کد خبر: 13434
تاریخ انتشار :

اصول‌گرایان قبا می‌پوشند و اصلاح‌طلبان لباده/ تفاوت‌ قبا و لباده چیست؟

اصول‌گرایان قبا می‌پوشند و اصلاح‌طلبان لباده/ تفاوت‌ قبا و لباده چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، بسیاری از علمای روانشناسی معتقد هستند که نوع لباس پوشیدن انسان نشان دهنده شخصیت و ویژگی‌های یک فرد است. در این میان شاید برای شما سوالات فراوانی در مورد نوع پوشش روحانیون به وجود آمده باشد. که چرا بعضی از روحانیون قبا می‌پوشند و بعضی دیگر لباده و چرا بعضی ها عبای روشن می‌پوشند و برخی دیگر عبای تیره و...

شاید برای کسی که از عالم طلبگی دور است شنیدن این اسامی کمی عجیب باشد! قبا و لباده هر دو همان لباس های بلندی هستند که روحانیون از زیر عبا می پوشند .

فرق لباده و قبا در مدل دوخت آنهاست. برای آنکه بهتر متوجه شوید، خاتمی همیشه لباده می پوشد، اما هاشمی همیشه قبا بر تن دارد. اگر دقت کنید بعضی از این لباس ها یقه های گشاد تری دارند که به صورت عدد 7 دوخته شده اند، اینها «قبا» هستند. اما بعضی دیگر یقه کیپ تری نسبت به قبا دارند اینها «لباده» اند.

یکی از مهم‌ترین خیاط‎‌هایی که لباس روحانیت را می‌دوزند ابوالفضل عرب‌پور در قم است. مردی 70-80 ساله که خیاط رئیس جمهور اسبق و دیگر سران مهم کشوراست. او خیاط امام خمینی (ره)نیز بوده است.

عرب پور می گوید در اوایل انقلاب لباس روحانیت اسلوب تعریف شده ای نداشت و از سبک خاصی پیروی نمی‌کرد. بعد از گذشت مدتی از انقلاب خیاطان به سبک خاصی دست پیدا کردند و لباس روحانی از شکل رسمی‌ تری برخوردار شد. چون بیشتر سفارشات از سوی مقامات داده می‌شد، آنها می‌خواستند که لباسشان از ظاهر و سبک بخصوصی پیروی کند بخصوص در زمانی که برنامه تلویزیونی داشتند. در این زمان عرب پور بهترین گزینه برای روحانیان صاحب نام بوده است. انتخاب و پوشیدن هر کدام از اینها کاملا سلیقه ای هستند.

شاید برایتان جالب باشد که روحانیون سیاسی ایران از بین قبا و لباده کدام را برای پوشیدن انتخاب می‌کنند و پوشیدن قبا را ترجیح می‌دهند یا لباده پوشی را انتخاب می‌کنند.

قبا لباده
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی
آیت‌الله مهدوی کنی حجت الاسلام حسن روحانی
آیت‌الله صادق لاریجانی حجت‌الاسلام مجید انصاری
آیت‌الله احمد جنتی حجت‌الاسلام مهدی کروبی
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی
حجت‌الاسلام ناطق نوری

با مشاهده این جدول می توان به نتیجه‌ جالبی رسید که به فضای انتخاباتی این روزهای ایران و دسته‌بندی‌های موجود در فضای سیاسی کشور ارتباط دارد و آن‌اینکه روحانیون اصول‌گراها قبا می‌پوشند و اصلاح‌طلبان لباده!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها