کد خبر: 704835
تاریخ انتشار :

پارچه کبریتی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با پیشرفت صنعت مد و فشن، طراحی و تولید پارچه‌ها بسیار متنوع‌تر شده و همچنین به سمت و سوی دیگری سوق گرفت. یکی از انواع پارچه‌ها، پارچه کبریتی است، که از گذشته تا به حال در انواع لباس‌ها به خصوص لباس‌های پاییزه و زمستانی استفاده می‌شود.

پارچه کبریتی علاوه بر زیبایی و جذابی آن، از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار بوده، که می‌توان از آن برای تولید انواع لباس‌های گرم و یا حتی بسته به نوع آن، نازک نیز استفاده نمود.

این پارچه که تحت عنوان پارچه مخمل کبریتی هم شناخته می‌شود در انواع مختلفی در بازار وجود دارد، که از جمله آن پارچه کبریتی ریز بافت، درشت بافت، و معمولی نیز می‌باشد، که برای دوخت لباس انواع لباس نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

برجستگی‌های خطوط به کار رفته در طراحی و جنس این پارچه، به جنس و مواد به‌ کار رفته در آن بستگی دارد، به عنوان مثال وجود پشم در تار و پود پارچه موجب می‌شود تا برجستگی‌های آن کم‌تر شوند.

در تولید پارچه کبریتی غالبا از الیاف پنبه استفاده می‌شود، اما اخیرا از پشم یا پلی ‌استر هم در تولید این آن نیز استفاده می‌شود. تفاوتی که این بین وجود دارد این است که پارچه‌های کبریتی پنبه‌ای، به مراتب نرم‌تر و لطیف‌تر از پارچه‌های کبریتی پشمی یا پلی ‌استری می‌باشند، اما پارچه‌های کبریتی پلی ‌استری از دوام بالاتری نسب به دو جنس دیگر برخوردارند.

لازم به ذکر است که از پارچه کبریتی، علاوه بر استفاده در صنعت مد و پوشاک، در مبلمان به عنوان پارچه رو مبلی هم نیز استفاده می‌شود.

نوع درشت بافت این پارچه بسیار پر کاربرد در انواع شلوار زنانه(برای خرید عمده شلوار مجلسی زنانه کلیک کنید.) با طراحی بوت کات نیز می‌باشد، که انواع مدل‌ها و رنگ‌های آن در بازار موجود بوده، که علاوه بر خرید به صورت تک فروشی برای مشتریان، همچنین به عنوان خرید عمده شلوار زنانه نیز موجود می‌باشد.

آشنایی با انواع پارچه کبریتی

پارچه‌های کبریتی دارای انواع مختلفی هستند، که وجه تمایز آن‌ها با توجه به تعداد راه راه‌های موجود در هر اینچ از آن نیز می‌باشد. در ادامه به معرفی انواع پارچه کبریتی خواهیم پرداخت.

  • پارچه‌های مخمل کبریتی ریز بافت، در هر اینچ از این پارچه می‌توان 14 الی 19 راه دید که انعطاف و لطافت این نوع از پارچه‌های کبریتی را افزایش داده، و دارای بافت ریز می‌باشد.
  • پارچه‌های مخمل کبریتی درشت بافت، در هر اینچ از پارچه کبریتی درشت 3 الی 9 راه را در خود جای داده، و دارای بافتی ضخیم و درشت است.
  • پارچه کبریتی معمولی، که در هر اینچ 10 الی 12 راه دارد.

کاربرد پارچه کبریتی در صنعت پوشاک

مخمل کبریتی نازک به عنوان پارچه‌ای مناسب برای استفاده در لباس‌های بهاری و پاییزی به کار می‌رود. همچنین با استفاده از این پارچه می‌توان انواع پیراهن مردانه، بلوز زنانه، سارافون زنانه و بچه‌ گانه، دامن، پیراهن زنانه و مانتو را طراحی و دوخت نمود. اما توجه داشته باشید در صورت استفاده در انواع لباس ذکر شده، پیشنهاد می‌شود از مخمل کبریتی بافت ریز که از جنس خنک‌تری هم برخوردار است، استفاده کنید.

پارچه کبریتی با ضخامت متوسط را می‌توان در دوخت انواع کت مردانه، کت زنانه، شلوار، شلوار بچه‌ گانه،شومیز دخترانه، دامن و اور شرت نیز از آن استفاده نمود.

همچنین، برای طراحی و دوخت لباس‌های زمستانی از قبیل کت زمستانی، پالتو، شلوار زمستانی، اور شرت ضخیم و دامن زمستانی، از پارچه مخمل کبریتی با بافت درشت نیز استفاده نمود.

برخی از انواع پارچه کبریتی هم می‌تواند گزینه مناسبی برای دوخت نیم تنه، شلوارک، جلیقه زنانه و مردانه، پیراهن دکلته و مجلسی، کت و شلوار زنانه و سرهمی و دوبنده محسوب شود. البته در نظر داشته باشید که با توجه به فصل می‌توانید نوعی از پارچه مخمل کبریتی را جهت دوخت این نوع لباس انتخاب نمایید.

علاوه بر اینکه پارچه مخمل کبریتی در دوخت لباس‌ها به کار می‌رود، در صنعت مبلمان نیز استفاده می‌شود. همچنین از کاربردهای دیگر این نوع پارچه، برای رویه کوبی مبلمان و روکش‌های خودرو هم می‌باشد. در برخی موارد هم با توجه به ماندگاری و دوام بالای پارچه مخمل کبریتی، می‌توان از آن در دوخت کیف و کفش استفاده کرد.

مزایای استفاده از پارچه کبریتی

پارچه مخمل کبریتی از مزایای متعددی برخوردار است، که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم نمود.

  • دوام عالی
  • عدم چروک پذیری
  • قابل استفاده در فصول مختلف سال
  • تنوع در استفاده
  • تنوع رنگی جذاب
  • نرمی و لطافت بالا
  • استفاده در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی کامل در خصوص انواع پارچه کبریتی و کاربردهای آن پرداختیم. پارچه مخمل کبریتی، از انواع مدل پارچه‌هایی محسوب می‌شود که از گذشته‌ها تا به امروز در صنعت مد و فشن بسیار مورد کاربرد و استفاده بوده است. به خصوص در لباس‌های گرم و مناسب فصول سرد. علاوه بر استفاده از این پارچه برای طراحی و دوخت لباس، همچنین در صنعت مبلمان هم کارایی داشته، و به عنوان رویه مبل می‌توان از آن استفاده نمود. بنابراین می‌توان گفت از انواع پارچه‌هایی محسوب می‌شود که بسیار پر کاربرد و مورد استفاده نیز می‌باشد.

منبع

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها