کد خبر: 191155
تاریخ انتشار :

وانت پراید در معاینه فنی سربلند می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، در ادامه این گزارش می‌خوانید: بنا به آمار رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کل کشور در طول 10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و دو میلیون و 221 هزار نفر نیز مجروح شدند. شهر تهران در طول این مدت بیش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است اما این آمار نشان دهنده بیشترین کشته بر حسب جمعیت و کیلومتر و جاده نیست. بر اساس هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور در طول 10 سال اخیر استان های سمنان با 77 نفر، قزوین با 56 نفر و کرمان با 49 نفر، بیشترین کشته و تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جاده‌های ترانزیت به خود اختصاص داده‌اند.
الزامی کردن معاینه فنی خودروها یکی از راه هایی بود که برای کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی در نظر گرفته شد. این مراکز قرار است خودروها را از نظر ظاهری و فنی بررسی کنند. نداشتن این برگه می‌تواند خودرو را روانه پارکینگ کند.نه به آمارهای پزشکی قانونی سال گذشته 18 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شدند. به گفته شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، پراید با 6/13 درصد(دو هزار و 454 نفر) بالاترین آمار کشته ها را از نظر نوع خودرو به خود اختصاص داده است و پژو 405 با یکهزار و 823 نفر، 206 با 2/2(306نفر)، پیکان چهار درصد(723 نفر)، نیسان 7/2 (484 نفر)، اتوبوس با 207 نفر و مینی بوس با 102 نفر به ترتیب کمترین کشته ها را به خود اختصاص داده اند.
سیستم ترمز خودروهایی که به صورت انبوه در ایران تولید می‌شوند مانند پراید و وانت نیسان با حرف و حدیث های زیادی همراه است و سازمان استاندارد با وجود تلاش های چندین ساله نتوانسته مانع از ورود این خودروهای پردردسر به خیابان های ایران شود. تهدید های هر چند ماه یکبار راهنمایی و رانندگی درباره توقف شماره گذاری این خودروها ماه گذشته دوباره مطرح شد و پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است: با توجه به اینکه " پراید" و "نیسان" مجوز جدید استاندارد را دریافت نکرده‌اند، فعلا شماره‌گذاری‌شان متوقف شده تا مجوز جدید را برای ادامه شماره‌گذاری از این سازمان دریافت کنند. قدیمی بودن، تنها وجه مشترک پراید و وانت نیسان نیست؛ وجه اشتراک دیگرشان از نظر سردار مؤمنی، فرمانده راهنمایی و رانندگی کشور، ایمنی پایین و داشتن بیشترین آمار تلفات در تصادفات است. صف خریداران این دو خودرو و همچنین شاهکار دیگر خودروسازان ایرانی به نام" پراید وانت " همچنان پابرجاست و سود سرشار دو شرکت بزرگ خودرو سازی ایران از تولید خودروهای گران قیمت و ناقص، مانع اصلی کاهش آمار تصادف ها و تلفات انسانی ناشی از حوادث رانندگی است. علاوه بر این در گزارش‌های کارشناسان دادگستری و پلیس راهنمایی و رانندگی به عمل نکردن سیستم ترمز خودرو به دلیل نقص در سیستم ترمز ABS خودروهای داخلی اشاره شده است. مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی می‌گوید 14 مرکز تمام اتوماتیک در شهر تهران هست که با ظرفیت 40 خط به خودروهای سواری، 8 خط به وسایل نقلیه سنگین و با 10 خط به موتورسیکلت‌های موجود در شهر تهران خدمات ارائه می‌کنند. 70 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است و مراجعان کمی در این مراکز حضور پیدا می‌کنند.وی امیدوار است با تغییر قانون الزام دریافت برگه معاینه فنی از 5 سال به 2 سال توسط پلیس شاهد حضور بیشتر مردم در این مراکز باشیم. به گفته آذروش: بیش از 30 الی 35 درصد از تصادفات ناشی از نقص فنی در ترمز‌ها و همین مقدار از تصادفات نیز ناشی از نقص فنی در موتور‌ اتومبیل‌هاست، که اگر این مشکلات حل شود؛ شاهد کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در سطح شهر خواهیم بود.گفته می‌شود این برگه ها خرید و فروش نیز می‌شوند به گفته رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی بیشتر مباحث مربوط به تخلفات خرید و فروش برگه‌های معاینه فنی نیز مربوط به مراکز خارج از تهران است که دستگاههای قضایی و پلیس باید با این مراکز برخورد کنند، زیرا هر گونه اهمال در این زمینه بازی کردن با جان و مال مردم است.تابستان امسال نرخ معاینه فنی 50 درصد افزایش پیدا کرد، نرخ معاینه فنی مکانیزه خودروهای سبک عادی به 11 هزار تومان، خودروهای سبک گازسوز با تست مخازن و سایر قسمت‌ها به 31 هزار تومان، خودروهای سنگین عادی به 25 هزار تومان، خودروهای سنگین گاز سوز به 36 هزار تومان و موتورسیکلت‌ها به 4 هزار تومان افزایش یافت.براساس آمار اعلام شده، به‌طور میانگین 40 درصد مردودی خودروهای مراکز معاینه فنی مربوط به گازهای خروجی از اگزوز هستند و نقص ترمز ده درصد خودروهای مردودی را تشکیل می‌دهد. سرویس‌های سریع شامل خدماتی نظیر میزان فرمان، اصلاح روشنایی اتومبیل، رفع عیوب ظاهری خودرو، انژکتورشویی، موتورشویی و تنظیم موتور جزو تعمیراتی هستند که در این مراکز انجام می‌شود.
منبع: روزنامه ابتکار

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها