کد خبر: 700412
تاریخ انتشار :

معرفی انواع شکست در زندگی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

انواع شکست در زندگی

انواع شکست در زندگی، از کوچکترین آنها گرفته تا شکست های عمیق عاطفی یا شکست های سنگین مالی، همگی رنجی ناخوشایند به همراه دارند. برخی از ما ممکن است در یک مسیر مشخص، چندین بار زمین خورده باشیم و برخی دیگر، در مسیرهای مختلف زندگی بارها طعم شکست را چشیده ایم. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رویارویی و البته پشت سر گذاشتن این شکست ها است. آیا تنها باید از کنار هر شکست بگذریم، آن را فراموش کنیم و دوباره شروع کنیم؟ یا باید آن را کند و کاو کنیم و از دل آن، مسیر میانبر را پیدا کنیم؟ اگر تجربه رویارویی با هر نوعی از شکست را داشته اید، همراه ما بمانید تا پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم.

چرا شکست می خوریم؟ بررسی دلایل انواع شکست در زندگی

متأسفانه پرهیز از مواجهه با شکست غیرممکن است، اما اگر بدانیم هر بار زمین خوردنِ ما به چه دلیل رخ داده است، بدون شک در آینده کمتر زمین خواهیم خورد. انواع شکست در زندگی، از هر نوعی که باشد، از شکست عاطفی گرفته تا شکست کاری یا تحصیلی، دلیل و ریشه ای دارد. در ادامه این دلایل را همراه یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

به اندازه کافی پشتکار نداریم

بسیاری از افراد، حتی با دانش و استعداد بالا، باز هم شکست می خورند، زیرا به اندازه کافی مقاومت نداشته اند و در واقع، زود تسلیم شده اند. گاهی سماجت و پافشاری بر مسیری که در آن در حال حرکت هستید، همان چیزی است که شما را از شکست دور می کند.

به جای تحلیل، توجیه می کنیم

دلیل شکست

حتی افراد موفق نیز انواع شکست در زندگی را تجربه کرده اند. تفاوت آنها با دیگران این است که هنگام مواجهه با شکست، آن را تحلیل می کنند. در واقع این افراد اشتباهات پشت هر شکست را پذیرفته و واقع بینانه به دنبال چرایی آن می گردند. این در حالی است که بسیاری از افراد بعد از شکست خوردن تنها به دنبال توجیه اشتباهات خود هستند و در نتیجه پیشرفتی نخواهند کرد.

انواع شکست در زندگی را به شانس ربط می دهیم

واقعیت این است که افراد جسور، یعنی افرادی که شجاعانه برای اهداف خود تلاش می کنند و مسئولیت چیزی را بر گردن تقدیر یا شانس نمی اندازند، افراد موفق تری هستند. پس تسلیم سرنوشت و تقدیر نشوید و تنها خود را مسئول موفقیت یا شکست های پیش رو بدانید. در این صورت می توانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

به کاری که می کنیم باور نداریم

به مسیری که در آن قرار گرفته اید باور عمیق داشته باشید. گاهی انواع شکست در زندگی، حاصل اعتماد نکردن به ارزش های خود و در عوض دنباله روی از دیگران است. ارزش و هدف شخصی خود را پیدا کنید و با باور و اعتماد کامل، آن را پیگیری کنید. بدون شک موفق خواهید شد.

به اندازه کافی منظم نیستیم

یکی از دلایل شکست در زندگی، نداشتن نظم است. هیچ فرد موفقی را پیدا نمی کنید که یک کار ارزشمند را بدون نظم و تمرکز به سرانجام رسانده باشد. خودکنترلی را یاد بگیرید، از حواس پرتی ها و وسوسه ها دوری کنید و البته کمال گرا هم نباشید. لازم نیست نسبت به تمام جزئیات وسواس به خرج بدهید، اما میزان مناسبی از نظم و دیسیپلین را وارد کار کنید تا احتمال شکست را به حداقل برسانید.

انواع شکست در زندگی را بشناسید

اولین گامی که باید در مواجهه با شکست برداشت، شناخت آن است. در این بخش شما را با 4 نوع شکست که اغلب ما در زندگی تجربه کرده ایم، آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با تحلیل مناسب آنها، از تکرارشان پرهیز کنید.

یک: شکست تلخ

می توان از عنوان اولیه حدس زد که قرار است یکی از سخت ترین انواع شکست در زندگی را معرفی کنیم که با از دست دادن نیازهای ضروری ما در ارتباط هستند. به شرایطی فکر کنید که با یک مشکل بزرگ معیشتی روبرو شده اید، در کار خود به بن بست خورده اید و یا پزشک به شما گفته است که به یک بیماری سخت مبتلا هستید. این ها نمونه هایی از این نوع شکست هستند، شکست هایی عمیق که گاهی بدبختی نامیده می شوند. متأسفانه یک بار روبرو شدن با این نوع شکست ها به این معنا نیست که دیگر با آن روبرو نخواهید شد، اما نحوه مواجهه شما در بار اول، اطلاعات زیادی را درباره تجربه های بعدی شکست در اختیارتان قرار می دهد.

دو: شکست شکوهمندانه

به شرایطی فکر کنید که تمام آنچه داشته اید را از دست داده اید و شکست خورده اید، اما از این بابت که وارد بازی شده اید به خود افتخار می کنید. در بین انواع شکست در زندگی می توان گفت این نوع از آن، لازمه رشد شخصیتی همه افراد است، هر چند مواجهه با آن آسان نباشد. یک شکست باشکوه می تواند از شما فردی با پوسته محکم تر و شخصیتی بزرگ تر بسازد. البته نوع نگاه شما نیز در این مورد تأثیر دارد. اگر شروع و مبارزه در یک مسیر را هدف قرار داده باشید (نه نتیجه نهایی را)، حتی اگر شکست بخورید، یک شکست پیروزمندانه خواهد بود.

سه: شکست متداول

شکست های متداول، شکست هایی هستند که تقریباً هر روز بارها با آنها مواجهه می شویم، مانند فراموش کردن تاریخ تولد یک عزیز یا اشتباه در زمان برگزاری یک جلسه. این ها یکی از انواع شکست در زندگی هستند که نشان می دهند شما یک "انسان" هستید، ممکن است اشتباه کنید و نمی توانید بدون نقص و کامل باشید. در مواجهه با شکست های متداول تنها کافیست خودتان را ببخشید و دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

چهار: شکست پیش بینی شده

اگر فردی هستید که ایده های فراوان در ذهن دارید، احتمالاً این نوع شکست را بارها و بارها تجربه کرده اید. شکست پیش بینی نشده در واقع نوعی آزمون و خطا برای بررسی ایده های مختلف است. پیشرفت و پیاده سازی ایده های بزرگ بدون مواجهه با این نوع شکست، تقریباً غیرممکن خواهد بود.

شکست ها چه مزایایی دارند؟

آشنایی با انواع شکست در زندگی و دلایل مهم بروز آنها کمک می کند تا بتوانیم از مزایای هر شکست نیز بهره ببریم. این مزایا را می توان در قالب نکات زیر خلاصه کرد:

  • شکست ها به ما نشان می دهند واقعاً در چه جایی از زندگی هستیم.
  • به ما می گویند دقیقاً لازم است به چه مواردی رسیدگی کنیم.
  • فرصت های دوباره و دوباره در اختیارمان قرار می دهند.
  • یک کاراکتر قدرتمند از ما می سازند.
  • به ما کمک می کنند مجدداً با اهدافمان و تغییرات رخ داده منطبق شویم.

چگونه خود را برای مواجهه با شکست در زندگی تجهیز کنیم؟

پاسخ به این سؤال ساده و در عین حال دشوار است: "باید بیاموزید". مواجهه صحیح با انواع شکست در زندگی، یک مهارت مهم است که باید آن را یاد بگیرید. بخشی از این یادگیری درست زمانی که در حال تجربه یک شکست هستید رخ می دهد، اما بخش دیگر آن پیش از این مواجهه شکل می گیرد. تنها لازم است به اندازه کافی مطالعه کنید، خودشناسی را در اولویت قرار دهید و تلاش کنید نگاهی نو بر اتفاقات زندگی داشته باشید. خوشبختانه این روزها و به لطف فضای مجازی، منابع مطالعاتی به روز و فراوانی در اختیار همه ما است. می توانید با مراجعه به این منابع و با بهره گیری از آموزه ها و تجارب افراد موفق در مسیر درست برای رسیدن به اهداف خود قرار بگیرید.

از راهنما برای به حداقل رساندن شکست در زندگی کمک بگیرید

دکتر ماکان پارسا یکی از افرادی است که به عنوان کارآفرینی موفق، به شما می گوید چگونه می توانید از دل انواع شکست در زندگی، پیروزمندانه عبور کنید. راهنمای موفقیت، چیزی به جز راهنمایی مواجهه با شکست نیست. در وبسایت رسمی دکتر آریا پارسا، این راهنما برای موقعیت های مختلف زندگی در اختیار شما قرار داده شده است. به عنوان مثال اگر در مسیر ایجاد کسب و کار شخصی خود هستید، می توانید از این راهنمای اختصاصی بهره ببرید: https://ariaparsa.com/success-in-work/

نحوه شروع یک کسب و کار، هدف گذاری صحیح، ارتباطات مؤثر و... از جمله مواردی هستند که همین امروز باید بیاموزید تا مسیر موفقیت را با کمترین موانع ممکن پشت سر بگذارید. در این مسیر می توانید از تجربه های قبلی دکتر آریا پارسا نیز استفاده کنید و یک اشتباه زیسته قبلی را به یک کلید طلایی برای رسیدن به اهداف شخصی خود تبدیل سازید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها