در جهان عرب بود . اسلام‌گراهای مصر امروز در حالتی از تشویش قرار داشته و تنها برای حفظ آبرویشان مقاومت می‌کنند

.

روزنامه لوموند فرانسه

واکنش‌های جهان و دولت‌های غربی به برکناری مرسی آمیزه‌ای از تنفر، نگرانی، محکومیت و حتی آمادگی برخی از کشورها برای همکاری با دولت جدید مصر بود. میان صحبت از انقلاب یا کودتای نظامی هیچ یک از ابرقدرت‌های غرب از اصطلاح کودتا استفاده نکردند و این همان چیزی است که احتمالا دموکراسی آن را محکوم می‌کند اما با این وجود کشورهای غربی خواهان انتقال سریع به دموکراسی هستند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف

دولت آمریکا مقامات ارتش مصر را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تهیه هر چه سریعتر جدول زمانی انتقال قدرت به غیر نظامیان تشویق کرده است

.

مجله اکونومیست انگلیس

مصر در حال حاضر در فاجعه بزرگی به سر می‌برد اما به رغم بی‌کفایتی مرسی برکناری وی تاسف‌آور بوده و خوشحال کننده نیست

.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها