کد خبر: 198664
تاریخ انتشار :

مبارزه با شوره‌سر مزمن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، هیچ چیز خجالت‌آور‌تر از دانه‌های سفید شوره روی سر و شانه‌هایتان نیست. موفقیت در فروش شامپو‌های ضد شوره در داروخانه‌ها نشان می‌دهد این مشکلیست که افراد زیادی با آن روبه‌رو هستند‌.
باید اول در مورد عامل شوره صحبت کنیم‌. عامل اصلی آن شرایطی به نام seborrheic dermatitis است. پزشکان فکر می‌کنند که این مشکل ناشی از تولید ماده‌ای به نام سبوم (sebum‌) توسط غدد پوستی است‌. در برخی افراد این فرآیند باعث ایجاد شرایطی می‌شود که نوعی قارچ به نام Malasseziaمی‌تواند در آن رشد کند‌.
این اتفاقات موجب پوسته پوسته شدن سر می‌شود، اما هنوز اثبات نشده که این قارچ قطعا عامل اصلی شوره سر است‌. برخی دانشمندان فکر می‌کنند این مشکل ناشی از بیماری‌های مربوط به ایمنی است، مثل پسوریازیس. آنچه ما می‌دانیم این است که شوره سر ارتباطی با بهداشت ندارد. اگر سرتان شوره دارد، این امر ارتباطی با اینکه چند وقت یک‌بار سرتان را می‌شویید ندارد‌.
این مشکل می‌تواند در جاهایی غیر از سر ظاهر شود‌. اگر در جاهای دیگر هم شاهد پوسته بودید‌، می‌توانید از مشکل خود مطمئن شوید‌. پوسته پوسته شدن صورت عموما در پیشانی‌، ابرو‌ و اطراف بینی مشاهده می‌شود‌. در مردان‌‌، مناطق رشد ریش هم مبتلا می‌شود‌. در نواحی پرعرق مثل زیر بغل‌ها و کشاله‌ران و گاهی هم در پشت‌، زخم هم دیده می‌شود‌.
2 نظریه موجود در خصوص seborrheic dermatitis، درمان موجود برای آن را نشان می‌دهد‌. مشهورترین شامپو‌های ضد‌شوره بازار حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام سلنیوم سولفید هستند که قارچ‌ها را می‌کشد‌. شامپو‌های دیگری هم با خاصیت ضد قارچ در بازار وجود دارد‌، اما به دلیل گران بودن از شهرت کمتری برخوردارند.
درمان‌های موضعی برای رفع مشکلات التهابی، حاوی استروئید‌، کف یا خمیر هستند‌. این امر برای رفع خارش که معمولا همراه با شوره وجود دارد‌، مناسب است‌. هر‌چند که استفاده از این‌گونه کرم‌ها در سایر نواحی به مدت طولانی اثرات خوبی ندارد‌، اما پوست سر به خوبی با آنها کنار می‌آید‌. در انتها باید گفت که استفاده از روغن درخت چای‌، zinc pyrithione، شیره‌زغال‌سنگ و اسید سالیسیلیک هم موفقیت‌آمیز بوده‌، اما تحقیقات در این زمینه محدود است‌.
متاسفانه این مشکل درمان‌پذیر نبوده و با قطع درمان‌، مجددا ظاهر می‌شود‌. خبر خوب این است که اغلب افراد با استفاده از یکی از روش‌های فوق‌، از شر این مشکل راحت می‌شوند‌. باید بدانید که مجبور نیستید هر روز از این مواد استفاده کنید‌. تحقیقات نشان داده که مصرف یک‌بار در هفته‌شامپو‌های ضد قارچ در80-85‌% افراد قارچ سر و مصرف 2 هفته در میان آن مشکل شوره سر را در 70‌‌‌% افراد رفع می‌کند‌.
پیغام ما به شما این است که اگر از شوره‌سر در درازمدت رنج می‌برید‌، سعی کنید راه حل مناسب برای خود را پیدا کنید‌.اگر یک شامپو خوب نبود‌، از شامپوی دیگری استفاده کنید‌. اول مواد تشکیل دهنده آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید با سایر شامپو‌هایی که استفاده کرده‌اید متفاوت است‌. وقتی شامپوی مناسب خود را پیدا کردید‌، با روش‌های درمانی مختلف و در طی زمان از آن استفاده کنید تا هم از شر شوره سر خلاص شوید و هم مجبور به مصرف بیش از اندازه‌آن نباشید‌.
متاسفانه بدون دانستن عامل دقیق‌، ما قادر به تجویز درمان نیستیم‌. اما با کمی آزمایش می‌توانید راه حل مناسب برای رهایی از شوره را بیابید‌.
منبع : مجله سلامت

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها