کد خبر: 4448
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با فرزاد هاشمی بررسی شد

چرا نشنال جئوگرافی ایران را تحریم کرد؟

چرا نشنال جئوگرافی ایران را تحریم کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرزاد هاشمی در گفت‌وگو با نامه با اشاره به مغفور ماندن عکاسی طبیعت در ایران افزود: حضور عکاسان ایرانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بسیار مفید است. عکاسی طبیعت و حیات وحش در کشور دور افتاده است چرا که به سبب بازار کوچک این بخش، تصویر کارهای این‌چنینی تهیه نمی‌شود. لذا وجود مسابقات بین‌المللی باعث انگیزه عکاسان برای فعالیت در این عرصه می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: باید عرصه اتفاقات سیاسی را از مسائل فرهنگی و هنری کشور دور کنیم چرا که در درازمدت باعث ایجاد جنبه‌های منفی روی هنر عکاسی خواهد شد مخصوصا که طی سال‌های اخیر هنرمندان ایرانی توانستند در حوزه فیلم و عکس در بخش‌هایی خارج از مرزهای ایران مطرح شوند.

وی افزود: تحریم نشنال جئوگرافی به خاطر توجه به جنبه‌های سیاسی بسیار مشکل‌ساز است چرا که در واقع فراگیری از جانب ما صورت می‌گیرد و نفع چندانی برای آنان به همراه ندارد. لذا لازم است که بحث فرهنگ و هنر و تحصیلات از مسائل سیاسی جدا باشد. بهتر است بخش عکاسی از حوزه سیاسی و دولتی خارج شود و به بخش‌های خصوصی نظیر انجمن واگذار شود تا در هر اتفاق سیاسی این بخش دچار نوسان نشود.

هاشمی اظهار کرد: عکاسی طبیعت می‌تواند بر حوزه توریست و اقتصاد نیز تاثیرگذار باشد چرا که قطع رابطه هنری و فرهنگی با کشور ما یعنی عدم انعکاس واقعیت در رسانه‌های غربی. در واقع زمانی هنرمندان و رسانه‌های خارجی بخواهند از جنبه‌های مختلف فرهنگ و طبیعت کشور ما گزارش تصویری یا خبری تهیه کنند با اغراض خاص خود این کار را انجام می‌دهند در صورتی که اگر این کار به هنرمندان ما واگذار شود کار نزدیک به واقعیت ارائه می‌شود.

وی درباره دلیل ضعیف عمل کردن عکاسی کشور گفت: عکاسی ما متولی ندارد. در واقع سال‌هاست که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت سینمایی این نهاد عکاسی را هر چند سال یکبار پاس‌کاری می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران تاکید کرد: انجمن عکاسان ایران به عنوان اولین نهاد NGO در حوزه تخصصی وارد این بخش شد لذا برای این مسئله چند وقتی است که وزارت کشور از ارشاد خواسته است که تعریفی از عکاسی ارائه دهد که تا امروز اجرا نشده است.

هاشمی تصریح کرد: سینما متولی دارد و براساس هدایت و حمایت‌های صورت‌گرفته در مسیر درستی قرار گرفته است. اما در عکاسی اینگونه نیست و متولیان کار تنها به برگزاری دو سالانه‌ها اکتفا می‌کنند و از انجمن می‌خواهند که در برگزاری دوسالانه کمک کنند در صورتی که به نظر ما دلیل موجهی برای برگزاری این دوسالانه نیست و می‌توان از این بودجه در جهت آموزش استفاده کرد. هزینه کردن صد میلیون تومان برای برنده اعلام کردن چند عکس عاقلانه نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها