کد خبر: 699217
تاریخ انتشار :

اورلب میلگرد چیست؟ روش محاسبه و اجرا و فرمول

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع در صنعت و ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. این محصول به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد حتی به صورت ترکیبی نیز قابل اجرا است. این مقاطع فولادی نه تنها دارای انواع گوناگونی هستند، بلکه کاربردهای متفاوتی هم دارند که یکی از جذاب‌ترین آنها اورلب میلگرد است که در این مطلب می‌خواهیم پیرامون روش محاسبه و اجرای آن توضیحاتی ارائه کنیم.

اورلب میلگرد چیست

اورلب میلگرد یا طول همپوشانی چیست ؟

اندازه استاندارد تولید میلگرد 12 متر است، تا از این طریق امکان حمل و نقل آن نیز مهیا شود؛ اما اگر به دنبال میلگردی با طول بیشتر هستیم، باید به نحوی آنها را به یکدیگر متصل کنیم که در علم مهندسی به این اقدام اورلب میلگرد (rebar overlap) و یا طول همپوشانی گفته می‌شود. البته در اتصال مورد نظر، طول همپوشانی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون وظیفه انتقال بار از میلگردی به میلگرد دیگر را بر عهده دارد. اجازه دهید این بخش را با ذکر مثالی دنبال کنیم. اگر در ساخت، سازه‌ای 40 متری در دستور کار باشد، به ناچار باید چند میلگرد 12 متری با یکدیگر همپوشانی شوند و اگر این کار به درستی انجام نشود، بدون تردید سازه دچار فروپاشی خواهد شد. به همین دلیل باید با دقت بسیار بالایی اندازه آنها محاسبه شود.

انواع اورلب میلگرد

معمولا برای سازه‌های مرتفع، روش اورلب میسر است و این یکی از کاربردهای متعدد میلگرد در صنعت و یا ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که مهندسان و طراحان به دو روش تماسی (آرماتورها به هم متصل می‌شوند) و غیر‌تماسی (با بتن فاصله‌ها پر می‌شود) این کار را انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که هر دو روش بالا با هدف افزایش طول میلگرد صورت می‌پذیرد و تنها در روش اجرا با یکدیگر فرق دارند. مهم‌ترین روش‌های اورلب تماسی شامل استفاده از سیم یا مفتول برای اتصال میلگردها، متصل کردن به وسیله جوشکاری، جوش دادن دو انتهای میلگردها و اتصال به صورت مکانیکی می‌باشد. در موضوع اورلب میلگرد انواع گوناگونی وجود دارد که کلیدی‌ترین آنها فونداسیون، ستون و تیر است.

انواع اورلب میلگرد

فرمول اورلب میلگرد

امروزه برای افزایش دقت و سرعت در کارهای عمرانی و به ویژه ساخت و ساز، فرمول‌هایی محاسبه و ارائه شده است که در این مورد فرمول های آیین‌نامه‌ای و کارگاهی وجود دارد.

فرمول کارگاهی

این مسیر توسط مهندسان و طراحان این حوزه به صورت تجربی تنظیم و ارائه شده است که نیاز چندانی هم به محاسبه ندارد. در این بخش کلیدی‌ترین معیار یعنی همان قطر میلگرد است که طول همپوشانی آن بین 50 تا 80 برابر قطر است. یعنی اگر از میلگردی به قطر 3 سانتیمتر استفاده می‌شود باید در اعداد 50 و 80 ضرب شود که عدد نهایی میزان همپوشانی را مشخص می‌کند. نکته قابل توجه در مورد فرمول کارگاهی این است که شامل محاسبه و اندازه دقیقی نمی‌شود و حتی اگر تمامی اقدامات و اندازه ها به درستی حساب شوند، باز هم فرمول دقیقی نیست و نیاز به توجه و دقت تخصصی بیشتری دارد.

فرمول آیین‌نامه‌ای

اگر مبحث نهم آیین‌نامه را به دقت مطالعه کنید کاملا در مورد فرمول اورلب میلگردهای فشاری و یا پوششی توضیحاتی ارائه داده است که البته اجرای آن نیازمند محاسبات زیاد و دقت بالایی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم که برای اجرای فرمول آیین‌نامه‌ای حتما به مبحث نهم مراجعه کنید تا دقیقا از تمامی نکات مطلع شوید.

فرمول اورلب میلگرد

در پایان

همانطور که پیشتر عنوان شد، میلگرد از مهم‌ترین مقاطع فولادی در میان سازندگان و طراحان به حساب می‌آید. لذا بی‌دلیل نیست که اکثر فعالان حوزه ساخت و ساز، ضمن پیگیری دقیق قیمت میلگرد در بازارهای داخلی و بین‌المللی، آنرا به بهترین شکل ممکن در سازه و یا صنایع گوناگون بکار می‌گیرند تا از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی لازم را هم بعمل آورند. این مقاطع فولادی به قدری کاربردی هستند که گاهی به صورت ترکیبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند اورلب میلگرد که به دو شکل تماسی و یا غیرتماسی در آرماتوربندی قرار می‌گیرد.

اگر قصد آگاهی از قیمت این محصول را دارید می توانید به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ به عنوان مرجع تخصصی استعلام قیمت آهن آلات مراجعه کنید و مناسب ترین قیمت ها را مشاهده نمایید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها