کد خبر: 655867
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با آلبرت بغزیان

سخنان رئیسی قانع کننده نبود

رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب وعده داد که آثار تورمی فعلی ظرف مدت کوتاهی مرتفع شود اما اقتصاددانان این را خیلی محتمل نمی‌دانند و به مردم حق می‌دهند که این حرف‌ها را باور نکنند.

سخنان رئیسی قانع کننده نبود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، سید ابراهیم رئیسی دیشب برای ششمین مرتبه در طول یک سال ریاست جمهور خود در مقابل دوربین صداوسیما نشست و با مردم گفت‌وگو کرد. حرف‌هایش اما تازه نبود؛ از تکرار وعده‌های قبلی گرفته تا وعده‌های جدید. اینکه نان و بنزین گران نمی‌شود. آن 4 میلیون مسکن در 4 سال ارائه می‌شود. آثار تورمی فعلی که ناشی از حذف ارز 4200 تومانی است، در مدت کوتاهی مرتفع می‌شود و ... . 

آقای رئیس جمهور حرف‌هایش زد و رفت اما اینکه مردم چقدر باور و اعتماد کردند، بحث دیگر و مهم‌تری است. وضعیت فعلی بازار و قیمت‌ها در واقع آنقدر جامعه را بدبین کرده که نمی‌توانند با این وعده وعیده‌ها دل خوش کنند و مطمئن شوند. به خصوص که سخنان اقتصاددانان نیز آنچه آقایان مسئول می‌گویند را تایید نمی‌کند.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان اما صحبت‌ها و وعده‌های رئیسی را قانع کننده نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «برداشت من از صحبت‌های دیشب آقای رئیس جمهور این است که اگر الان شما شاهد افزایش شیر به 21 هزار تومان و نان تست 22 هزار تومان و ... هستید، صبر کنید تا این قیمت ها بعد از مدتی به قیمت‌های پایین تر از امروز برمی‌گردد».

وی افزود: «اما می‌توان برداشت دیگری هم داشت و آن این است که افزایش قیمت فعلی متوقف خواهد شد. به نظر من البته این توقف افزایش قیمت شاهکار نیست».

بغزیان گفت: «نمی‌شود که مردم امروز قیمتی را برای کالاها بپردازند اما آثار مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت در آینده مشخص شد. چرا به نحوی عمل نکردند که برعکس باشد یعنی تبعات مثبت آن را الان و آثار منفی آن را بعدا شاهد نباشیم».

وی با اشاره به اینکه «ما آمادگی کامل برای این جراحی اقتصادی را نداشتیم» گفت: « درست است که ما وقتی می‌خواهیم خانه بسازیم، خاک برداری می‌کنیم اما نه اینکه سبب ریزش خانه‌های اطراف هم بشویم. این دولت اگر جراحی اقتصادی کرده چرا یک متخصص نیاورده که بیمار را به هوش آورد. درست است که جراحی لازم بوده اما نمی‌شود که مریض بمیرد چون به هوش نمی‌آید».

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه «مردم حق دارند این حرف‌ها و وعده‌ها را باور نکنند» گفت: «مردم الان به معیشت و خوراک و ... نیاز دارند. نمی‌شود که بگوییم فعلا با این قیمت‌های افزایش یافته بخرید و صبر کنید تا بعدا کاهش یابد. به خصوص که تا حالا در تاریخ اقتصاد ما چنین سابقه‌ای وجود نداشته است. مثلا الان می‌گویند که سقف افزایش اجاره خانه 25 درصد باشد. فرض کنیم که سه ماه دیگر این طور شود اما آیا موجری 6 ماه دیگر حاضر می‌شود که اجاره خانه را کمتر از این وضع کند؟! به نظر من در شرایطی هستیم که حتی ثبات قیمت‌ها پذیرفته نیست و باید که قیمت‌ها کاهش پیدا کند. حالا می‌گویند چند ماه دیگر اما این قیمت‌ها در حال جا افتادن است لذا فکر می‌کنم که این صحبت‌ها قانع کننده نبود».

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها